FOTO. 30.000 de ruși stăteau la coadă la primul McDonald’s deschis acum 30 de ani. Cele mai mari simboluri ale Vestului se închid în Rusia
În 1996, jurnalistul american de la New York Times, Thomas Friedman, a susținut teoria conform căreia niciodată două țări în care există McDonald’s nu vor intra în război una cu cealaltă. Optimismul său a fost înșelător. Chiar dacă nu este război tradițional între Rusia și SUA, unul economic este dus cu siguranță. Două mari simboluri ale Vestului, McDonald’s și Coca-Cola, au anunțat marți că vor înceta să mai vândă produse temporar în Rusia.
Când McDonald’s și-a deschis porțile pentru prima dată în Piața Pușkin din Moscova în 1990, s-a format o coadă de peste 30.000 de ruși care au așteptat bucuroși ore întregi, dornici să plătească generos pentru a gusta din America. Prin burgeri și cartofi prăjiți, s-au pus bazele unei diplomații alimentare, care a înflorit în ultimele trei decenii, pe măsură ce corporații precum McDonald's și PepsiCo, firme de investiții private și persoane fizice au aruncat miliarde de dolari în construirea de fabrici și restaurante pentru a aduce mâncare, cultură și celebrul capitalism american în Rusia, scrie New York Times. În 1990, un Big Mac costa 3,50 ruble, mai mult decât un abonament lunar de autobuz, salariul mediu lunar la acea vreme era de 150 de ruble.
„McDonald’s a însemnat mai mult decât deschiderea unui simplu restaurant. A ajuns să simbolizeze întreaga deschidere a URSS către Occident”, a declarat Marc Carena, fost director general al McDonald’s Rusia, pentru Voice of America în 2020. Dar războiul declanșat de Rusia în Ucraina a schimbat totul, iar companiile alimentare și lanțurile de restaurante s-au străduit să răspundă la acest act. Pe fondul presiunii tot mai mari, McDonald’s a anunțat marți că își închide temporar cele aproape 850 de restaurante din Rusia și oprește operațiunile în țară. „În cei peste 30 de ani în care McDonald’s a funcționat în Rusia, am devenit o parte esențială a celor 850 de comunități în care activăm”, a declarat Chris Kempczinski, directorul executiv al companiei, într-un comunicat care anunța mutarea. El a menționat că multinaționala are 62.000 de angajați în Rusia.
La scurt timp după anunțul McDonald’s, au urmat alte lanțuri și companii alimentare. Starbucks a spus că își închide toate cafenelele din Rusia, iar Coca-Cola a spus că a oprit vânzările. Și PepsiCo, ale cărei produse sunt prezente în Rusia de la începutul anilor 1970, a spus că nu va mai vinde în Rusia băuturile carbogazoase Pepsi și 7-Up, dar va continua să producă local produse lactate și alimentare pentru copii, un efort „umanitar” și pentru a păstra zeci de mii de angajați.
Investitorii, precum și utilizatorii rețelelor de socializare, au făcut presiuni asupra companiilor pentru a se retrage din Rusia, în special asupra lanțurilor de fast-food, care au fost criticate pentru că nu au luat atitudine. Însă astfel de decizii sunt complexe. Implică ruperea lanțurilor locale de aprovizionare și producție, concedierea a zeci de mii de angajați ruși și întreruperea legăturilor strânse cu băncile, investitorii și alții ruși care le-au permis să înflorească în toți acești ani. În ultimele două decenii, Rusia a fost una dintre piețele cu cea mai rapidă creștere pentru mărcile americane, în special pentru lanțurile de fast-food. McDonald’s, KFC, Subway și alții au prosperat nu doar pentru că reprezintă un stil american de viață, ci pentru că erau locuri relativ ieftine pentru a lua masa.
- Rusia, aproape de incapacitate de plată. Agenţia de rating Fitch estimează un risc "iminent" şi scade din nou...
- Rusia ar putea intra în default în stil Venezuela chiar din aprilie. A ajuns cea mai sancționată țară din lume
- Lista brandurilor şi companiilor care au întors spatele Rusiei. Avalanşă de sancţiuni, după invazia Ucrainei
Piața din Rusia reprezintă 9% din veniturile McDonald’s și 4 % din veniturile anuale ale PepsiCo, de 79,4 miliarde de dolari. Compania spune pe site-ul său că este cel mai mare producător de alimente și băuturi din Rusia. Are peste 20 de fabrici în țară. „PepsiCo era în Rusia de pe vremea lui Nixon”, a comentat Bruce W. Bean, profesor la facultatea de drept a Universității de Stat din Michigan, care a lucrat ca avocat american în Rusia. „Evident, PepsiCo poate renunța la afacerile din Rusia. Îi va afecta, dar îi va afecta pe rușii care au preluat afacerea, pe rușii care îi distribuie produsul, pe ei îi va afecta mai mult”.
Unele companii, precum Yum Brands și Papa John’s, care au sute de restaurante în toată Rusia, au mai puțin control asupra închiderii localurilor, deoarece multe sunt deținute de persoane fizice sau de grupuri de investitori prin acorduri de franciză. Atâta timp cât îndeplinesc cerințele din acordul lor și plătesc redevențele, este greu să-i forțezi să închidă, susțin experții.
Yum, care deține KFC și Pizza Hut, a declarat marți că suspendă operațiunile la 70 de restaurate KFC și la toate cele 50 de restaurante Pizza Hut deținute în franciză din Rusia. Marea majoritate a celor 1.000 de KFC-uri din Rusia sunt deținute în franciză și nu sunt închise. De menționat este că mai multe restaurante McDonald’s au fost închise de autoritățile ruse și în 2014 după anexarea Crimeei, cel din Piața Pușkin din Moscova a fost redeschis atunci după 90 de zile.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰