Video Povestea celor patru marinari blocaţi pe un vapor din portul Constanţa: "Suntem ca la închisoare". De 3 ani nu au coborât de pe navă
De trei ani, patru marinari trăiesc ca într-o închisoare în Portul Constanţa. Sunt blocaţi pe nava pe care au lucrat, după ce armatorul a refuzat să le plătească salariile restante. În încercarea de a-i forţa de pe navă, chiar le-a tăiat curentul şi i-a lăsat fără mâncare. Marinarii au primit ajutor de la o organizaţie internaţională şi în România un judecător a decis că trebuie să îşi primească banii. Sunt deja două luni de când aşteaptă motivarea deciziei ca să se poată întoarce la familii.
Pare o navă ca oricare alta din miile care trag la chei în Portul Constanţa. Doar că din navă de transport s-a transformat într-o cuşcă pentru cei patru marinari blocaţi la bord. Sunt pedepsiţi pentru că şi-au cerut drepturile.
Abdullah Dahha, comandant de navă: "E foarte greu, trăim ca ...Exact ca în închisoare. E o închisoare. Mâncăm, facem sport şi dormim. Mâncăm, facem sport şi dormim. Nu avem altceva de făcut."
Coşmarul a început în noiembrie 2020. Atunci, cei 12 marinari ai cargoului sub pavilion panamez şi-au cerut salariile. Compania e din Turcia, dar armatorul e Mustafa Demirel, un om de afaceri cunoscut în Constanţa.
Abdullah Dahha: "A refuzat. A spus: nu am bani. E o perioadă foarte grea pentru mine."
- Absolvire cu emoţii pentru doi marinari. Au avut nevoie de îngrijiri medicale chiar în timpul ceremoniei
- Val de sinucideri pe portavionul Washington. Ce le-a mărturisit un marinar părinților, înainte de a se sinucide
- Un cargou estonian, capturat de marina rusă și folosit ca ”scut”, s-a scufundat lângă Odesa după o explozie....
Când marinarii n-au cedat, armatorul a încercat să îi gonească de pe nava. Două săptămâni, în miezul iernii, marinarii au stat fără căldură şi fără mâncare.
Alaa Mansour, motoristul navei: "Proprietarul a încercat să ne aducă la limita răbdării, să ne streseze, să ne facă să cedăm."
Marinarii nu și-au primit salariile de ani de zile
În timp, cu opt dintre marinari s-a ajuns la o înţelegere. Pentru patru, inclusiv comandantul, nu s-a găsit o soluţie. Mai ales că sunt navigatori care nu şi-au primit banii de ani de zile, nu doar din 2020.
Adrian Mihălcioiu, inspector ITF în România: "Avem un navigator de şase ani pe navă. Vedeţi că la bord erau navigatori sirieni, în Siria e război, s-a profitat că ei n-au cum să plece de la navă, ei nu puteau să coboare să se ducă în Siria pentru că era război şi îi trimitea pe front."
De la lună la lună, cei 83 de metri ai navei îi apasă pe oameni tot mai mult. Doar comandantul are voie să coboare pe mal.
Adrian Mihălcioiu: "Nu primesc autorizaţie de plecat de la navă de la Poliţia de Frontieră care spune că există un risc ridicat de a cere azil politic de a fugi."
Abdullah Dahha: "E foarte greu. Trăim aici ca animalele."
Cu familia se văd doar pe telefon. Motoristul navei urma să se căsătorească când s-a trezit blocat pe navă.
Abdullah Dahha: "Tuturor ne este dor de familiile noastre. Şi lor le este dor de noi."
Alaa Mansour: "Sunt departe de familie. Se fac deja trei ani de când nu i-am mai văzut."
Mâncare primesc de la ITF, o federație globală a sindicatelor din transporturi, care i-a sprijinit şi juridic. În luna mai, anul acesta, un judecător a decis că firma din Turcia trebuie să le plătească 230.000 de dolari. Fără motivare însă, decizia nu poate fi pusă în practică.
Abdullah Dahha, comandant de navă: "Am aşteptat destul."
Până află ceva, singura lor bucurie e o pisică. Timidă în faţa camerelor, Tuti s-a liniştit doar în braţele unui marinar.
Contactat de Observator, armatorul din Constanţa nu a vrut să comenteze situaţia şi susţine că nu el este responsabil pentru navă întrucât ambarcaţiunea are pavilion panamez.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰