Partidele politice au primit 386 de milioane de lei în 2024 de la AEP. Cine a primit cei mai mulţi bani şi pe ce au fost cheltuiţi
Autoritatea Electorală Permanentă a transferat în 2024 către partidele politice 386 de milioane de lei, din care 62 de milioane în luna decembrie, arată un raport întocmit de Expert Forum. Cele mai mari sume le-a primit PSD, iar cele mai mari sume de bani s-au cheltuit pentru presă şi propagandă.
Raportul realizat de Expert Forum include date despre veniturile şi cheltuielile partidelor politice legate de subvenţii din 2024, o analiză detaliată a lunii noiembrie, precum şi o critică legată de propunerile Guvernului cu privire la bugetul pentru anul viitor.
”Autoritatea Electorală Permanentă a transferat în 2024 către partidele politice 386 de milioane de lei, din care 62 de milioane în luna decembrie. Totalul include şi fonduri primite de PMP ca urmare a unei decizii a instanţei. Partidul a primit peste 4 milioane de lei în luna iunie, fonduri care fuseseră blocate prin hotărâre a preşedintelui AEP încă din 2023 ca urmare a unei dispute legate de preşedinţia PMP", arată Expert Forum, potrivit news.ro.
- PSD 152.9 milioane lei
- PNL 122 milioane lei
- USR 65 milioane lei
- AUR 35.7 milioane lei
- PMP 7 milioane lei.
- PRORO 2.9 mil. lei, din care viraţi 1.2 milioane lei. Mare parte din fondurile Pro România au fost transferate direct către biroul unui executor judecătoresc.
- FDREPTEI 810 mii lei
”Din ianuarie până în noiembrie s-au cheltuit 371 de milioane lei. Reamintim că partidele politice pot aloca fonduri economisite din lunile anterioare, deci nu trebuie să respecte limite lunare de cheltuială, conform fondurilor primite. Datele pentru luna decembrie nu sunt încă disponibile. Aproape toate partidele au cheltuit până în noiembrie mai mult decât au primit în primele 11 luni ale anului. Cel mai mult au cheltuit AUR (165%), USR (138%) şi PNL (115%). PSD a cheltuit 96%„, a mai transmis organizaţia.
- AUR anunţă un protest în Piața Universităţii, pe 12 ianuarie: "Ne dorim reluarea alegerilor cât mai urgent!"
- Ţintele României, la 18 ani de când a devenit membră UE. Negrescu: Aderarea la Schengen ne conferă și obligații
- Predoiu a povestit cum l-a convins pe austriacul Karner să intrăm în Schengen: "A fost puțin surprins. Am rămas...
- Analiză. Mizele politice ale anului 2025: Pro-europeni vs. suveranişti
- Marcel Ciolacu a publicat pe TikTok un clip în care are tatuat pe braț un mesaj despre TVA
Destinaţia celor mai mari cheltuieli
În primele 11 luni ale anului 2024 (ianuarie-noiembrie), cele mai mari sume au fost cheltuite pentru:
- presă şi propagandă: 214 milioane de lei – 57,8% din totalul cheltuielilor
- personal: 29 milioane de lei – 7,8 % din totalul cheltuielilor
- consultanţă politică: 26,3 milioane de lei – 7 % din totalul cheltuielilor
- organizarea de activităţi cu caracter politic: 20 milioane de lei – 5,6%
- sondaje de opinie: 18,9 milioane de lei – 5,1%
- producţia şi difuzarea de spoturi publicitare: 16,4 milioane de lei – 4,4%
- bunuri mobile şi imobile: 14,6 milioane de lei – 4%
- Alte categorii: 30 mil – 8,2 %
”Cele mai mari cheltuieli din 2024 s-au înregistrat în luna aprilie (56 de milioane) şi octombrie (50 de milioane de lei), adică în perioada dinaintea începerii campaniei electorale. În noiembrie, lună electorală, atât pentru alegerile parlamentare, cât şi pentru cele prezidenţiale, partidele au cheltuit 27 de milioane de lei, similar cu luna iunie”, arată raportul.
Expert Forum analizează şi subvenţiile în context electoral şi campania Tik Tok plătită de PNL.
”Luna noiembrie a fost perioadă de campanie electorală. Pentru alegerile prezidenţiale perioada de campanie a început pe 25 octombrie, iar pentru parlamentare pe 1 noiembrie. În această perioadă, cheltuielile pentru promovare ale partidelor politice ar trebui să se oprească sau cel puţin să se reducă la minimum, întrucât majoritatea au fost competitori electorali, iar cheltuielile pentru promovarea candidaţilor ar trebui declarate în campania electorală. Continuarea campaniei de promovare a partidului ar putea fi văzută ca o formă mascată prin care nu se declară fondurile în campanie – de neînţeles, de altfel, întrucât legea oricum permite cheltuirea subvenţiilor în campanie sau decontarea fondurilor private, dacă partidele obţin mai mult de 3% din voturi. Diferenţa majoră este că fondurile cheltuite din subvenţii ca promovare a partidului – deci nu a competitorului electoral –nu se marchează nicicum şi nici nu se declară detaliat sau transparent în vreun raport”, a mai transmis organizaţia.
Potrivit acesteia, pe perioada campaniei electorale s-a cheltuit cel mai mult pentru presă şi propagandă şi producţia şi difuzarea de spoturi publicitare.
”Aşadar, se ridică totuşi întrebarea pe ce poate cheltui un partid 8 milioane de lei (cazul PSD) sau 4,8 milioane de lei (AUR) pentru promovarea partidului în plină lună electorală, când cheltuielile ar trebui să fie legate de competitorii electorali şi mai puţin de promovarea acestuia în sine”, a mai transmis Expert Forum.
”Un aspect important legat de alegerile prezidenţiale din 2024 este campania desfăşurată şi plătită de PNL pe Tik Tok (iniţial construită în jurul hashtag-ului #echilibrusiseriozitate), descrisă de o investigaţie Snoop.ro. Nu avem informaţii suficiente despre sursa veniturilor cu care s-a plătit această campanie şi perioada de desfăşurare (articolul face referire la finanţarea din bani publici). Putem presupune că este o campanie finanţată din subvenţii, în precampanie, având în vedere că PNL a declarat foarte puţini bani în luna noiembrie. A declarat în schimb aproape 12 milioane de lei în luna octombrie”, a mai transmis organizaţia.
Potrivit acesteia, în campania pentru prezidenţiale liberalii au declarat un contract de un milion de lei cu KENSINGTON COMMUNICATION SRL, însă acesta nu pare a fi un contract pentru organizarea unei campanii online, fiind încadrat în altă categorie.
”Este totuşi greu de înţeles şi necredibil cum o astfel campanie a putut fi preluată fără ştirea companiei şi a partidului – care a plătit banii pentru promovare – şi transformată în #echilibrusiverticalitate, campanie care l-a promovat pe Călin Georgescu. Toată această înşiruire de evenimente demonstrează de fapt controlul limitat asupra modului în care partidele politice cheltuie banii. Având în vedere că aceste campanii de promovare se desfăşoară fără nicio obligaţie de marcare a materialelor şi publicare a contractelor, reiterăm importanţa reluării dezbaterilor despre aprobarea unor norme care să oblige partidele să asigure mult mai multă transparenţă”, a mai transmis organizaţia.
Cheltuielile din luna noiembrie
În noiembrie, 44% din bani – 12 de milioane – au ajuns la contracte pentru presă şi propagandă. PSD a cheltuit 8,4 milioane lei, în scădere faţă de octombrie, când a plătit 13 milioane de lei. La PNL se observă o scădere majoră faţă de lunile anterioare (12.830 lei). USR a cheltuit 1,7 milioane de lei, iar AUR 2 milioane de lei.
Producţia şi difuzarea de spoturi publicitare
Pentru producţia şi difuzarea de spoturi publicitare AUR a cheltuit 2,8 milioane de lei, USR 151 mii de lei (în creştere faţă de lunile anterioare), iar PMP 207 mii de lei. La AUR este cea mai mare valoare cheltuită până acum pe această categorie – comparativ, în octombrie partidul a cheltuit 338 de mii de lei.
Consultanţă politică
Cheltuielile pentru consultanţă politică s-au ridicat la 2,2 milioane de lei, din care cel mai mult a declarat PNL – 1,6 milioane de lei. Restul a fost cheltuit de PSD – 277 mii de lei şi USR – 275 mii de lei. PSD a cheltuit cam în aceleaşi limite ca luni anterioare. La PNL se observă o creştere faţă de perioada august – octombrie, dar comparativ cu perioada alegerilor locale (luna iunie), cheltuielile sunt aproape la jumătate.
Sondaje de opinie
Cheltuielile pentru sondaje au ajuns la 1,6 milioane de lei. Cel mai mult au alocat social democraţii – 1,1 mii de lei, similar cu luna martie, acestea fiind cele mai mari valori înregistrate pe această categorie în 2024. PNL a plătit 409 mii de lei (sub luna octombrie – 735 mii de lei) şi USR 39 de mii de lei – cea mai mică valoare din acest an.
Organizarea de activităţi politice
Cheltuielile pentru organizarea de activităţi politice au atins 1,2 milioane de lei. Cel mai mult a cheltuit AUR – 374 mii de lei, FD – 314 mii de lei şi PNL – 282 mii de lei. USR a cheltuit 210 mii de lei, iar PSD 100 de mii de lei. AUR este singurul partid la care se vede o uşoară creştere a cheltuielilor, comparativ cu lunile anterioare.
Personal
Partidele au cheltuit 2,9 milioane de lei pentru personal, care reprezintă dintre cele mai mari valori din 2024, în uşoară creştere faţă de lunile anterioare. USR şi PSD rămân partidele cele care investesc cel mai mult în personal, 1,2 milioane de lei, respectiv 591 mii de lei. AUR a cheltuit 482 mii de lei, iar PNL 516 mii de lei.
Cum a cheltuit fiecare partid banii în luna noiembrie
Cu excepţia Pro România şi PNL, partidele au cheltuit cea mai mare parte a banilor pentru presă şi propagandă sau contracte pentru promovare.
Cele mai importante cheltuieli pentru fiecare partid sunt următoarele:
PSD a investit cel mai mult, 76% din bani, în contracte pentru presă şi propagandă (8,4 mil. lei), 10% (1,1 mil lei) pentru sondaje şi 5,3% pentru personal (591 mii lei). Restul de fonduri au fost cheltuite pe alte categorii.
PNL a plătit 36% din fonduri (aproape 1,6 mil. lei) pentru consultanţă politică şi 28% pentru investiţii imobiliare (1,3 mil. lei). Cheltuielile pentru personal au însumat 516 mii de lei, adică 11%, iar sondajele 409 mii lei (9%). Restul de fonduri au fost cheltuite pe alte categorii.
USR a alocat 36% din bani pentru presă şi propagandă (1,7 mil. lei) şi 7% pentru onorarii (348 mii lei). Pentru personal a cheltuit aproape 24% din bani (1,2 mil. lei). Restul de fonduri au fost cheltuite pe alte categorii.
La AUR categoria producţia şi difuzarea de spoturi publicitare este cea mai vizibilă – 2,8 mil de lei (44%), urmată de presă şi propagandă cu 2 milioane de lei (32%). Restul de fonduri au fost cheltuite pe alte categorii.
Expert Forum critică strategia pentru 2025.
”Conform OUG aprobat în şedinţa de Guvern din 30 decembrie, valoarea alocată pentru subvenţii scade cu 25% faţă de nivelul acordat în anul 2024, fără a se oferi vreo justificare cu privire la motivele pentru care s-a ajuns la această valoare. Nota de fundamentare menţionează doar că «Se propune ca subvenţia acordată în anul 2025 partidelor politice să fie diminuată cu 25% faţă de anul 2024.» Probabil aceasta reducere este una amăgitoare, precum cea cu care s-a lăudat şi premierul Florin Cîţu în 2020. După a declarat că va reduce subvenţiile cu 30%, le-a mărit în cele din urmă de la 162 de milioane de lei cu 90 de milioane de lei, pe ascuns. Reamintim că şi în 2024, Guvernul Ciolacu a mărit subvenţiile, pe ascuns, de la 314 milioane de lei la 387 milioane de lei, cea mai mare valoare de până acum”, a mai transmis organizaţia.
Potrivit acesteia, reducerea de 25%, dacă o calculăm de la valoarea totală (387 de milioane de lei) care include şi rectificarea din septembrie, înseamnă 213 milioane de lei. Dar văzând precedentele din ultimii anii, există o şansă foarte mare ca şi la anul să existe o rectificare, care să crească din nou valoarea. Această reducere, care este insuficientă, poate fi, de fapt, o promisiune deşartă.
Expert Forum reiterează obiectivele minime pe care guvernul, partidele parlamentare şi AEP ar trebui să şi le asume de fapt, dacă ar avea intenţii pe bune să reducă efectele negative ale subvenţiilor şi pentru a creşte transparenţa cheltuielilor:
- Modificarea mecanismului de stabilire a bugetului anual şi reglementarea unor criterii mai predictibile.
- Motivarea reală a modului prin care se stabilesc bugetele anuale.
- Reducerea alocărilor anuale.
- Renunţarea la practica de a modifica bugetele anuale în mod netransparent prin rectificări bugetare.
- Transparentizarea contractelor prin publicarea tuturor prestatorilor de servicii, introducerea de raportări frecvente şi marcarea tuturor materialelor de promovare.
- Consolidarea controlului acestor contracte, inclusiv prin verificarea campaniilor de promovare pe care le desfăşoară partidele politice, de către Autoritatea Electorală Permanentă.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰