Antena Meniu Search
x

Curs valutar

Video 8 din 10 companii româneşti nu rezistă 20 de ani. Iancu Guda, despre cum se construiesc afaceri solide pe termen lung

Astăzi, în cadrul rubricii IQ Financiar, specialistul economic al Observator, Iancu Guda, despre veniturile unei afaceri la început de drum. 

de Iancu Guda

la 20.02.2025 , 12:03

Dragii mei, în cinci minute vedem cum să estimăm veniturile pentru o afacere aflată la început de drum. Poate ai un business sau vrei să începi un business, sau ai pe cineva în familie care vrea să facă asta. Afacerile ne ajută pe noi toți prin taxele și salariile pe care le plătesc.

Cinci minute! Hai să vedem cum se face. Deschizi taraba, ai o afacere nouă, deschizi un site, o companie, un depozit. Ți-ai luat un camion, vrei să prestezi servicii de transport și așa mai departe.

Cum estimezi veniturile unei afaceri la început de drum

Vezi și

În primul rând, trebuie să vezi ce au făcut alții în situația ta, ca să-ți dai seama de realitatea din piață, având în vedere alte companii care au investit o sumă similară la început, care fac cam același lucru pe care îl faci și tu, și să vezi ce costuri au acele companii. Datele sunt publice. Mergeți pe site-ul ministerului de Finanțe și căutați persoana juridică, compania după CUI (codul unic de identificare), care se găsește pe Google, căutând numele companiei, și veți găsi toate aceste cifre pe ani. Sau dacă dai pe Google numele companiei concurente și adaugi "raport credit", vei găsi site-uri și platforme care îți oferă toate aceste informații consolidate, imediat, în câteva secunde. Și dacă vrei un raport mai detaliat, costă 10 lei, 20 de lei. E foarte ieftin.

Pe acelaşi subiect

Ce înseamnă mediana concurenței

Trebuie să te uiți în trecut și să vezi toate companiile concurente. Să zicem că vrei să începi o afacere în domeniul activităților veterinare. Te duci în 2015, 2016, 2017, 2018, 2020, 2021, 2022 și vezi cum a evoluat cifra de afaceri a fiecărui grup de companii în timp.

Aceste date publice le poți găsi pe site-urile companiilor de rapoarte de credit. Cauți pe Google și această linie roșie este mediana, adică mijlocul. Îți arată cam cum evoluează în timp veniturile unei afaceri la început de drum. De aceea, este important să nu visezi lucruri imposibile, care sunt deconectate de la realitatea din piață. Dacă estimezi venituri foarte mari, îți vei asuma cheltuieli ridicate și, dacă veniturile nu se concretizează, faci pierderi și te blochezi.

Așa ajungem la situația din România. Ce se întâmplă? Doar 20% dintre companii au peste 20 de ani, dacă ne uităm la toate companiile active din țara noastră. Deci, doar două din zece companii rezistă în timp, tocmai din cauza acestor probleme. 

Cum se fac afaceri solide pe termen lung

Ca să nu cazi în această capcană și să înveți din greșelile celorlalți, urmărește IQ Financiar! Hai să vedem mai departe cum se construiesc afaceri solide pe termen lung.

Analizăm întreaga Românie și companiile, cum evoluează ele în timp, cifra lor de afaceri. De exemplu, în Ilfov și București, companiile ajung, după 10 ani, să aibă o cifră de afaceri de peste 5 milioane de lei. În medie, în Cluj, după 10 ani, ajung la 4,5 milioane, în Timiș la 4,1 milioane, iar în Constanța la 4 milioane. 

Haideți să vedem un exemplu și mai concret. Cum evoluează o afacere de servicii veterinare în 10 ani? Realitatea este că, în 10 ani, ajunge la 2,3 milioane de lei. Dacă văd un start-up care deschide o clinică de servicii medicale și visează că va face 2,3 milioane de lei în doar 2-3 ani, eu știu că realitatea arată altfel. Nu îmi dau cu părerea „din burtă” sau din intuiție, ci mă bazez pe date. Datele arată că durează 10 ani să ajungi la acele cifre. Și atunci îl întreb pe acel antreprenor: ce faci diferit ca să crești mai repede și mai accelerat veniturile?

Închidem emisiunea exact cu aceste întrebări la care trebuie să răspundem. Dacă concurenții au ajuns la aceste rezultate în 10 ani, tu cum te deosebești? Cum te diferențiezi? Cum accelerezi creșterea mai repede? Cum au reușit cei care au crescut rapid? Nu înseamnă că, dacă alții au făcut așa, și tu trebuie să faci la fel. Poate ești mai bun. Crezi că ești mai bun? Dovedește! Prin ce te diferențiezi? Trebuie să faci ceva diferit ca să crești mai repede și mai profitabil decât concurența. În caz contrar, este doar o dorință, un vis. Din păcate, realitatea s-ar putea să te contrazică. De aceea, multe afaceri nu reușesc, pentru că își asumă cheltuieli mari, estimează venituri prea optimiste, iar acestea nu se concretizează. Se ajunge la pierderi și 8 din 10 afaceri nu rezistă 20 de ani.

Țineți aproape de emisiunile următoare IQ Financiar! Învățăm împreună alte bune practici pentru afaceri profitabile și de succes. În fiecare zi descoperim cum să punem banii să lucreze pentru noi.

Iancu Guda Like

Iancu Guda este specialistul economic al Observator pe toate evenimentele cu impact financiar din România şi nu numai.

Înapoi la Homepage
Comentarii


Întrebarea zilei
Vă luaţi maşina la mâna a doua sau nouă?
Observator » IQ Financiar » 8 din 10 companii româneşti nu rezistă 20 de ani. Iancu Guda, despre cum se construiesc afaceri solide pe termen lung