Video Criminolog specializat la Oxford: Testarea antidrog în şcoli nu dă rezultate, să sperii e nefuncţional. Care ar fi cea mai eficientă soluţie în problema drogurilor
Probleme cu drogurile sunt şi în şcoli, însă autorităţile exclud o testare în masă. Decizia va fi luată de comisiile pentru prevenirea violenţei, existente - cel puţin teoretic - la nivelul fiecărei instituţii de învăţământ.
Acestea vor primi întăriri din partea Ministerelor Afacerilor Interne şi Sănătăţii. Astfel vor apărea grupuri de lucru care vor analiza când şi dacă un elev trebuie testat. Sesizarea trebuie făcută de diriginte sau de un profesor care a remarcat un comportament ciudat la un anumit elev.
Testarea nu va putea fi făcută fără aprobarea părinţilor sau cu acordul elevului dacă acesta este major. Am discutat mai multe despre problema drogurilor, în şcoli şi la adulţi cu Vlad Zaha, criminolog specializat la Oxford.
Iată câteva dintre cele mai interesante declaraţii făcute de Vlad Zaha:
- Organismele internaţionale şi medici de la noi se opun testării antidrog în şcoli. Aici, mă refer la OMS, la Biroul Naţiunilor Unite pentru Droguri şi Infracţionalitate, până şi Centrul European de Monitorizare a Drogurilor se opune testării antidrog în şcoli pentru că nu previne şi nu reduce consumul de droguri şi are o grămadă de efecte negative însemnând trecerea către alte substanţe care nu ar ieşi la teste, stigmă sau chiar şi abandon şcolar. În primul rând, trebuie să ne întrebăm ce vrem mai exact de la aceste teste.
- Jumătate dintre staţiile GPL din Bucureşti ar avea nereguli. Prefectul anunţă controale pentru a afla dacă au...
- Actorul Alex Călin, despre măsurile fiscale pregătite de Guvern: "Pedepseşte o instituţie de cultură că...
- Nici o graţiere sau o autograţiere nu îl va mai putea salva pe Donald Trump de toate problemele penale. Ce îl...
- Climatolog, despre schimbările care au loc la nivel global: "Specia noastră de oameni nu a mai întâlnit astfel de...
- "Va fi o perioadă foarte dificilă pentru acest tânăr, probabil va fi torturat". Greg Scărlătoiu, despre soarta...
- Şi când este vorba de testare generalizată şi când este vorba de testare la întâmplare se opun pentru că studiile ultimilor 30 de ani arată că pur şi simplu nu funcţionează. Şi dacă vorbim despre o testare specifică, atunci ne-am imagina că în fiecare şcoală ar exista un loc unde ar putea fi testat un anume elev despre care să nu afle nimeni din şcoala pentru că proiectul menţionează şi lipsa stigmei din aceste testări, ceea ce este şi logistic aproape imposibil. Cred că nu ne imaginăm că există undeva un loc unde să nu existe nimeni care să nu afle că e testat un elev în condiţiile în care majoritatea şcolilor din România abia avem grupuri sanitare funcţionale.
- Ar fi foarte utopică această măsură şi după părerea mea vine exact în cadrul în care anul viitor sunt cele mai mari alegeri din istorie. Bineînţeles, întreaga atenţie se îndreaptă împotriva simplilor consumatori, împotriva elevilor, cu măsuri care nu au vreo formă anume. Dacă vrem să ştim dacă se consumă putem întreba şi dacă vrem să ajutăm, atunci nu ajutăm pedepsind cu forţa.
- Un celebru cercetător britanic, David Nutt, a dat un interviu pentru o publicaţie din România, în care spunea că unii politicieni ar dori să aibă o ţintă asupra consumatorilor în ani electorali şi dacă vorbm şi despre cazul poliţiştilor depistaţi, cred că putem sesiza ipocrizia uriaşă de a merge către copii fără a menţiona sau măcar include lucrătorii MAI sau chiar profesori sau alte categorii.
- Avem nişte rapoarte internaţionale de la OMS, de la UNESCO şi de la acest birou al Naţiunilor Unite, care ne arată pas cu pas ce funcţionează în şcoli specific pe grupe de vârstă şi pe ani şcolari. Interesant este că exact ceea ce nu funcţionează apare cu un X şi este, de exemplu, exact testarea antidrog. (...)
- Ce ar funcţiona de fapt, este exact o comunicare onestă despre substanţe şi efectele lor nemoralizatoare, strict în ideea de a ajuta persoanele consumatoare de droguri, dacă vorbim despre adolescenţi. Dacă vorbim despre copii între şase şi zece ani, clasele primare, atunci cele mai bune modalităţi sunt exact aceleaşi care nici măcar nu vorbesc despre droguri şi avem aici nenumărate studii. (...)
- Să sperii e pur şi simplu nefuncţional şi asta ar trebui cunoscut de orice ministru, inclusiv cei opt miniştri care s-au strâns să facă un plan în şcoli. Există nişte standarde internaţionale foarte uşor accesibile de câtre omul de rând, darămite de către miniştrii.
Interviul integral poate fi urmărit în materialul video de mai sus.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰