Video Cum să începi o afacere. Paşii pentru a obţine un profit mai mare şi mai repede
Astăzi, în cadrul rubricii IQ Financiar, specialistul economic al Observator, Iancu Guda, ne explică astăzi cum estimăm veniturile într-o companie aflată la început de drum.

În cinci minute vedem cum se stabilește ținta de venituri la o afacere, având în vedere realitatea din piața concurenței și ce profit face concurența. Aceasta este metoda. Se cheamă "de jos în sus", adică bottom-up în engleză, și practic spune că ar trebui să înțeleg realitatea concurenței: să văd ce costuri au, ce marje de profit face concurența, astfel încât să fiu și eu pe medie. Nu cred că cineva vrea să facă un profit mai mic decât cel al concurenței.
Cele cinci marje de profitabilitate
Și atunci, te uiți la concurență, știi codul unic de identificare, cauți pe site-ul Ministerului de Finanțe sau pe Google scrii numele concurentului și pui codul de identificare. Vei vedea ce costuri au, adaugi marja de profit și, uite așa, îți stabilești ținta de venituri, având în vedere cheltuielile tale.
Hai să vedem acum pe ecran cele cinci marje de profitabilitate. Avem marja brută, adică adaosul comercial. De exemplu, dacă ai un restaurant și cumperi ingrediente – carne, băuturi și așa mai departe –, să știi că media în România este de 60%. Deci, dacă cumperi cu 40 de lei și adaugi o marjă brută de 60%, vinzi cu 100 de lei.
- Cum să salvezi zeci de mii de euro când faci un credit ipotecar pe 30 de ani
- Cum să rambursezi anticipat un credit ipotecar. Varianta prin care ștergi ani din perioada împrumutului
- Cum reduci dobânda totală plătită la bancă dacă ai luat un credit ipotecar de 50.000 de euro, pe 30 de ani
- Iancu Guda, despre cum se estimează potenţialul de creştere al veniturilor. Cât trebuie reinvestit ca să ne...
- Cum să începi o afacere. Paşii pentru a obţine un profit mai mare şi mai repede
E important, când deschizi un restaurant, să știi ce face concurența. Asta este media, dar unele restaurante, cum sunt fast-food-urile, au marje mai mici și prețuri mai mici, dar rulaje mai mari. Se cheamă quick-service restaurant. Mai departe, valoarea adăugată. Scad cheltuielile cu alți furnizori externi – transport, marketing, contabilitate, IT, publicitate – și obțin valoarea adăugată.
Să știți că suma valorii adăugate este PIB-ul unei țări, ca metodă de calcul. Apoi adaug cheltuielile operaționale interne, adică salarii, amortizări, și obțin profitul operațional. Din acesta scad dobânzile la bancă, dacă am un credit, și obțin profitul brut. Din profitul brut scad impozitele și taxele și obțin profitul net. Și, uite așa, dacă știu ce marje de profitabilitate are concurența și ce costuri am, pot să-mi stabilesc o țintă realistă de venituri. Asta nu este decât o ambiție. Nu înseamnă că o să și obțin acele venituri, dar măcar plec de la un reper realist.
30% dintre companii fac peste 25% profit
Care e realitatea în România? Profitul operațional este de 10%, iar profitul net este de 8%. Sigur că aceste valori diferă de la un sector la altul. În săptămânile următoare, vom prezenta detaliat aceste informații. Suntem singura producție din România care va arăta profitabilitatea companiilor, pentru că analizăm toate datele financiare ale firmelor dintr-un sector anume.
De-a lungul timpului, vom face multe analize de sectoare de afaceri, ca să știți unde să investiți și să obțineți profit mai mare, mai repede. Dar vă spun acum un exemplu: la serviciile veterinare, profitul operațional este de 13,7%. Nu vrei să deschizi o clinică și să obții un profit operațional de 10%, 8% sau 6% la început de drum. Până îți crești vânzările, poate fi mai mic, dar la maturitate, în cinci ani, trebuie să ajungi la 14% ca să fii pe medie.
30% dintre companii fac peste 25% profit. Ce au făcut acele firme în mod deosebit ca să se diferențieze? E un aspect interesant, mai ales dacă vrei să deschizi o afacere într-un anumit sector.
De exemplu:
- Restaurantele au un profit operațional de 4%.
- Farmaciile – 4,4%.
- Producția de medicamente – 14%.
Sigur că diferă de la un sector la altul, la fel cum diferă și costurile. Dacă mergem mai departe, un cost important în România este cel cu salariile. În medie, salariile reprezintă 15% din cifra de afaceri. Sunt sectoare precum îmbrăcăminte, curierat sau HORECA, unde salariile sunt aproape de nivelul minim. Pe de altă parte, sunt sectoare precum IT sau servicii financiare, unde salariul net mediu este peste 10.000 de lei, de trei ori mai mare decât în sectoarele cu salarii minime.
De aceea trebuie să înțelegi realitatea care te înconjoară, ca să nu visezi cifre și apoi să dai cu capul de perete când vezi că nu faci profiturile așteptate. Mai grav, poți ajunge să faci pierderi pe care nu le poți finanța și să te blochezi cu afacerea. Dar nu vei ajunge acolo! De aceea te uiți la IQ Financiar, ca să construiești afaceri profitabile și de succes. Mulțumim pentru loialitate! Ne vedem în fiecare zi la IQ Financiar, unde învățăm împreună cum să punem banii să lucreze pentru noi.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰