Antena Meniu Search
x

Video Maşinile, tot mai conectate cu tehnologia. Cum sunt monitorizate datele personale în industria auto

Într-o lume tot mai digitalizată, comportamentul nostru la volan nu doar că este monitorizat, dar reprezintă şi baza unei noi industrii de zeci de miliarde de dolari. 

Vezi și

În acest moment se duce o lupta între companii mari, pentru datele utilizatorilor. Unde mergi. Pe langa ce treci. Unde te oprești. Ce asculți. La ce te uiți. Obiceiurile tale bune. Obiceiurile tale rele. Sunt multe companii în Europa, si nu numai, care vor controlul celei mai de preț componente a mașinilor conectate: datele vehiculului tău.

Lupta aceasta pe date a atras atenția autorităților Uniunii Europene care caută să pună la punct primele legi din lume pentru a reglementa industria enorma care se dezvolta în jurul autovehiculelor conectate. Miza este mare si implica producătorii auto, pe de o parte, si companiile de asigurări, de leasing si service-urile, pe de altă parte. 

Surse ale Comisiei Europene au spus că executivul UE ar trebui să lanseze o consultare a industriei auto privind datele din vehicule, care ar putea duce la o legislație la sfârșitul acestui an - prima de acest fel la nivel mondial.

Multe companii văd datele ca aurul noii lumi conectate, deși pot fi văzute ca aerul sau apa, pentru ca au devenit esențiale pentru desfășurarea activității.

Pe acelaşi subiect

Devine o parere generalizata ca cei care nu vor avea acces la date în viitor, vor dispărea, pentru ca nu vor putea fi eficienti, nu vor putea avea serviciile potrivite si, în final, nu isi vor putea desfășura activitatea. 

Dar producătorii auto nu sunt foarte dornici sa împartă datele cu ceilalți jucatori din industrie, invocând ca protejarea consumatorilor este esențială, iar accesul necontrolat la datele din vehicul reprezintă amenințări majore de siguranță, securitate cibernetica, protecție a datelor și confidențialitate.

Datele personale în industria auto

Pe de alta parte companiile care s-au aliniat împotriva lor spun că limitarea accesului sau perceperea unor sume prea mari pentru accesul la datele din vehicule ar putea distruge concurența pentru producătorii de automobile care își operează deja propriile firme de leasing, servicii de abonament auto și rețele de service-uri.

Miza acestei lupte este simpla: banii. De exemplu, Stellantis, cel de-al patrulea producător auto din lume, se așteaptă să genereze 20 de miliarde de euro anual până în 2030 din produse software și servicii de abonament. Iar Volkswagen se așteaptă ca datele sa devină sursa cheie de creare de valoare și inovatie,

Companiile de car-sharing sau de închirieri auto sunt direct afectate dacă producătorii auto nu le dau acces la date si în același timp crează companii care sa le concureze. Producătorii de automobile care execută servicii similare obțin aceste date direct, punându-i pe ceilalti într-un dezavantaj competitiv. 

Producătorii de automobile spun ca au agregat date, care au costat bani și, prin urmare, trebuie să fie plătiți pentru ele. Un exemplu sunt datele pe care Stellantis le vinde orașelor pentru a măsura cât de des sunt cuplate sistemele de frânare antiblocare în cele mai periculoase intersecții.

In toată aceasta lupta nu trebuie pierdut din vedere faptul ca fiecare șofer ar trebui să poată decide ce vrea să facă cu datele sale. Asta ar da posibilitatea fiecăruia sa isi conecteze mașina la service-ul preferat ca sa poată face diagnosticarea la distanta dacă are probleme cu mașina, în loc să se bazeze doar pe recomandările producătorului. Dar si argumentul producatorilor auto în ceea ce privește securitatea cibernetica este valabil.

Pentru ca, dacă mașinile sunt conectate, pot fi victime ale unor atacuri. Desi nu este un lucru generalizat, s-au făcut demonstrații care au arătat ca mașinile pot fi accesate de hackeri.

Atât pentru azi, până data viitoare, nu uitaţi, inovăm prin tehnologie. Use IT!

Ți-a plăcut acest articol?

Like
Întrebarea zilei

V-a trezit suspiciuni culoarea puilor din magazine?

Observator » UseIT » Maşinile, tot mai conectate cu tehnologia. Cum sunt monitorizate datele personale în industria auto