Video Şapte companii de zbor "low-cost", în vizorul Comisiei Europene pentru taxele ascunse la bagajele de mână. Cât ajung pasagerii să plătească
Taxele impuse de companiile low cost pentru bagajul de mână, motiv de revoltă din partea pasagerilor. Mai multe organizaţii pentru protecţia consumatorilor de pe continent cer Comisiei Europene să deschidă o anchetă împotriva a şapte operatori aerieni. Transportatorii sunt acuzaţi că nu au dimensiuni standard pentru bagaje şi impun tarife suplimentare care sunt imposibil de evitat.
Ion a fost taxat suplimentar cu 50 de euro chiar la poarta de îmbarcare de o companie low cost pentru bagajul de mână.
"Mi l-au băgat în cutie şi au zis nu coincide. A fost diferenţă de vreo doi centimetri, ar fi putut să închidă ochii. Bagajul ăsta este ok pentru că am plătit un preţ adiţional pentru el", a povestit bărbatul.
Pasagerii reclamă tarifele abuzive
Pasagerii reclamă tot mai des astfel de situaţii aşa că organizaţiile de consumatori din Europa vor o lege universală prin care toate companiile să impună dimensiuni standard pentru bagajul de mână. Printr-o decizie din 2014, operatorii aerieni pot aplica tarife extra pentru bagaj doar dacă nu îndeplinesc cerinţe "rezonabile", ceea ce lasă loc de interpretări.
În preţul unui bilet low cost, pasagerii au inclus un singur bagaj, un rucsac cu dimensiunile 40x30x20 de centimetri. Cine îşi doreşte în schimb încă un troler pe care să îl ia în cabină, trebuie să plătească în plus între 100 şi 300 de lei, în funcţie de compania aeriană.
De teama că ar putea plăti în plus, mulţi turişti şi-au schimbat strategia de călătorie.
"Preferă în ultima perioadă să ia un bagaj de cală la două persoane pentru că va fi mult mai ieftin decât să-şi ia fiecare persoană un bagaj de cabină. Se limitează foarte mult transportul! Ţi-l măsoară de nu ştiu câte ori", a explicat Cristina Pipias, director de agenţie de turism.
O coaliţie formată din 15 organizaţii europene pentru drepturile consumatorilor au depus plângere împotriva a şapte companii aeriene pentru taxe cu potenţial abuziv aplicate pasagerilor - EasyJet, Norwegian Air Shuttle, Ryanair, Transavia, Volotea, Vueling și Wizz Air.
"De exemplu dacă-ţi doreşti să călătoreşti de la Bucureşti la Paris, pentru un low cost poţi plăti mai mult decât poţi plăti pentru o companie legacy. Ne dorim să stopăm acest lucru", a declarat Marius Popescu, reprezentant Asociaţia Companiilor Aeriene Româneşti.
"Companiile încearcă să creeze profit suplimentar, mai ales acele companii low cost care vin cu preţuri de "numai la noi, 5 euro, 10 euro", dar la sfârşit tragi linie şi-ţi dai seama că n-a fost zece euro. Ceea ce înseamnă că este o informaţie şi o publicitate înşelătoare la adresa consumatorului şi o încălcare majoră şi efectivă a drepturilor", a adăugat Sorin Mierlea, preşedinte INFOCONS.
Ce spun reprezentanţii
Una dintre companiile care ar putea fi anchetate de Comisia Europeană a transmis pentru Observator:
"Companiile aeriene au libertatea comercială de a-și stabili tarifele și de a decide care sunt prețul, greutatea și dimensiunile bagajelor de mână. Companiile aeriene au modele de afaceri diferite și, prin urmare, oferă tarife și produse auxiliare diferite, în funcție de propriile strategii comerciale", a transmis Wizz Air.
În urmă cu câteva luni, autorităţile spaniole au amendat cu 179 de milioane de euro 5 companii aeriene pentru practici abuzive, inclusiv legate de tarifele pentru bagajele de mână.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰