Unde se va deschide un muzeu al trenurilor. Vizitatorii pot urca în locomotive din secolul trecut
La 180 de ani după inaugurarea primei linii feroviare continentale din Europa între Bruxelles și Malines, Belgia are primul său "muzeu al trenurilor", care se deschide pentru public vineri la gara Schaerbeek, la nord de capitala țării, informează AFP.
La 180 de ani după inaugurarea primei linii feroviare continentale din Europa între Bruxelles și Malines, Belgia are primul său "muzeu al trenurilor", care se deschide pentru public vineri la gara Schaerbeek, la nord de capitala țării, informează AFP.
Subtil pus în scena de către artistul de benzi desenate belgian François Schuiten, muzeul 'Train World', care a necesitat un buget de 25 de milioane de euro, oferă o incursiune fascinantă in istoria căilor ferate, a începuturilor locomotivelor cu aburi, precursoarele trenurilor moderne de mai târziu.
Vizitatorii se pot plimba în vechile clădiri ale gării Schaerbeek datând din 1887 și 1913, unul dintre puținele exemple de arhitectură feroviară din secolul 20 păstrate în regiunea Bruxelles. Complet renovată, dubla clădire, cu ghișeele sale de modă veche, cu sala de așteptare și țigla în careuri de șah, păstrează puternica nostalgie a marilor plecări în vacanță.
Trebuie văzută apoi gara modernă Bruxelles Midi, unde ajung trenurile 'Thalys' și 'Eurostar' din Londra, Paris și Amsterdam, situată la cincisprezece minute de mers cu trenul de gara Schaerbeek, intrând într-un mare depozit modern, cu acoperișuri înclinate, amintind de fabricile din perioada revoluției industriale din secolul al XIX-lea.
Cazane de cupru impecabil lustruite, mecanisme unse ... 'Le Belge', prima locomotivă cu aburi construită în Belgia în 1835, la "Waasland", care a ajuns la o viteză de 60 kilometri pe oră în 1844 sau locomotiva 'Type 18' (120 de kilometri pe oră în 1902) par să aștepte până la fluierul șefului de gară pentru a arunca din nou trombe de aburi și fum de cărbune. Vizitatorii pot urca la bordul cabinei mecanicilor de locomotivă și acționa fluierul cu aburi al acesteia.
Ideea este aceea de a crea un spectacol cu ajutorul sunetului, imaginii, proiecțiilor, a explicat pentru AFP François Schuiten. Proiectantul a dedicat zece ani din viață proiectării muzeului 'Train World', situat la câțiva pași de casa sa.
"Aceste mașini sunt bijuterii", a afirmat designerul, care a reabilitat în cariera sa de designer inclusiv stația de metrou "Arts et Métiers" din Paris.
În acest muzeu va mai putea fi admirată locomotiva 'Type 12 Atlantic', simbol al perioadei de glorie a locomotivelor cu abur. Construită la Liege în 1939, această locomotivă a ajuns la o viteză record de 165 kilometri pe oră în ciuda celor 81 de tone ale sale. Colțurile rotunjite, culoarea sa verde striat cu linii galbene îi dă alura unui submarin așezat pe niște roți cu un diametru de doi metri, scrie AFP.
Trimise la fier vechi în anii 1960, locomotivele "Type 12 Atlantic" (redenumite "La Douce" de Schuiten într-un album din 2012) au fost salvate în extremis de șeful depoului de locomotive din Bruxelles Midi.
Căile ferate de-a lungul timpului sunt un revelator al istoriei din ultimii 150 de ani, este de părere Schuiten. "Este vorba despre visul de a călători, dar și despre dezvoltarea orașelor, despre petrecerea timpului liber, despre tehnică", spune acesta.
În muzeu sunt expuse 22 de modele de material rulant, de la vagoane de clasa a treia până la luxoasele saloane ale vagoanelor Companiei internaționale de 'wagons-lits' sau două vagoane regale belgiene din anii 1901 și 1931.
Un simulator tridimensional permite pilotarea trenurilor cu până la 400 de kilometri la oră. Vor mai putea fi admirate 1.250 de obiecte diverse legate de căile ferate, o veche casă de cantonier, administrator al barierei feroviare, machete, precum și 'nasul' celebrului tren de mare viteză TGV de astăzi.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰