Meniu
Search
x

Document CCR: Moţiunea de cenzură USR - AUR a fost iniţiată legal; Parlamentul a încălcat Constituţia - motivare

Curtea Constituţională a publicat motivarea deciziei asupra cererii de soluţionare a conflictului juridic de natură constituţională dintre Parlamentul României şi Guvernul României, pe moţiunea de cenzură depusă de USR şi AUR.

De Cornel Preda la 11.10.2021, 15:22

Curtea Constituțională a României (CCR) a admis în urmă cu două săptămâni sesizarea Executivului şi a constatat existenţa unui conflict juridic de natură constituţională Guvern - Parlament pe tema moţiunii de cenzură, agumentul fiind că Parlamentul nu a respectat art 113 alin 2 din Constituţie, respectiv obligatia de a comunica Guvernului depunerea moţiunii.

În motivarea de azi reiese însă că Parlamentul a blocat dezbaterea şi votarea moţiunii, ceea ce reprezintă o încălcare a legii fundamentale. CCR a declarat că moţiunea USR - AUR a fost iniţiată legal, din punct de vedere al semnăturilor, neexistând nicio obligativitate ca acestea să fie depuse în original şi menţionând că "faptul că listele de semnături prezintă ştersături sau sublinieri sunt aspecte de fapt, lipsite de relevanţă constituţională, care nu pot forma obiectul analizei Curţii Constituţionale”.

Mai mult, precizează Curtea, redepunerea în original a semnăturilor nu are decât semnificaţia unei confirmări din partea autorilor moţiunii de cenzură a faptului că semnăturile iniţial depuse exprimă realitatea şi a unei asumări a faptului că semnăturile au fost date pentru iniţierea moţiunii de cenzură.

Parlamentul a încălcat Constituţia tergiversând moţiunea de cenzură

Pe acelaşi subiect

Curtea blamează Parlamentul în ansamblul său, pe care îl acuză de încălcarea Constituţiei, pentru faptul că a tergiversat şi blocat dezbaterea şi votarea moţiunii de cenzură depuse de USR şi AUR. Separat însă, CCR îl acuză atât de preşedintele Camerei Deputaţilor, Ludovic Orban, cât şi Birourile Permanente Reunite (BPR). "Curtea constată că preşedintele Camerei Deputaţilor, în loc să aplice prioritar o obligaţie constituţională – comunicarea moţiunii Guvernului la data depunerii sale –, a ales să convoace în mod succesiv birourile permanente ale celor două Camere, care nu s-au putut întruni din lipsă de cvorum. Astfel, s-a ajuns la încălcarea art.113 alin.(2) din Constituţie", se arată în motivare.

Totodată, mai precizează Curtea, prin faptul că BPR-urile au stabilit data de 9 septembrie pentru prezentarea moţiunii în Parlament, a fost încălcat Regulamentul şedinţelor comune, care precizează că această prezentare se face în 5 zile. În cazul de faţă, termenul ar fi fost 5 septembrie.

De asemenea, BPR-urile sunt vinovate şi de faptul că au refuzat, prin nerealizarea cvorumului de către PNL şi PSD, să ia act de depunerea moţiunii de cenzură, astfel încât aceasta să poată fi transmisă plenului comun pentru dezbatere şi vot.

”În acest context, trebuie observat şi faptul că acest conflict nu vizează numai perioada 3-7 septembrie 2021, ci este un conflict actual pentru că nici până astăzi Parlamentul nu a stabilit data la care trebuie dezbătută moţiunea de cenzură, sens în care încalcă jurisprudenţa Curţii Constituţionale referitoare la art.113 din Constituţie, potrivit căreia tergiversarea procedurii este incompatibilă cu natura acestui instrument de control parlamentar, astfel că o obligaţie extra legem în spiritul cooperării loiale dintre autorităţi trebuie realizată într-un ritm adecvat menit să evite incertitudinea juridică prin raportare la finalitatea sa”, se mai arată în motivarea CCR.

Ce articole au fost încălcate în depunerea moţiunii de cenzură

Curtea a constatat că moțiunea de cenzură a fost depusă cu întrunirea numărului de semnături necesare. Însă, Parlamentul, în ansamblul său, a încălcat art.1 alin.(5) din Constituție coroborat cu art.94 alin.(1) din Regulamentul activităţilor comune ale Camerei Deputaţilor şi Senatului, precum și art.113 alin.(2) din Constituție. Parlamentul nu a dezbătut moțiunea de cenzură, astfel că nu a finalizat procedura inițiată și continuă să încalce art.113 din Constituție. În consecință, au fost încălcate și prevederile constituționale ale art.1 alin.(3) privind statul de drept și alin.(4) privind echilibrul puterilor în stat.

Ce spun articolele invocate de CCR

  • Art.1 (5) În România, respectarea Constituţiei, a supremaţiei sale şi a legilor este obligatorie - Constituţia României;
  • Art. 113 (2) Moţiunea de cenzură poate fi iniţiată de cel puţin o pătrime din numărul total al deputaţilor şi senatorilor şi se comunică Guvernului la data depunerii - Constituţia României;
  • Art. 94 (1) Moţiunea de cenzură iniţiată de cel puţin o pătrime din numărul total al deputaţilor şi senatorilor se prezintă birourilor permanente şi se comunică Guvernului de către preşedintele Camerei Deputaţilor, în ziua în care aceasta a fost depusă. Moţiunea de cenzură se prezintă în şedinţa comună a celor două Camere în cel mult 5 zile de la data depunerii - Regulamentul activităţilor comune ale Camerei Deputaţilor şi Senatului

Documente: CCR Decizie_589_2020.pdf

Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News!

Observator » Stiri politice » CCR: Moţiunea de cenzură USR - AUR a fost iniţiată legal; Parlamentul a încălcat Constituţia - motivare

Breaking News

Trupele ucrainene au încercuit orașul Lîman

Trupele ucrainene au încercuit orașul Lîman