Antena Meniu Search
x

Video Modernizarea CFR cu pași mici: Avem locomotive vechi de jumătate de secol, în timp ce primul tren cumpărat în ultimii 20 de ani rămâne încă garat

Primul tren nou cumpărat de România în ultimii 20 de ani nu va fi pus în circulaţie anul acesta. Testele durează mai mult decât credeau autorităţile. Între timp, ministrul Transporturilor a semnat astăzi contracte pentru aproape 250 de locomotive şi vagoane care vor fi cumpărate sau modernizate. O picătură într-un ocean. Depourile sunt pline cu mii de trenuri ruginite şi abandonate de CFR. 

Cristi Popovici
de Cristi Popovici

la 19.12.2023, 20:24

Vezi și

Suntem în triajul din Bucureşti, pe Calea Giuleşti. Sute de vagoane de călători au fost abandonate de-a lungul anilor. Nu există niciun paznic şi nu-i de mirare că hoţii şi oamenii străzii au vandalizat tot. În septembrie, pompierii au stins două vagoane incendiate de necunoscuţi.

Cristi Popovici, reporter Observator: Mii de vagoane dezafectate umplu până la refuz depourile CFR din întreaga țară. Unele sunt abandonate și de 20 de ani, cum sunt acestea din triajul Giulești. Sunt distruse și incendiate de oamenii străzii, iar prejudiciul nu este recuperat niciodată, pentru că CFR nu se constituie parte civilă în aceste dosare. În cele din urmă, cazurile sunt clasate și de Parchet, iar paguba rămâne doar a statului.

Modernizarea de la CFR se face cu pași mici

Directorul CFR are două planuri pentru aceste garnituri. Vrea să le vândă pe cele vechi şi să le recondiţioneze pe cele care mai pot fi folosite.

Pe acelaşi subiect

Reporter-Traian Preoteasa, director CFR Călători: Aveţi un timp preconizat, în doi-trei ani scăpăm de ele?

- Posibil şi mai repede, deja sunt proceduri în desfăşurare.

Ministrul Transporturilor a semnat 12 contracte pentru cumpărarea a 20 de locomotive noi şi modernizarea altor 75. 140 de vagoane vor fi recondiţionate şi ele.

Traian Preoteasa, director CFR Călători: La locomotive se schimbă motoare, osii, transformatoare şi absolut totul. La vagoane, raman doar caroseriile si se echipează cu echipamente moderne.

Valoarea proiectului este de 3 miliarde de lei, bani din PNRR. Vom putea merge cu trenurile noi, însă, abia în vara lui 2026, dacă nu apar tradiţionalele întârzieri pe calea ferată. Primul tren nou cumpărat de România în ultimii 20 de ani este încă în teste la Poligonul de la Făurei. La începutul anului viitor, va pleca pe ruta Bucureşti-Braşov, dă asigurări ministrul Transporturilor. Sorin Grindeanu dă vina pe greaua moştenire.

Sorin Grindeanu - ministrul Transporturilor: Să nu ne aşteptăm să avem trenuri foarte bune la CFR Călători, dacă de 20 de ani nu s-a cumpărat niciun tren nou. Cum puteam să avem trenuri bune?

Cristi Popovici, reporter Observator: Vârsta medie a locomotivelor şi automotoarelor CFR Călători este de 51 de ani, iar a vagoanelor de 32. În timp ce în ţările din Vest, circula trenuri moderne cu viteze de peste 300 de km pe oră, în Romania, pe calea ferata viteza medie este de 40-45 km pe oră, iar unu din trei trenuri inregistrează întârzieri.

Comisia Europeană vrea să vadă trenuri care merg cu 160 de kilometri pe oră şi în România până în anul 2040. Pentru asta va stimula investiţiile în infrastructură, locomotive şi vagoane noi, dar depinde de autorităţi dacă vor atrage fondurile necesare. 

Ți-a plăcut acest articol?

Like
Întrebarea zilei

Preferaţi ca pentru masa de Paşte să preparaţi cât mai multe produse în casă, pentru a evita E-urile?

Observator » Evenimente » Modernizarea CFR cu pași mici: Avem locomotive vechi de jumătate de secol, în timp ce primul tren cumpărat în ultimii 20 de ani rămâne încă garat