Video Mecanicul trenului implicat în accidentul din Roşiori ar fi mers pe un tronson cu viteză de şapte ori mai mare. Ar putea fi pus să plătească zecile de maşini distruse
Incepe razboiul declaratiilor după ciocnirea celor două trenuri la Roşiori. O primă concluzie ar fi că mecanicul trenului de călători a frânat, dar nu suficient, iar gestul lui a făcut mai mult rău. Locomotiva ar fi oprit singură la semaforul roşu dacă el nu intervenea. Avocatul mecanicului în schimb dă vina pe infrastructura veche.
Anchetatorii cred că mecanicul trenului cu pasageri a văzut semaforul galben. A frânat, conform procedurii, pentru a reduce viteza la sub 90 de km pe oră. Următorul semafor, la o distanţă de 250 de metri, era deja roşu.
Trenul ar fi trebuit să ajungă în acel punct cu o viteză de maximum 10 km pe oră. Inexplicabil, mecanicul n-ar mai fi frânat între cele două semafoare şi ar fi depăşit semnalul roşu cu o viteză între 45 şi 70 de km. Atunci, sistemul trenului a intervenit şi a frânat brusc, iar manevra a rănit 12 oameni şi a împins acceleratul în marfar. 12 oameni au fost răniţi în impactul cu marfarul.
Laurentiu Radulescu: O explicaţie pentru care mecanicul trenului cu călători nu a încetinit până la viteza de 10 kilometri pe oră în apropierea gării, ar fi că, la acel moment, marfarul urma să-i elibereze calea trenului interregio.
Trenul de călători n-a oprit la culoarea roșie a semaforului
- "S-a întâmplat în mai puțin de un minut". Dezastru filmat pe calea ferată. Un tren marfar spulberă un camion...
- Ancheta în cazul accidentului feroviar din Roșiori ridică multe semne de întrebare. Mecanicul de locomotivă...
- 30 de maşini distruse şi patru vagoane avariate. Trei anchete separate după accidentul feroviar din Teleorman
Şefii CFR Călători spun că trenul care transporta aproape 300 de autoturisme, lung de 700 de metri, avea viteză mică şi tocmai trecuse prin macazul care îl redirecționa pe o altă linie. Trenul de călători n-a oprit la culoarea roșie a semaforului, l-a ajuns din urmă și l-a izbit violent în momentul în care ultimele vagoane ale marfarului tocmai treceau prin bifurcația de șine. Mecanicul trenului de marfă ar fi continuat să meargă încă un kilometru, până când ultimele vagoane au intrat în balans şi au deraiat.
Liviu Belulescu, avocatul mecanicului: Nu există explicaţie de ce după impact, abia la 400 de metri , s-a produs deraierea. N-a oprit trenul din faţă deloc. În mod normal, ultimul vagon trebuie să deraieze. Sunt probleme probabil la infrastructură. Noi vom angaja un expert parte.
Samson Daniel, șef depou București: Mecanicul trebuie să apese nişte butoane, astfel încât îi comunică locomotivei că a înţeles semnalul şi că poate să meargă mai departe. Dacă mecanicul nu a comandat acel dispozitiv, locomotiva înţelege că mecanicul are o problemă şi locomotiva va frâna automat.
Mecanicului ar fi respectat procedura, susţine avocatul său, care dă vina pe infrastructura feroviară.
Liviu Belulescu avocatul mecanicului: A trecut de două semnale galbene, după cel de-al doilea s-a aprins brusc roşu. A frânat şi în scurt timp a dat în vagonul din faţa lui. El apreciză că avea undeva la 10 km pe oră, după frânarea trenului de călători.
Pe de altă parte, directorul general al CFR Călători spune că trenul de marfă nu avea ce să caute în faţa celui cu călători.
Directorul general al CFR Călători: Trenurile circulă în funcţie de rang. Rangul de marfă este sub rangul trenului de călători. Trenurile cu rang superior au prioritate. Este tot un element din anchetă şi nu vreau să mă pronunţ mai mult. Trebuia băgat într-o altă gară, lăsat trenul de călători să treacă în faţă.
Călătorii vor fi despăgubiţi de compania de asigurare a CFR Călători
Doar că, pe şine, nu s-a întâmplat aşa. Maşinile noi din marfar au fost distruse. Autoturismeles veneau de la Craiova şi ar fi trebuit să ajungă în Constanţa. De acolo, urmau să fie urcate pe vapoare şi să ajungă în Franţa, Spania, Portugaia, Turcia şi Tunisia. Nu a fost încă evaluată paguba, însă şefii CFR spun că dacă mecanicu va fi găsit vinovat, ar putea fi bun de plată.
Călătorii vor fi despăgubiţi de compania de asigurare a CFR Călători. Ulterior, după ce se vor stabili vinovaţii, compania de stat se va îndrepta către ei. Angajaţii CFR atrag atenţia că o tragedie ca în Grecia se poate întâmpla oricând şi la noi.
Alupei Jan, fost angajat cu 37 de ani experienţă: Conducerea toată este coruptă. Conducerea unităţii, şefii de unităţi, toate cadrele de conducere sunt corupte. Se cere şpagă, se cer pachete.Nu poţi să te angajezi la o societate de stat dacă nu treci pe la un lider de sindicat. Se lucrează cu personal de 68-69 de ani, alergăm printre vagoane, nu mai esti acelaşi om, nu mai vezi.
Compania de stat are aproape 1.700 de mecanici şi un deficit de alţi 400. Destinele a mii de călători stau în mâna unor tineri nepregătiţi, spun sindicaliştii care reclamă faptul că perioada de instruire s-a redus la jumătate. De la 6 luni la 3 luni.
Legislaţia europeană în domeniu stabileşte că durata normală de funcţionare a unui vagon de călători este de 18 ani. Vechimea medie vagoanelor CFR Călători este de... 32 de ani.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰