"Preţul" meseriei de influencer, recunoscută oficial în România. De ce mulţi preferă să rămână freelanceri, pe onorarii mari
Demonstraţie de influenţă! Meseria de creator de conţinut a fost introdusă în nomenclatorul oficial, cum au cerut patronatele din industria influencerilor, doar că vedetele spun acum că asta mai mult le încurcă. În paralel, Fiscul a început, pentru prima dată, controale în rândul influencerilor şi a descoperit venituri nedeclarate de milioane de lei.
De Alexandra Marin la 19.10.2022, 21:04"Vă pup, pa, pa!" le spun influencerii autorităţilor. Vedetele dau înapoi, după ce manageri importanţi din industrie au cerut şi obţinut introducerea meseriei de creator de conţinut în Clasificiarea Ocupaţiilor din România. Cei mai mulţi influenceri spun că rămân freelanceri.
Ce cred influencerii români despre schimbare
La nici 20 de ani, Cezara Cristescu are aproape 600.000 de urmăritori pe Instagram. Şi-a început cariera de influencer la 14 ani, după un clip care a devenit viral pe Youtube. Acum promovează branduri din industria fashion şi, ca mulţi colegi de-ai ei influenceri, se bucură că meseria lor a fost recunoscută oficial. Practic, nu crede, însă, că acest lucru va schimba ceva în piaţă.
"Nu aş vedea cum ar fi posibil într-un domeniu ca ăsta! Faptul că este o meserie ce te leagă de un singur brand nu prea are sens. Nu mai ai cum să îţi faci contentul tău. Este un pas înainte pentru comunitate, dar clar mai sunt multe de şlefuit în zona asta pentru că sunt multe întrebări. Dacă sunt angajat şi vreau să colaborez cu alt brand ce fac, am aceleaşi opţiuni ca un freelancer?", spune Cezara Cristescu, creator de conţinut. "Nu cred că ar fi eficient din punct de vedere al creativităţii şi nici financiar nu cred că şi-ar dori să fie angajaţi într-un singur loc", explică Andrei Alexandru, manager influenceri.
- Primele nereguli descoperite de ANAF, după ce a luat la control influencerii
- Românii care fac bani pe OnlyFans, luaţi la ţintă de ANAF. Au fost iniţiate controale la 128 de influenceri
- Primul curs de influencer, implementat la o universitate din România. Studenţii vor învăţa direct de la creatori...
Deocamdată, nici ministrul Muncii nu ştie câţi creatori de conţinut vor semna contracte de muncă în care să apară noua lor meserie. Estimările Fiscului spun că în România ar fi 128 de influenceri, dar nicio autoritate nu are evidenţe exacte. "După ce toţi aceşti oameni vor fi incluşi în noua meserie, vă voi putea răspunde cu exactitate", a declarat Marius Budăi, ministrul Muncii.
"Potrivit estimărilor din piaţă, copmpaniile investesc anual peste 10 milioane de euro în campanii de publicitate cu influenceri români", arată Alexandra Marin, reporter Observator. Creatorii de conţinut care se bucură de audienţe mari, de peste 100.000 de urmăritori, primesc onorarii care pornesc de la 60 şi pot depăşi 1.400 de euro pentru o postare.
Controale ANAF la influenceri. Venituri nedeclarate de milioane de lei
Inspectorii ANAF au controlat 58 de influenceri şi au descoperit venituri nedeclarate de şase milioane şi jumătate de lei până luna trecută. Verificările vor ajunge şi la ceilalţi 70 de creatori de conţinut despre care statul are informaţii. Statul încearcă să reglementeze o piaţă pe care există şi derapaje, sancţionate acum mai mult de urmăritorii vedetelor decât de legislaţie.
"Internetul vine cu reacţii imediate. Nu mai poţi să ascunzi. Nu mai poţi să ştergi. Înainte puteai pune un dosar sub masă, dar acum, dacă ai scos pe gură, la revedere. Şi dacă ai şters, el tot există. Totul vine la pachet cu profesionalizarea asta şi e nevoie de timp", este de părere Gelu Duminică, sociolog.
În Statele Unite, unde meseria de influencer a apărut demult, piaţa este strict reglementată. Kim Kardashian a fost amendată cu peste un milion de dolari pentru că a ascuns o plată pe care a primit-o ca să promoveze o monedă virtuală.