Antena Meniu Search
x

Curs valutar

Magazin fizic vs magazin online: diferenţe şi beneficii pentru tinerii antreprenori

Datorită dezvoltării continue a mediului digital obiceiurile de consum înregistrează şi ele schimbări masive – din ce în ce mai mulţi oameni preferă să facă cumpărături din mediul online, renunţând astfel la a mai „cutreiera” magazinele offline / fizice.

de Redactia Observator

la 03.03.2020 , 11:33

Femeie care lcurează la un calculator, în birou Magazin fizic vs magazin online: diferenţe şi beneficii pentru tinerii antreprenori - Pexels
  • Din ce în ce mai mulţi oameni preferă să facă cumpărături din mediul online.
  • Astfel, renunţă la plimbatul prin magazinele fizice.

Datorită dezvoltării continue a mediului digital obiceiurile de consum înregistrează şi ele schimbări masive – din ce în ce mai mulţi oameni preferă să facă cumpărături din mediul online, renunţând astfel la a mai „cutreiera” magazinele offline / fizice.

De ce? Vom vedea mai jos care sunt avantajele, dar şi dezavantajele, magazinelor offline vs magazinele online.

Avantaje magazin offline / fizic

Articolul continuă după reclamă

-> posibilitatea probării / testării / palpării produselor – observarea îndeaproape a produselor înlesneşte decizia de cumpărare pentru că oferă informaţii palpabile despre calitatea lor.

-> prezintă încredere mai mare în momentul decizie de achiziţie versus paşii unei decizii de achiziţie în online – spre deosebire de alte ţări, mai dezvoltate, România este o piaţă încă mică, dar în creştere. Totuşi, oamenii sunt încă, în marea majoritate a lor, sceptici cu privire la tranzacţiile online (fie că este vorba despre dezvăluirea datelor bancare, sau doar a datelor personale necesare livrării).

-> reprezintă cea mai rapidă posibilitate de achiziţie – în cazul comenzilor online livrările durează 1-3 zile, în cel mai fericit caz. Aşadar, dacă nevoia este una imediată, atunci tot magazinele offline sunt soluţia. Plăteşti şi ridici produsul pe loc.

-> fără costuri adiţionale – câţi dintre noi nu au încercat să mărească coşul de cumpărături astfel încât să ajungă la suma minimă pentru care livrarea produselor este „din partea casei”? Pentru mulţi clienţi ideea că trebuie să plătească servicii conexe la vedere, precum livrarea, este, încă, un prag psihologic mai greu de depăşit. 

-> activitate socială – mersul la cumpărături este încă relaxant pentru mulţi dintre noi. Fie că mergem singuri sau cu prietenii, este o modalitate de a petrece timpul liber având o activitate plăcută.

-> interacţiunea directă cu clienţii – adică acele minute de care poţi profita pentru a-l convinge să cumpere, nu doar pentru a încasa.

Dezavantaje magazin offline

-> aglomeraţia – deşi să faci shopping este încă pentru mulţi un hobby, o modalitate de relaxare, totuşi, nimănui nu îi place când nu ai loc în cabina de probă, sau când e prea glomerat în magazin, sau când cozile de la casa de marcat sunt precum cele de la lapte pe vremea comunismului 😊.

-> timpul din punct de vedere al momentului de consum – pentru mulţi este aproape imposibil să acceseze magazinele offline care au acelaşi program cu cel de la serviciu. De aceea au mai mult trafic magazinele din zonele comerciale, datorită programului prelungit până la ora 22:00.

-> varietate mai mică – ceea ce nu poate avea un magazin offline niciodată, prin comparaţie cu unul online, este un număr prea ridicat de produse. Românilor le place să aibă de unde alege, ori diversitatea produselor dintr-un magazin offline este limitată la spaţiu sau/şi la nişa acestuia. Versus un magazin online care poate avea mii de produse, de la sute de branduri, plus accesorii conexe sau şi alte tipuri de produse.

-> accesibilitatea – un magazin offline nu se poate deplasa după clienţi. Aşadar, clienţii trebuie să îşi facă drum către el, indiferent din ce zonă a oraşului trebuie să ajungă. În plus, dacă nu l-ai poziţionat bine la început logistica de a-l muta în altă parte a oraşului este cu adevărat o provocare.

Avantaje magazin online

-> accesibil 7/7 şi 24/24 – indiferent că vorbim despre orele în care eşti la serviciu, sau când eşti la o cafenea, sau când pur şi simplu te relaxezi în canapea etc. Clienţii pot comanda efectiv oricând.

-> varietate mai mare – într-un magazin online ai posibilitatea să fii mult mai variat în produsele pe care le comercializezi. Poţi face mult mai natural trecerea de la fashion la food, de exemplu. Diversitatea este bună pentru clientul final. Totuşi, un sfat ar fi să îţi găseşti o nişă pe care să îţi concentrezi eforturile.

-> promovare – un magazin online oferă posibiltatea promovării targetat, nu doar în zona de proximitate, ci şi din punct de vedere al vârstei, genului etc. Iar din punct de vedere costuri se poate spune şi că este mai ieftin, depinde ce faci, dar mai ales este mai uşor de verificat de unde vine mai exact traficul tău, dar şi ce obiceiuri de consum are. Identifici uşor şi ce produse vor merge mai bine.În plus, prin marketing afiliat poţi afişa produsele tale şi pe platformele de tip marketplace, precum eMAG.ro, cel.ro etc.

-> comunicare mult mai eficientă – clienţii sunt mult mai uşor expuşi la mesajele campaniilor tale via online decât în offline. În plus, poţi fi engaging prin prisma reţelelor sociale, diverselor instrumente de email marketing, a platformelor CRM etc.

-> piaţa extinsă - un magazin online atrage clienţi nu doar din zona de proximitate sau dintr-un singur oraş, ci din toată tara.

-> costuri mai mici – un magazin online nu are nevoie de chirie, facturi utilităţi etc. Sigur, este nevoie de investiţie susţinută şi pentru acesta, însă majoritatea costurilor sunt one time only, iar cele cu care rămâi lună de lună returnează mult mai repede şi mai eficient efortul de a le susţine.

-> restricţii – să vinzi online are mult mai puţine restricţii decât offline. Asta nu înseamnă că poţi vinde orice, însă nu ai nevoie de avize de la Primărie dacă schimbi faţa magazinului tău, de exemplu. Platformele de e-Commerce au uşurat mult din munca celor care vor să îşi deschidă magazine online, luând deja în calcul toate aceste aspecte. 

Dezavantaje magazin online

-> logistica – dacă dintr-un magazin offline cumperi produsele într-o pungă, în cazul celor online acestea trebuie împachetate şi livrate cu grijă astfel încât să nu se deterioreze. De asemenea, ai nevoie de un spaţiu de depozitare a produselor. Trebuie să ai răbdare să vorbeşti cu curierii şi să pregăteşti coletele sau borderourile. Poţi alege să faci în regim propriu toată această logistică, însă vei constata că îţi ocupă tot timpul de care ai nevoie pentru promovarea magazinului tău online. Ideal este să iei în calcul serviciile de outsourcing de la OPS.ro, ca să ai timp şi de alte lucruri care necesită de asemenea implicarea ta.

-> vizibilitate – îl trec la dezavantaje deoarece dacă ştii cum să îţi alegi platforma de e-Commerce, dacă ştii cum să promovezi corect şi dacă ştii pe ce nişă de produse să activezi, atunci totul e perfect. Însă dacă nu acorzi atenţia necesară acestor paşi, atunci magazinul tău online nu va fi vizibil, deci nu vei avea trafic. Uită-te la ghidul complet de e-Commerce de la Ops.ro şi ce trebuie să faci ca să generezi vânzări.

-> livrarea produselor – durează între 1-3 zile ca produsele comandate să ajungă la clientul final, timp în care acesta se şi poate răzgândi. Plus, cum explicam anterior, există un prag psihologic mai greu de depăşit atunci când clientul trebuie să plătească singur pentru livrarea coletului comandat.

-> concurenţa foarte mare – numărul magazinelor online creşte de la an la an, prin urmare şi concurenţa este una mare. Cu partenerii potriviţi cu siguranţă vei penetra mai bine piaţa, dacă ai ales corect şi nişa de produse pe care le comercializezi.

-> promovare – este într-adevăr nevoie de eforturi susţinute pentru promovare / reclame în mediul online. Este important să acorzi timp şi resurse în acest punct. 

În concluzie, ambele variante prezintă avantaje şi dezavantaje. În functie de bugetul de care dispui optează pentru ambele (până la urmă magazinele online au apărut ca o anexă ca cele offline să poată ajunge la cât mai mulţi oameni, în afara orelor în care e deschis magazinul fizic) sau doar pentru un magazin online. Documentează-te şi asupra outsourcing-ului pentru diferite activităţi migăloase. Un om nu se poate împărţi în mod eficient în prea multe activităţi deodată. Şi nu uita – your time is also money 😊.

Redactia Observator Like

Observator  - Despre oameni, știrile așa cum trebuie să fie.

Comentarii


Întrebarea zilei
V-aţi încuraja copiii să lucreze încă din facultate?
Observator » Ştiri sociale » Magazin fizic vs magazin online: diferenţe şi beneficii pentru tinerii antreprenori