Antreprenorii care și-au închis afacerile, din cauza pandemiei de coronavirus, caută să se reprofileze (Video)
La şase luni de la debutul crizei sanitare, antreprenorii care s-au ales cu afacerile închise se reprofilează. Şi caută noi oprtunităţi. Idei care să reziste pe piaţă indiferent de vremuri. O tânără din Bucureşti a tras lozul câştigător. Şi-a deschis o afacere cu plăcinte.
- O treime dintre afaceriștii români au făcut disponibilizări în ultimele luni.
Cătălina Munteanu s-a ocupat până la debutul epidemiei de coronavirus de propria ei afacere: o sală de evenimente în Bucureşti. Nu era zi fără rezervări.
Cătălina Munteanu, antreprenor: În sezonul de nunţi, ceea ce înseamnă din mai până în noiembrie, aveam câte patru evenimente sâmbăta, două evenimente duminica și mai aveam și în cursul săptămânii. Cam ăsta era ritmul cu care am fost obișnuiți.
Dintr-o dată totul s-a schimbat. Nunţile s-au amânat pe bandă rulantă, încasările s-au transformat în pierderi, iar Cătălina a fost nevoită să închidă sala de nunţi.
Cum nu sunt semne că industria se va redeschide curând la capacitate maximă, tânăra a venit repede cu o nouă idee de afacere. Una care să prospere chiar şi pe timp de criză.
Aşa că, acum, se pregăteşte să-şi deschidă o plăcintărie într-un mare centru comercial.
Cătălina Munteanu, antreprenor: Locația noastră e foarte aproape de piața aceasta, pentru că valul comercial este foarte mare aici. Pentru că chiar dacă ar mai veni un al doilea val din pandemie știu că aici oricum vor fi oameni.
Puţin peste o mie de euro a costat-o totul.
Cătălina Munteanu, antreprenor: Investiția într-un astfel de spațiu micuț e mai mică față de un spațiu propriu, unde ar fi trebuit s-o iau de la zero. Diferența e la 10 X la tot ce însemna investiție.
Cum economia mondială se află într-o situaţie fără precedent, cei mai mulţi antreprenori riscă să piardă totul. Deja 31% dintre ei au făcut disponibilizări în ultimele luni, iar 5% iau în calcul să facă acest lucru în perioada imediat următoare, potrivit unui studiu recent.
Mai mult de jumătate dintre antreprenorii din Europa Centrală și de Est se așteaptă la scăderea veniturilor în următorul an, în contextul crizei pandemice. Mulți dintre ei iau în calcul, dacă nu au făcut-o deja, să își reducă cât mai mult costurile, să își pregătească angajații pentru ce e mai rău şi să încerce să se reprofileze.
Adrian Dragomir, consultant de business: Antreprenorul român este foarte adaptabil. Noi ne adaptăm foarte ușor la situațiile de schimbare pentru că de 30 de ani a trebuit să facem acest lucru an de an.
Înainte de criză, din cele 700 de mii de companii din România, 300 de mii aveau un risc de insolvenţă foarte mare. Dacă nu s-au închis până acum, vor face asta la toamnă, când ajutorul din partea statului va înceta, spun experţii.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰