Antena Meniu Search
x

Risc real de război naval între NATO şi Rusia. Moscova comite piraterie în Marea Neagră, avertizează un amiral american

Război în Ucraina. Moscova riscă să declanșeze un război direct cu NATO, avertizează fostul comandant suprem al NATO în Europa. Amiralul american James Stavridis trage un semnal de alarmă cu privire la interceptarea navelor în apele internaționale de către ruşi şi spune că Moscova caută să impună un control economic asupra Ucrainei.

de Redactia Observator

la 17.08.2023, 13:21

Amiralul James Stavridis, care a condus forțele alianței NATO în Europa între 2009 și 2013, a declarat pentru Politico că escaladarea i-ar putea forța pe partenerii Kievului să intervină pentru a preveni paralizarea economiei Ucrainei. Armata Rusă a publicat luni un video cu momentul în care a interceptat vasul cargo Şükrü Okan afllat sub pavilionul Palau, duminică, în Marea Neagră.

Sub amenințarea armelor, membrii echipajului au fost puşi în genunchi, cu mâinile la ceafă. Ministerul rus al Apărării a confirmat că a tras focuri de avertizare înainte de a coborî la bordul ei. Ministrul de externe ucrainean a identificat nava ca fiind turcă iar incidentul s-a petrecut în sud-vestul Mării Negre, în largul coastei Turciei.

"Risc real de război pe mare între NATO și Federația Rusă"

"Acțiunile Rusiei în apele internaționale ale Mării Negre creează un risc real de a escalada conflictul la un război pe mare între NATO și Federația Rusă", a spus Stavridis. NATO "nu va da arme și bani Ucrainei, doar ca să asiste la modul în care Rusia îi sugrumă economia cu o blocadă ilegală", a mai spus acesta. 

Pe acelaşi subiect

Stavridis a declarat că tactica folosită de ruşi este "echivalentă cu act de piraterie". Kremlinul depune eforturi mai mari pentru a submina comerțul dintre Ucraina și restul Europei, potrivit lui Stavridis.

NATO ar putea escorta navele cargo din Marea Neagră cu avioane şi nave de război

"Dacă Rusia începe să captureze nave sau încearcă să le sperie, cred că NATO va răspunde probabil sprijinind un coridor umanitar pentru transportul maritim", a spus Stavridis. Alianța ar putea proteja navele care merg spre și dinspre portul ucrainean Odesa "cu avioane de luptă NATO deasupra lor și escortate eventual nave de război NATO."

Tensiunile din Marea Neagră au escaladat dramatic de când Rusia s-a retras unilateral dintr-un acord cu ONU pentru exportul de cereale în iulie și a avertizat că navele care călătoresc în porturile ucrainene ar putea fi considerate drept ținte militare. Ca răspuns, Ucraina a arătat că poate lovi exporturile rusești de energie printr-un atac cu drone maritime asupra unui petrolier și a declarat că apele din jurul porturilor rusești de la Marea Neagră sunt "zonă cu risc de război" începând cu 23 august.

Ca răspuns la retragerea Rusiei din acordul privind cerealele, secretarul general al NATO, Jens Stoltenberg, a acuzat Rusia de "acțiuni periculoase și de escaladare în Marea Neagră", referindu-se şi la bombardarea porturilor ucrainene de la Dunăre. NATO a adăugat că "intensifică acţiunile de supraveghere și recunoaștere în regiunea Mării Negre, inclusiv cu avioane de patrulare și drone".

Stavridis a susținut că sprijinul din partea membrilor NATO de la granița Mării Negre, și anume Turcia, România și Bulgaria, ar însemna că "flota rusă de la Marea Neagră ar fi depășită din punct de vedere militar". Turcia a cerut Rusiei să se alăture acordului cu cereale, spunând că tensiunea din Marea Neagră "nu este în beneficiul nimănui". Președintele Recep Tayyip Erdogan ar urma să se întâlnească cu Putin la sfârșitul lunii august iar comerțul cu cereale ar putea fi pe ordinea de zi.

Până la retragerea Rusiei, acordul mediat de ONU a garantat exportul în siguranţă a 32,9 milioane de tone de cereale din porturile Ucrainei la Marea Neagră, evitând astfel riscul de foamete în țările mai sărace, notează Politico. Președintele Vladimir Putin a declarat luna trecută că refuză să mai prelungească acordul şi că Rusia va oferi în schimb cereale gratuite anumitor țări africane. 

În urma acestei decizii, forțele armate ale Moscovei au lovit depozitele de cereale ucrainene de-a lungul coastei Mării Negre, distrugând aproximativ 60.000 de tone de alimente. De asemenea, Rusia a lovit în mod repetat porturile ucrainene dunărene, Reni și Izmail, la doar câteva sute de metri de granița cu România, membră NATO.

Ministerul Apărării de la Moscova a avertizat că "toate navele care navighează în apele Mării Negre către porturile ucrainene vor fi considerate potențiale transportatoare de mărfuri militare". În ciuda acestui fapt, Kievul a anunţat un coridor temporar pentru traficul maritim din porturile sale sudice, permițând navelor care au fost blocate în port să intre în apele internaționale.

Prima navă de marfă a părăsit ieri portul Odesa, sfidând ameninţările Moscovei

Profimedia

Prima navă de marfă a părăsit portul ucrainean Odesa, în ciuda ameninţărilor ruseşti

Miercuri, ministrul Infrastructurii, Oleksandr Kubrakov, a anunțat că prima navă civilă a pornit la drum în ciuda amenințărilor din partea Moscovei. Nava Joseph Schulte, o navă container sub pavilionul Hong Kong-ului, a fost blocată în Odesa din 20 februarie 2022.

Nava se deplasează pe un coridor temporar pe care Ucraina a cerut Organizaţiei Maritime Internaţionale (OMI) să îl ratifice. Având în vedere că asigurarea navelor va fi probabil ridicată, Ucraina a declarat pentru OMI că va "oferi garanţii de despăgubire pentru daune".

Preşedintele Ucrainei, Volodimir Zelenski, a salutat această evoluţie. "Ucraina tocmai a făcut un pas important pentru restabilirea libertăţii de navigaţie în Marea Neagră", a declarat acesta pe reţelele de socializare. Joi dimineaţa, nava Joseph Schulte se afla în largul coastelor României, în drum spre Turcia.

Ți-a plăcut acest articol?

Like
Întrebarea zilei

Unde vă petreceţi Sfintele Paşti?

Observator » Stiri externe » Risc real de război naval între NATO şi Rusia. Moscova comite piraterie în Marea Neagră, avertizează un amiral american