Video

Nava Borcea, pregătită de noi aventuri pe Dunăre

De Adrian Obreja.
Publicat: 07.03.2021, 20:27.
Actualizat: 07.03.2021, 20:27

După un an de pandemie în care a stat pe dreapta şi a avut parte de o revizie generală, prima navă cu propulsie proprie, construită de ingineri români, e gata să pornească din nou în călătorie. Vorbim despre vasul Borcea, care îşi aşteaptă pasagerii pe malul Dunării, la Brăila. Ultimul vapor cu zbaturi din Europa împlineşte anul acesta 107 ani de când duce pasageri pe fluviu.

Construcţia Navei Borcea a început în 1911 pe Şantierul Naval Turnu Severin. Vasul a fost lansat la apă trei ani mai târziu, când a devenit iahtul Casei Regale şi ambarcaţiunea preferată a Reginei Maria.

Ilie Tincu - căpitan: "Lunar venea la bordul navei şi iubea acest salon. E un un salon mai micuţ, mai intim. Regele mai puţin a fost încântat de navă, dar dumneaiei încântat bine, bine, bine".

După ce şi-a dovedit utilitatea în timpul celor două răboaie mondiale, fiind pe rând, atelier mecanic pentru navele de luptă de pe Dunăre, unitate de transmisiuni şi spital mobil, a fost abandonată în cimitirul de vase de pe braţul Măcin. De aici a fost salvată de comandatul actual, în 1980.

41 de ani la bordul navei

Ilie Dincu - căpitan nava Borcea: "Pe 10 februarie am făcut 41 de ani de când sunt la bordul acestei nave. Nava are toate componentele originale. Am ținut la ele mai ceva decât la casa mea".

Şi toate sunt în perfectă stare de funcţionare. Mai ales motorul pe abur şi zbaturile. Se asigură de asta mecanicul Ilie Mogoş, care cunoaşte cel mai bine fiecare colţ al navei.

Mecanicul, Ilie Mogoș: "Aici avem cazanul cu abur, care e cu capacitate de 7 tone de apă, se incalzeste, aici e focarul, se încălzește apa, se produce aburul".

Nava Borcea, prima navă construită cu propulsie proprie de către ingineri români. 107 ani de istorie, de atunci navighează pe apele întregului sector al Dunării, astăzi este în continuare pregătită să plece oricând.

Utilizată pentru diverse activităţi

Nava a ajuns în prezent în subordinea Inspectoratului Şcolar Brăila şi este folosită pentru activităţi extraşcolare, dar nu numai.

Cătălin Canciu, inspector general ISJ Brăila: "Nava a fost de asemenea închiriată, au existat turiști care și-au dorit, chiar și anumite grupuri care au realizat aici teambuildinguri. Tot felul de activități".

Pentru o oră de marş şi una de staţionare, viitori pasageri trebuie să scoată din buzunar nu mai puţin de 2.000 de lei.

Citește și:

Descarcă aplicaţia Observator News din Google Play sau App Store şi fii la curent cu ştirile momentului din România şi din lume.