Antena Meniu Search
x

Românii au fost furaţi la preţ în magazine.

O arată Consiliul Concurenţei care a dat o amendă record de 30 de milioane de euro pentru patru hipermarketuri din România care s-au înţeles cu furnizorii.

Vezi și

O arată Consiliul Concurenţei care a dat o amendă record de 30 de milioane de euro pentru patru hipermarketuri din România care s-au înţeles cu furnizorii. 

Amenda pentru companiile care au participat la înţelegere se ridică la 35 de milioane de euro. Cei mai mulţi bani, 29 de milioane de euro, trebuie plăţi de patru hipermarketuri. Restul revine furnizorilor, cei mai mulţi din industria laptelui, care au vor contesta sancţiunea.

Pentru a evita astfel de înţelegeri, Guvernul a decis anul trecut înfiinţarea unui sistem de monitorizare a preţurilor bunurilor de consum. O platformă on-line va afişa săptămânal preţurile produselor care fac parte din coşul zilnic al populaţiei. Sistemul va fi accesibil din acest an, promit autorităţile.

Consiliul Concurenţei a sancţionat 25 de companii de pe piaţa comercializării produselor alimentare cu amenzi în valoare totală de 154.029.538 lei. Sancţiunile au fost aplicate în cadrul investigaţiei având ca obiect întelegeri pentru fixarea preţurilor între retailerii Metro, Real, Selgros, Mega Image şi furnizorii acestora, în perioada 2005-2009.

În urma investigaţiei, a fost sanctionată încălcarea legii concurenţei atât pentru stabilirea preţurilor de revânzare , cât şi pentru comportamentul companiilor în cadrul promoţiilor.

Consiliul Concurenţei a constatat că preţurile de vânzare la raft nu se stabileau conform regulilor de piaţă prin raportul dintre cerere şi ofertă, ci furnizorul şi retailer-ul stabileau un pret fix sau minim. Această practică conduce la preţuri mai mari pentru consumatorul final, retailerul neputând să scadă preţul sub limita stabilită cu furnizorul.

În ceea ce priveşte comportamentul companiilor în cadrul promoţiilor, contractele sau documentele contractuale dintre unii retaileri şi furnizori conţineau o clauză care prevedea că, în aceeaşi perioadă, furnizorii nu puteau realiza promoţii simultane în diferite lanţuri de retail, acestea putând doar să alterneze. În acest fel, consumatorul final nu putea avea acces, în acelaşi timp, la promoţii şi implicit la cel mai mic preţ, în magazine concurente. Decizia de a realiza sau nu promoţii în lanţuri de magazine concurente trebuie să aparţină furnizorului.

Companiile sancţionate sunt:

1. Mega Image SRL - 24.569.530 lei

2. Metro Cash&Carry Romania SRL- 49.684.182 lei

3. Real Hypermarket Romania SRL-23.869.142 lei

4. Selgros Cash&Carry Romania SRL- 29.202.355 lei

5. Agroalim Distribution SRL- 607.214 lei

6. Albalact SA- 2.199.507 lei

7. Argus SA- 623.106 lei

8. Covalact SA - 659.267 lei

9. Cramele Halewood SA - 278.694 lei

10. Danone PDPA SRL- 2.639.243 lei

11. De Silva Intermed SRL - 31.753 lei

12. Delaco Distribution SA- 910.047 lei

13. Gerola Prodinvest SRL - 308.923 lei

14. Granddis SRL - 327.157 lei

15. Impex Bock SRL -5.751 lei

16. Macromex SRL- 2.354.190 lei

17. Napolact SA- 1.164.467 lei

18. Parmalat Romania SA - 269.852 lei

19. Prodlacta SA - 166.122 lei

20. Quadrant-Amroq Beverages SRL -3.193.541 lei

21. Star Foods EM SRL - 1.953.160 lei

22. Transilvania General Import Export SRL - 4.693.436 lei

23. Tymbark Maspex Romania SRL - 1.646.923 lei

24. Whiteland Import Export SRL - 2.324.484 lei

25. Zarea SA - 347.489 lei.

Reamintim că la sfârşitul anului trecut, Consiliul Concurenţei a declanşat o nouă investigaţie, care vizeaza posibila încălcare a regulilor de concurenţă naţionale şi comunitare de alte lanţuri de retail din România şi anume Auchan România SA, Carrefour România SA, România Hypermarche SA , Kaufland România SCS şi furnizori ai acestora. În cadrul investigaţiei declanşate, Consiliul Concurenţei a efectuat inspecţii inopinate, documentele ridicate în cadrul acestor inspecţii aflându-se în analiza autorităţii române de concurenţă, în cadrul procedurilor specifice investigaţiei.

Tot la sfârşitul anului trecut, Guvernul a aprobat Memorandumul privind înfiinţarea unui sistem de monitorizare a preţurilor bunurilor de consum, respectiv "Monitorului preţurilor bunurilor de consum". Proiectul, ce va fi derulat de Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor din România cu sprijinul prin Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor - ANPC şi al Consiliului Concurenţei, prevede crearea unui platforme on-line care să afişeze săptămânal preţurile produselor care fac parte din coşul zilnic al populaţiei. Obiectivele proiectului sunt pe de-o parte informarea consumatorilor care vor putea compara preţurile şi identifica magazinele de unde pot cumpăra alimentele de bază la cele mai mici preţuri, iar pe de altă parte scăderea prețurilor ca urmare a creşterii concurenţei între magazine.

Aceste acţiuni ale Consiliului Concurenţei se înscriu în trendul european privind acordarea unei mai mari atenţii sectorului de comercializare a produselor alimentare prin intermediul lanţurilor de retail. În anul 2013, Autoritatea de concurenţă din Austria a amendat grupul Rewe pentru înţelegeri cu un grup de furnizori pentru fixarea preţurilor de vânzare la raft, a preţurilor de promoţie şi a intervalelor exclusive pentru realizarea promoţiilor. O altă investigaţie care vizează segmentul de retail alimentar se află în desfăşurare la autoritatea germană de concurenţă.

Ți-a plăcut acest articol?

Like
Întrebarea zilei

Cum vă petreceţi Floriile?

Observator » Stiri sociale » Românii au fost furaţi la preţ în magazine.