Viaţa după moarte: Emiratele Unite TAROM
TAROM a băltit în nepotisme şi contracte păguboase timp de decenii. Pentru că a fost tratată ca o vacă de muls de toţi cei care s-au perindat pe la guvernare, a devenit una dintre cele mai stufoase și ineficiente companii din Uniunea Europeană. Acum, TAROM este gata pentru un nou moment zero.
Operatorul naţional va primi o infuzie de aproape 100 de milioane de euro de la bugetul de stat, pentru a scăpa de faliment. Cu acest "certificat de sănătate", societatea ar putea deveni mai atractivă pentru investitori. Guvernul caută deja "peţitori". Vrea să convingă Emirates, una dintre cele mai performante companii aviatice din lume, să cumpere parte din TAROM.
Ar trebui vândută compania TAROM?
Este o chestiune de securitate şi de prestigiu ca statul să aibă propria companie de transport aerian. Dar dacă e neperformantă, ce valoare mai are hashtagul #călătorimromâneşte, folosit de premierul Ciolacu? Dacă are un management mediocru, de ce să mai pompăm bani în această gaură neagră?
Din 2007, TAROM nu a mai avut profit. Zboară doar în pierdere. Acumulează datorii şi este ţinută pe linia de plutire cu bani din taxele românilor. Flota este veche, inadecvată pentru condițiile de business din prezent și în continuă scădere. De la 60 de avioane, câte avea în ‘89, a ajuns la 18, dintre care patru sunt trase pe dreapta. Numărul de destinații interne și externe a scăzut la 21 şi nu are niciun zbor pe distanță lungă. În plus, compania naţională este o mare familie, la propriu. Instituția e plină de angajați care sunt rude între ei.
În aceste condiții, varianta privatizării parţiale este o soluție de luat în calcul. În primă fază, TAROM ar trebui să dovedească investitorilor că este o companie viabilă. Ar putea să o facă odată cu planul de restructurare: să scape de datorii, să cumpere aeronave şi să adauge noi destinaţii.
TAROM. Fly better?!
În ciuda cifrelor dezastrului, TAROM are, totuși, câteva atuuri importante în fața investitorilor. Deține sloturi valoroase (Londra Heathrow, Paris Charles de Gaulle) și are monopol pe reparaţiile de pe Aeroportul Otopeni. Prin Direcția tehnică, TAROM se ocupă nu doar de mentenanța aeronavelor din flota proprie, ci și de cele ale altor companii aeriene.
Emirates, companie deţinută în întregime de Guvernul din Dubai, ar fi interesată de o tranzacție, dar nu-și dorește pachetul majoritar de acţiuni, pentru că s-ar complica prea tare cu legislaţia europeană. Ar fi dispusă să investească și în construirea unui nou terminal la Otopeni, proiect care bate pasul pe loc de ani buni. Cu capital din Golf, TAROM ar putea urma lecţia sârbească de zbor. În urmă cu 10 ani, Etihad Airways, una dintre companiile din Emirate, a cumpărat 49% din Air Serbia și a reușit să o treacă pe profit.
Ministrul Grindeanu țintește și mai sus: visează să facă din operatorul național un fel de Swiss. Doar că șeful de la Transporturi pare să nu ştie că statul elvețian nu mai deţine nimic din Swiss. Compania este 100% proprietatea nemților de la Lufthansa. Or, autoritățile de la noi au spus, în repetate rânduri, că vor să păstreze pachetul majoritar de acțiuni. Sau poate altele sunt planurile pentru TAROM...
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰