Câţi km a parcurs o salvare veche de 15 ani, trimisă zilnic să salveze vieţi. Ambulanţier: "Să ţi se oprească maşina, e cumplit!"
150 de ture în jurul Pământului - atât parcurg, anual, ambulanţele din Bucureşti. Maşinile aleargă la un sfert din urgenţele din ţară şi cele mai multe au depăşit limita de casare. Medicii trag un semnal de alarmă: şi salvarea are nevoie, la rândul ei, de o salvare.
De Redactia Observator la 29.03.2024, 20:37Mii de apeluri, sute de vieţi salvate şi peste 20 de mii de kilometri parcurşi. Aşa arată fiecare zi la Serviciul de Ambulanţă Bucureşti-Ilfov. Un sistem vital care ar trebui susţinut de tehnologii de ultimă generaţie, funcţionează de fapt cu maşini mai vechi de 15 ani.
Cristian Grasu, medic ambulanţă: Maşina pe care o vedeţi acum este din 2007. Are 400 de mii de kilometri şi a fost la mii de intervenţii. Cele mai vechi sunt nişte ambulanţe din 2005.
Aproape două decenii, triplul limitei de casare
De cele mai multe ori, vechimea echipamentelor înseamnă întârzieri, deşi drumul spre caz e mereu contra-cronometru.
- Ambulanţele din Bucureşti parcurg într-un an de 16 ori distanţa de la Pământ la Lună. Doar 9% din autospeciale...
- Celebrul broker Valentin Gheorghiu ar fi pus la cale o escrocherie colosală. Are contracte de sute de milioane de...
- Angajaţii Serviciului Judeţean din Hunedoara au propriul atelier autorizat pentru a-şi repara ambulanţele, vechi...
Cristian Grasu, medic ambulanţă: Într-un fel accelerează o maşină care este în primii ani de folosinţă şi-n alt fel o maşină care a fost la zeci de mii de intervenţii. Nu vorbim de banala pană de cauciucuri, că, să zicem că pe aia o poţi rezolva repede...Dar o pană electrică sau o pană de motor, să ţi se oprească maşina, e...cumplit!
Într-o urgenţă medicală, orice mică întârziere poate face diferenţa dintre viaţă şi moarte. De exemplu, în cazul unui stop cardio-respirator, intervalul critic de intervenţie este de 4 minute. Fiecare minut în plus scade şansele de supravieţuire cu 10%.
Călin Valentin, Şeful Serviciului Auto SABIF: Probleme mecanice apar frecvent, iar probleme la echipamentele medicale, la fel, sunt foarte uzate, sunt foarte folosite, se folosesc la toţi pacienţii la care se duc. Probleme la defibrilator.
Românii au o încredere tot mai mică în sistemul de urgenţă
Nu e de mirare că încrederea românilor în sistemul de urgenţă scade pe zi ce trece.
Femeie: Mi-aş căuta o maşină particulară, pentru că noi, românii, acceptăm orice, dar Doamne fereşte. Cred că ar trebui să se investească foarte mult în treaba asta. Noi, românii, aşteptăm toţi bănuţii noştri, toate economiile ţării noastre şi impozitele pe care le plătim statului, în astea să le bage: în salvări, în spitale, în şcoli, în farmacii.
90% din ambulanţele din Bucureşti-Ilfov au între 7 şi 17 ani vechime.
Alexandru Civică, ambulanţier: Ea a avut 500.000 de km. S-a blocat bordul, a trebuit schimbat şi acum are 142 km peste cei 500.
Cristian Grasu, medic ambulanţă: Pe măsură ce numărul de kilometri se adună şi anii se adună, costurile de întreţinere şi de reparaţie sunt din ce în ce mai mari.
Soluţiile autorităţilor
Autorităţile încearcă de câţiva ani să găsească o salvare.
Alis Grasu, manager Serviciul de Ambulanţe Bucureşti-Ilfov: Nicio ambulanţă nu iese defectă în teren, doar că necesită costuri mari pentru întreţinerea unor ambulanţe care depăşesc, cu mult, cei şapte ani. Există o licitaţie în derulare. Inspectoratul Pentru Situaţii de Urgenţă a demarat procedura de licitaţie la nivel naţional.
Record la kilometraj în Braşov
Situaţia este la fel în cea mai parte a ţării. În Braşov, spre exemplu, sunt şi ambulanţe vechi de 15 ani.
Claudiu Loghin reporter Observator: Această autosanitară este din 2009 în parcul auto al serviciului judeţean de ambulanţă Braşov. A făcut curse zi de zi şi în felul acesta a ajuns la nu mai puţin de 617 mii de kilometri.
Potrivit unui proiect de lege aflat în dezbatere în parlament, ambulanţele nu vor mai putea fi trimise să salveze pacienți dacă sunt mai vechi de 5 ani sau au mai mult de 300.000 de kilometri la bord.