Cel mai sigur loc din avion, în caz de prăbușire. Explicațiile unui expert în aviație
Când rezervați un zbor, vă gândiți vreodată ce loc vă va proteja cel mai mult în caz de urgență? Probabil ca nu. Majoritatea oamenilor își rezervă locuri pentru confort, cum ar fi spațiul pentru picioare sau accesul facil la toalete. Cei care zboară frecvent își rezervă locul cât mai în față, astfel încât să poată debarca mai repede. Care este însă cel mai sigur loc din avion?
Rareori călătorii rezervă un zbor pe locurile din mijloc, din ultimul rând al avionului. Ei bine, ghici ce? Aceste locuri sunt, din punct de vedere statistic, cele mai sigure, potrivit CNN.
Călătoria cu avionul este sigură
Potrivit statisticilor, avionul este cel mai sigur mijloc de transport. În 2019, au existat puțin sub 70 de milioane de zboruri la nivel global, cu doar 287 de decese.
Conform analizei datelor recensământului efectuată de Consiliul Național de Siguranță al SUA, șansele de a muri într-un avion sunt de aproximativ 1 din 205.552, comparativ cu 1 din 102 într-o mașină. Chiar și așa, acordăm puțină atenție accidentelor rutiere mortale, dar când auzim despre un accident ATR72 în Nepal, acesta este subiectul principal de pe fiecare pagină de știri.
Interesul nostru pentru accidentele aviatice ar putea consta în dorința de a înțelege de ce se întâmplă ele sau care sunt șansele ca acestea să se întâmple din nou. Și poate că nu este un lucru rău; Preocuparea noastră asigură că aceste incidente tragice sunt investigate amănunțit, ceea ce ajută la menținerea în siguranță a călătoriilor cu avionul. Nu este nevoie să vă faceți griji cu privire la siguranță atunci când vă îmbarcați într-un zbor comercial. Dar dacă încă aveţi această întrebare sâcâitoare în cap, mânaţi de pură curiozitate, citiţi mai departe.
În mijloc, în spate
Merită să ne amintim că accidentele, prin natura lor, nu sunt conforme cu standardele. În accidentul zborului United 232 din 1989 din Sioux City, Iowa, 184 din cele 269 de persoane de la bord au supraviețuit accidentului. Majoritatea supraviețuitorilor stăteau în spatele clasei întâi, spre partea din față a avionului.
Cu toate acestea, o investigație TIME care a analizat 35 de ani de date despre accidente de aviație a constatat că scaunele din spate, din mijloc ale unei aeronave au avut cea mai scăzută rată de deces: 28%, comparativ cu 44% pentru scaunele din culoarul din mijloc.
Acest lucru are și sens. Așezarea lângă o ieșire vă va oferi întotdeauna cea mai rapidă evacuare în caz de urgență, cu condiția csă nu există incendiu pe acea parte. Dar aripile unui avion stochează combustibil, așa că acest lucru descalifică rândurile de ieșire din mijloc ca fiind cea mai sigură opțiune de rând.
În același timp, a fi mai aproape de partea din față a avionului înseamnă că vei fi afectat înaintea celor din spate, iar singura opțiune de evacuare rămâne, în acest caz, ușa din spate. Totodată, scaunele din mijloc sunt mai sigure decât cele de la fereastră sau de la culoar, datorită tamponului oferit de a avea oameni în ambele părți.
Unele urgențe sunt mai grave decât altele
Tipul de urgență va dicta și capacitatea de supraviețuire. Zonele muntoase vor scădea exponențial șansele de supraviețuire, la fel și aterizarea în ocean. Piloții sunt instruiți pentru a minimiza riscul potențial într-un eveniment de urgență cât mai bine posibil. Ei vor încerca să evite să lovească munții și să caute un loc plan, cum ar fi un câmp deschis, pentru a ateriza cât mai normal posibil. Tehnica de aterizare în apă necesită evaluarea condițiilor de suprafață și încercarea de a ateriza între valuri, la un unghi de aterizare normal.
Avioanele sunt proiectate pentru a fi foarte robuste în situații de urgență. De fapt, principalul motiv pentru care echipajul de cabină ne reamintește să ne ținem centura de siguranță legată nu este din cauza riscului de accident, ci din cauza „turbulențelor clare ale aerului” care pot fi experimentate în orice moment, la altitudini mari. Acest fenomen meteorologic este cel care poate provoca cele mai multe daune pasagerilor și aeronavelor.
Producătorii proiectează noi avioane cu mai multe materiale compozite capabile să suporte aceste inconveniente în timpul zborului. La aceste modele, aripile nu sunt rigide și se pot flexa pentru a absorbi încărcarea extremă pentru a preveni defecțiunile structurale.
Tipul de avion face diferența?
Desigur, există anumite variabile, cum ar fi impactul din viteza aerului, care poate varia ușor pentru diferitele tipuri de avioane. Cu toate acestea, fizica zborului este mai mult sau mai puțin aceeași în toate avioanele.
În general, avioanele mai mari vor avea mai mult material structural și, astfel, pot oferi o protecție suplimentară în caz de urgență, dar acest lucru, din nou, depinde foarte mult de severitatea urgenței.
Asta nu înseamnă că ar trebui să rezervi următorul zbor cu cel mai mare avion pe care îl poți găsi.
Potrivit experţilor, călătoriile cu avionul rămân foarte sigure. Așa că, pe lângă locul rezervat în aeronavă, vă sugerează doar să vă bucuraţi de călătorie.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰