O istorie aparte! FILARET, prima gară din Bucureşti
Puţini ştiu că prima gară a Capitalei a fost Filaret şi că astăzi se împlinesc fix 145 de ani de la inaugurarea ei
Puţini ştiu că prima gară a Capitalei a fost Filaret şi că astăzi se împlinesc fix 145 de ani de la inaugurarea ei
Povestea clădirii începe undeva în a doua jumătate a secolului XIX, mai exact în ziua de 13 septembrie 1865. Atunci, după lungi tratative şi furtunoase dezbateri parlamentare, Companiei fondate de inginerii britanici John Trevor Barkley şi John Staniforth i s-a acordat dreptul de a construi şi de a exploata prima cale ferată din România acelor vremuri, ce urma să lege oraşul Bucureşti cu portul dunărean Giurgiu.
Colina Filaret, locul de unde plecau "monştrii" cu abur!
Astfel, la începutul anului 1867, construcţia viitorului traseu a demarat de la ambele capete ale liniei, iar pe terenul situat între câmpurile cu vii ce se întindeau pe Colina Filaretului au început să se înalţe zidurile viitoarei gări.
Un an mai târziu, în luna octombrie 1868, locuitorii oraşului Giurgiu asistau, cu mare uimire, la sosirea unei încărcături nemaivăzute pe meleagurile româneşti: primele două locomotive cu abur, fabricate la uzinele engleze „Canada Works-Birkenhead“ şi botezate 1-Sabaru şi 2-Giurgiu, conform Historia.
Aşezaţi cu mare grijă pe şine, cei doi cai de foc au început, în scurt timp, să remorcheze trenurile de lucru ce transportau materialele folosite la construcţia traseului.
10:45, 19 octombrie 1869, marea deschidere!
Prima gară a Capitalei a fost deschisă oficial, în cadrul unei grandioase ceremonii, în ziua de 31 octombrie 1869. În acea dimineaţă solemnă de toamnă, după slujba oficiată de Mitropolitul Primat Nifon şi în uralele entuziaste ale privitorilor ce împânziseră peronul gării Filaret, „Trenul de Onore Michaiu Bravul“, remorcat de locomotivă cu acelaşi nume, ce era condusă de însuşi concesionarul liniei, a plecat spre Giurgiu, la orele 10.45.
Aşa cum era de aşteptat, garnitura avea ca pasagerii cei mai importanţi oameni ai vremii.
67 de kilometri în o oră şi jumătate!
Cu cei aproximatov 45 de kilometri la oră, trenul avea să ajungă la ceasurile 12:30 în gara din Giurgiu, fiin aşteptat de o mare de persoane care mai de care mai curioase.
Trei ani de măreţie şi supremaţie!
După trei ani de la inaugurare, Filaret avea să pălească în faţa unei construcţii rămase în istorie şi în mentalitatea tuturor: Gara de Nord.
Timpul, însă, avea să fie şi mai necruţător!
Expansiunea continuă a oraşului şi-a pus însă amprenta asupra primei gări a Capitalei, ce n-a mai apucat să-şi aniverseze centenarul, fiind desfiinţată în ziua de 19 noiembrie 1960 şi transformată ulterior în punct de plecare şi de sosire pentru traficul auto.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰