Afacerea iernii: cât ne costă deszăpezirea după ninsorile din ultimele zile
Primul episod de iarnă ne-a costat zeci de milioane de euro. Cu toate că au fost doar două zile de ninsori şi alea anunţate, autorităţile tot au fost luate prin surprindere.
Primul episod de iarnă ne-a costat zeci de milioane de euro. Cu toate că au fost doar două zile de ninsori şi alea anunţate, autorităţile tot au fost luate prin surprindere. Asta deşi plătesc averi firmelor de deszăpezire pentru a acţiona de la primul fulg. Costurile ridicate acoperă mai mult aşteptarea şi mai puţin intervenţia.
Au fost suficiente 48 ore de ninsoare pentru ca haosul să se instaleze. Sute de şoferi au rămas blocaţi în nămeţi, pe drumurile naţionale. Şcoli şi autostrăzi au fost închise. În oraşe, oamenii abia au ieşit de pe străzile secundare iar mijloacele de transport în comun au circulat cu dificultate.
Încă de acum trei luni, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a semnat contracte de deszăpezire de peste un miliard şi jumătate de lei doar pentru drumurile naţionale şi autostrăzi.
Însă câţiva centimetri de zăpadă au provocat un dezastru. În ţară, sunt peste două mii de firme care se ocupă de deszăpezire, iar cifra lor de afaceri a ajuns la peste patru miliarde de lei, dublu faţă de 2010. Succesul lor nu se vede şi pe şosele.
Acest lucru se întâmplă deja, însă doar în câteva cazuri. Luăm exemplul Capitalei.
La fel se întâmplă şi în sectorul 4. Firmele sunt plătite după ce intervin şi în funcţie de materialele consumate. Primăriile sectoarelor 3 şi 5 nu ne-au spus până la acest moment care a fost costul deszăpezirii.
Cele două administraţii lucrează cu companii proprii. În sectoarele 1 şi 2, primul episod de iarnă o să coste tot în jurul a un milion de lei, bani pentru materialul antiderapant folosit şi mâna de lucru.
Diferenţa o face însă.aşteptarea. Precizată expres în contractul sectorului 1, încheiat în 2008, pe 25 de ani. Costă 60 lei pe oră pentru fiecare dintre cele 50 de utilaje 4x4 şi şoferii disponibili.
Din 15 noiembrie, până în 15 martie. Asta înseamnă 9 milioane 400 mii lei! Bani din care, potrivit companiei, nu rămâne niciun profit pentru că sunt acoperite doar costurile cu personalul şi utilajele.
Şi în sectorul doi este prevăzută aşteptarea, încă din 1999 şi costă tot în jurul a 10 milioane de lei.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰