Antena Meniu Search
x

Video Tensiunile militare din Marea Roşie tulbură economia globală. Cum ar putea fi afectată România

Tensiunile militare din Marea Roşie tulbură economia globală. Zeci de companii de transport au ajuns să evite această arteră maritimă vitală, lucru care provoacă întârzieri şi întreruperea aprovizionării pentru anumite produse. Şi fabrici din România ar putea fi afectate în curând. Pe termen lung, specialiştii se tem de creşterea preţurilor la energie.

de Redactia Observator

la 17.01.2024, 21:25

Vezi și

Ruta prin Marea Roşie este una dintre artele principale de transport maritim între Europa şi Asia. De la petrol şi piese auto până la haine şi mâncare, totul trece pe acolo. 12% din comerţul global trece prin Marea Roşie. Iar dacă vorbim doar despre traficul mondial de containere, procentul urcă la 30%. Din datele ministerului român al Economiei, comerţul ţării noastre cu statele din Asia şi Oceania s-a ridicat la 13 miliarde de dolari în primele 10 luni ale anului trecut, adică aproape un sfert din total comerţului exterior. Cei mai importanţi parteneri sunt China, India, Japonia şi Coreea de Sud.

Peste 30 de vase au fost ţinta loviturilor în mai puţin de trei luni

După începerea războiului din Gaza, navele care trec prin zonă au devenit ţinta atacurilor cu rachete şi drone. Marile companii de transport au fost nevoite să aleagă o nouă rută pe la Capul Bunei Speranţe, ceea ce prelungeşte cu 12 zile durata şi adaugă costuri uriaşe. Efectele sunt dramatice. Preţul petrolului este în creştere, costurile de transport s-au dublat din octombrie, iar întârzierile sunt din ce în ce mai mari. Volvo şi Tesla au oprit producţia la fabricile din Belgia, respectiv Germania. Iar Uniunea Europeană se teme de efecte şi mai grave.

"Pentru moment, situaţia pare să nu aibă consecinţe asupra preţurilor energiei şi inflaţiei. Aceste consecinţe s-ar putea materializa în săptămânile viitoare", a declarat Paolo Gentiloni, comisarul european pentru Economie. Şi noi am putea resimţi curând urmările. "România are avantajul de a-şi acoperi o mare parte necesarul intern din producţie proprie. Însă acest lucru nu înseamnă că suntem puşi la adăpost. Producţia internă de gaz, în momentul în care se scumpesc gazele în general în Europa, va fi direcţionată într-o oarecare măsură spre pieţe unde preţul este mai interesant pentru producători", a declarat Claudiu Năsulea, profesor de economie mondială.

În ultimele 24 de ore, o navă sub pavilion maltez a fost din nou ţinta unui atac al rebelilor houthi. Statele Unite au răspuns cu noi lovituri în partea de vest a Yemenului. "Am anticipat că gruparea Houthi va continua să încerce să mențină în pericol această arteră critică și continuăm să ne rezervăm dreptul de a lua măsuri suplimentare. Dar acesta trebuie să fie un efort comun", a declarat Jake Sullivan, consilier de securitate Casa Albă. Până la finalul lunii, Uniunea Europeană e gata să trimită o misiune militară pentru protejarea vaselor. Tensiunile au izbucnit după ce Israelul a declanşat operaţiunea terestră în Gaza. Rebelii Houthi, finanţaţi de Iran, au anunţat că vor viza toate navele care au legătură cu Israelul. Peste 30 de vase au fost ţinta loviturilor în mai puţin de trei luni.

Ți-a plăcut acest articol?

Like | 2 voturi
Întrebarea zilei

Mici cu E.coli şi zgârciuri în loc de carne, printre produsele comercializate în magazine. Aţi avut parte de experienţe neplăcute?

Observator » Stiri externe » Tensiunile militare din Marea Roşie tulbură economia globală. Cum ar putea fi afectată România