Negociatorii independenți, salvarea românilor cu credite
Peste două sute de români şi-au rezolvat problemele cu banca în pandemie, cu ajutorul negociatorilor independenţi. E o cifră importantă, în condiţiile în care mulţi au experimentat în această perioadă "traiul de pe o zi pe alta". Unii au reuşit ştergerea definitivă a unor datorii de zeci de mii de euro.
- Peste două sute de români au fost ajutați de negociatorii independenți în perioada pandemiei de coronavirus.
Irina, consumator: Tot anul ăsta a început ca un coșmar şi s-a terminat cu o minune.
Pentru Irina, pandemia s-a combinat cu tragediile personale- soţul a aflat că are tuberculoză, boala tatălui s-a înrăutăţit, iar ea a intrat în șomaj tehnic.
Irina, consumator: Ratele noastre erau în jur de 3.000 de lei. Deci toți banii pe care îi aveam mergeau pe rate. Eu am avut spre o mie de lei. Eram din ce în ce mai disperată.
Cu trei copii de crescut, un soţ bolnav şi rata pentru casă în franci elveţieni, Irinei i-a fost extrem de greu.
Irina, consumator: La întreținere am rămas restanţi câteva luni. Am zis, până reușim, până își revine economia, să ne înțeleagă. Am putut să ne amânăm întreținerea și utilitățile care nu erau urgențe ca să ne descurcăm cu plata ratelor.
Singura ei şansă de a ieşi la liman era renegocierea ratei. A apelat la avocaţi, dar degeaba. N-a reuşit să găsească înţelegere la bancă. Cu inima îndoită, a mai făcut o încercare: a trimis o cerere la Centrul de Soluţionare Alternativă a litigiilor în domeniul bancar.
După şase luni de negocieri cu banca, conciliatorii i-au dat vestea cea mare: a scăpat de datoria de 43 de mii de franci elveţieni.
Irina, consumator: Ajunsesem în parcare și mă suna doamna de la CSALB că "s-a rezolvat". Nu îmi venea să cred.
Liviu Vladimir Fenoghen, director CSALB: Nu a fost o misiune extraordinar de ușoară.
Mai ales că întreg procesul s-a derulat în starea de urgenţă, când băncile erau asaltate de sute de mii de cereri de amânare a ratelor.
Irina, consumator: Este un miracol. Eu sunt printre puținele salvate.
Instituţia neguvernamentală a devenit în plină criză medicală vocea oamenilor disperaţi care au rămas fără loc de muncă.
Liviu Vladimir Fenoghen, director CSALB: În prima săptămână a lunii mai am avut un record – 122 cereri într-o singură săptămână. Asta unde înainte aveam o medie de 45-50 de cereri pe săptămână. Deci era de aproape trei ori mai mult.
Irina Chiţu, analist economic: Toate serviciile sunt gratuite pentru români, pentru cei care au o relație contractuală cu banca. Împreună cu un conciliator se găseşte o soluţie între cererea consumatorului şi bancă. Se vine cu o soluţie cu care să fie ambii de acord.
În patru ani, Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor Bancare a ajutat în jur de 1.500 de români. 200, numai în pandemie. Cele mai sonore sunt recordurile valorice. De exemplu, unui bucureştean care se confruntă cu o situaţie medicală gravă i s-a şters o datorie de 298 de mii de lei, unui orădean un credit de 52 de mii de franci elveţieni, iar un client din Maramureş a obţinut ştergerea a peste 44 de mii de euro şi împărţirea sumei restante în rate de 1.000 de lei pe lună.
Irina, consumator: Avem speranța că putem să o luăm de la capăt și că putem să le oferim copiilor altă viață.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰