Cutiile negre ale avionului prăbuşit în Kazahstan, recuperate. Tot mai multe surse susţin că Rusia l-a doborât accidental
Cutiile negre ale avionului din Azerbaidjan prăbuşit în Kazahstan au fost recuperate. Aeronava care zbura de la Baku la Groznîi și s-a prăbușit în apropierea orașului Aktau a fost doborâtă de un sistemul rusesc de apărare aeriană Panţîr-S, au declarat joi surse pentru Reuters. Deşi nimeni nu susține că a fost un act intenționat, Baku se așteaptă ca partea rusă să admită că a doborât avionul azer, mai susţine sursa citată. Şi un un oficial american a declarat pentru CNN că avionul a fost doborât din greşeală de un sistem rusesc.
Primele indicii sugerează că un sistem rusesc anti-aerian ar fi doborât avionul de pasageri care s-a prăbuşit în Kazahstan, a declarat un oficial american pentru CNN. Semnele indică faptul că un sistem rusesc a lovit avionul Azerbaidjan Airlines J2-8243 înainte ca acesta să se prăbuşească în apropierea oraşului Aktau, a declarat, joi, oficialul american. Este pentru prima dată când SUA oferă o evaluare privind tragedia de miercuri, în care au murit cel puţin 38 din cele 67 de persoane aflate la bordul avionului.
Dacă indiciile preliminare se vor confirma, ar putea fi vorba despre un accident, a afirmat oficialul SUA, adică unităţile ruse slab antrenate au tras neglijent, după un atac cu drone lansat de Ucraina. Oficiali din Azerbaidjan, Kazahstan şi Rusia au cerut oamenilor să nu facă speculaţii despre prăbuşire până la finalizarea investigaţiilor. Oficialul SUA care a discutat, joi, cu CNN nu a spus ce tip de sistem ar fi putut doborî avionul de pasageri. Rusia are mai multe de sisteme anti-aeriene, inclusiv sistemele avansate de rachete sol-aer S-300 şi S-400, precum şi sistemul cu rază medie Panţîr şi altele.
O sursă din Azerbaidjan aproapiată anchetei a declarat joi pentru Reuters că rezultatele preliminare au indicat că avionul a fost doborât de un sistem rusesc de rachete antiaeriene Panţîr-S. Potrivit sursei, comunicațiile aeronavei au fost paralizate de sisteme de război electronic la apropierea de Groznîi. Nimeni nu susține că a fost un act intenționat. "Cu toate acestea, având în vedere faptele stabilite, Baku se așteaptă ca partea rusă să admită că a doborât avionul azer", a spus sursa citată.
Şi Euronews a relatat, citând surse, că aeronava a fost doborâtă de o rachetă sol-aer rusească care a explodat în apropierea avionului.
- "Nu pot executa, am pierdut controlul". Mesajul dramatic transmis de pilotul avionului prăbuşit în Kazahstan: cum...
- Avionul prăbuşit în Kazahstan ar fi fost lovit de o rachetă rusească. Moscova: "E greşit să lansăm ipoteze...
- ANIMAŢIE. Care ar fi cauza accidentului aviatic din Kazahstan. Piloţii au plătit cu viaţa şi au salvat zeci de...
- Momentul în care un avion de pasageri se prăbușeşte în Kazahstan. Din cei 67 de oameni aflaţi la bord, 32 au...
- Ce măsuri ia R. Moldova pentru a preveni criza energetică. Maia Sandu îndeamnă cetăţenii să facă economie
Autorităţile braziliene şi reprezentanţi ai producătorului avionului Embraer sunt aşteptaţi să ajungă, vineri, în Kazahstan, în timp ce autorităţile încep să pună cap la cap evenimentele care au dus la prăbuşire.
Ce se ştie până acum:
Care era ruta avionului?
Zborul Azerbaidjan Airlines mergea din capitala Azerbaidjanului, Baku, la Groznîi, capitala republicii ruse Cecenia, înainte de a face o aterizare de urgenţă la circa 3 kilometri de Aktau, a anunţat, miercuri, transportatorul. Presa de stat din Rusia a relatat că avionul a fost redirecţionat din cauza ceţii dense de la Groznîi.
Potrivit site-ului Flightradar24, care monitorizează zborurile, avionul a decolat miercuri, la ora 7.55 a.m. ora Azerbaidjanului şi s-a prăbuşit circa două ore şi jumătate mai târziu. Oficialii nu au explicat deocamdată de ce avionul a traversat Marea Caspică, deşi Baku şi Groznîi sunt la vest de aceasta, iar Aktau se află la est.
O a doua cutie neagră a fost recuperată de la locul prăbuşirii, a relatat, joi, agenţia de ştiri de stat Kazinform, iar autorităţile speră că aceasta va oferi informaţii importante pentru a-I ajuta pe anchetatori să stabilească ce s-a întâmplat. Ministrul Transporturilor din Kazahstan, Marat Karabayev, a afirmat, joi, că un centru de control aerian kazah a primit un semnal din Rusia cu circa 45 de minute înainte ca avionul să se prăbuşească, spunând că zborul este redirecţionat.
Dispecerul rus a afirmat că aeronava se confruntă cu o defecţiune la sistemele de control şi că echipajul a decis să zboare la Aktau după ce a primit informaţii privind vremea rea, a spus Karabayev. Ulterior, dispecerul a spus că "un rezervor de oxigen a explodat în cabina pasagerilor, iar aceştia şi-au pierdut cunoştinţa", potrivit lui Karabayev.
În timp ce echipajul Azerbaijan Airlines a făcut două încercări de a ateriza la aeroportul din Aktau, avionul a deviat de la curs şi a pierdut legătura cu dispecerii când s-a prăbuşit, a spus Karabayev.
Flightradar24 a arătat, într-o postare pe reţelele sociale, că aeronava a fost "expusă bruiajului GPS şi interferenţelor în apropiere de Groznîi". Bruiajul GPS poate afecta semnificativ abilitatea unui avion de a naviga şi de a comunica, a afirmat Flightradar24, ridicând potenţiale riscuri de siguranţă. Datele şi imaginile video cu prăbuşirea "indică de asemenea posibile probleme de control ale aeronavei", a adăugat Flightradar24.
Câţi au supravieţuit prăbuşirii?
Cel puţin 38 dintre cei 67 de oameni aflaţi la bordul avionului au murit în urma prăbuşirii, au confirmat autorităţile din Kzahstan, inclusiv piloţii şi un însoţitor de zbor. Circa 29 de supravieţuitori, dintre care doi copii, au fost scoşi din epavă, a afirmat premierul adjunct din Kazahstan, Kanat Bozumbayev.
Dintre cei aflaţi la bord, 37 de pasageri erau cetăţeni din Azerbaidjan şi 16 erau din Rusia, alături de şase din Kazahstan şi trei din Kîrgîstan, potrivit datelor preliminare de la Ministerul Transporturilor din Kazahstan. Joi, vice-ministrul Sănătăţii din Kazahstan, Timur Muratov, a afirmat că nouă cetăţeni ruşi şi 14 cetăţeni din Azerbaidjan au fost repatriaţi în ţările lor, potrivit presei de stat din Kazahstan.
Şase pacienţi erau trataţi la Aktau, între care trei cetăţeni din Azerbaidjan şi trei din Kîrgîstan, a spus el. Patru dintre cei şase sunt la Terapie Intensivă, iar starea unui pacient rămâne extrem de gravă şi instabilă, a adăugat el.
Ce a cauzat prăbuşirea?
Filmările şi imaginile cu avionul după ce s-a prăbuşit arată perforaţii în corpul acestuia care arată similar cu avariile provocate de şrapnel sau resturi. Cauza acestor găuri nu a fost confirmată. Azerbaidjan Airlines a declarat iniţial că incidentul a fost cauzat de ciocnirea avionului cu un stol de păsări. Şi Agenţia Federală de Transport Aerian din Rusia a afirmat că avionul s-a prăbuşit după ce a lovit păsări.
Cu toate acestea, Andrei Kovalenko, şeful Centrului de Combatere a Dezinformării din Ucraina, parte din Consiliul Naţional de Securitate şi Apărare din Ucraina, a contrazis aceste informaţii, afirmând, pe reţelele sociale, că avionul a fost "doborât de un sistem de apărare aeriană rusesc".
Prăbuşirea a venit la scurt timp după ce au avut loc atacuri cu drone ucrainene în sudul Rusiei. Activitatea dronelor a mai închis, în trecut, aeroporturi din zonă şi cel mai apropiat aeroport rusesc aflat pe ruta de zbor a avionului era închis miercuri dimineaţă. "Rusia trebuia să închidă spaţiul aerian deasupra, dar nu a făcut-o", a spus Kovalenko, speculând că autorităţile vor încerca să acopere adevăratul motiv al prăbuşirii, inclusiv găurile din avion, pentru că ar fi "neconvenabil" să dea vina pe Rusia.
Justin Crump, un expert în spionaj, securitate şi apărare şi directorul companiei de consiliere privind riscul Sibylline, a declarat, joi, pentru BBC Radio 4 că lovirea avionului de către Rusia este "cea mai bună teorie care se potriveşte cu toate datele disponibile pe care le ştim". Crump a adăugat că sistemele de apărare aeriană ruseşti erau active în Groznîi în jurul orei la care avionul a fost avariat. "Nu cred deloc că a fost intenţionat", a punctat el, arătând că Rusia este "foarte îngrijorată" de dronele cu rază mai lungă de acţiune ale Ucranei, care "foarte des nu sunt doborâte".
Osprey Flight Solutions, o companie cu sediul în Regatul Unit care analizează riscurile de securitate în sectorul aviatic, a arătat, de asemenea, într-o alertă trimisă companiilor aeriene că zborul "a fost cel mai probabil doborât de un sistem rusesc de apărare aeriană", potrivit Wall Street Journal.
Ce spun autorităţile?
Purtătorul de cuvânt al Kremlinului, Dmitri Peskov, a declarat, joi, că ar fi greşit să se speculeze privind cauza prăbuşirii înainte ca ancheta să se fi desfăşurat, potrivit RIA Novosti. Maulen Ashimbayev, preşedintele Senatului din Kazahstan, a afirmat, joi, că "natura acestor avarii şi cauzele dezastrului sunt în prezent necunoscute". O comisie a fost formată pentru a investiga prăbuşirea, incluzând reprezentanţi din Kazahstan, Azerbaidjan şi Rusia, a spus Ashimbayev.
Vice-ministrul Transporturilor din Kazahstan, Talgat Lastayev, a spus că experţii ar trebui să ajungă în ţară vineri şi că "acest proces este în desfăşurare acum, fragmente, informaţii sunt adunate", potrivit agenţiei de ştiri de stat Kazinform.
Bozumbayev a spus că "nici cauza preliminară nu poate fi stabilită încă, întrucât este nevoie de specialişti pentru asta". "Ei vor desfăşura munca şi apoi va fi clar", a afirmat Bozumbayev.
Bozumbayev a mai spus că nu au primit relatări privind accidentul din Rusia sau Azerbaidjan. "Astfel, este imposibil să negăm vreo versiune", a afirmat el, potrivit Kazinform.
Înapoi la HomepagePuteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰