Cultura exotică, aflată la peste 8.000km depărtare, care i-a înnebunit pe tineri. Capitala, "invadată" de magazine și restaurante cu specific
Valul coreean cuprinde România. Sunt tot mai mulţi pasionaţi de muzica, filmele, cosmeticele, ceaiurile şi serialele asiatice. Iată cum ne-a devenit apropiată o cultură exotică, aflată la peste opt mii de kilometri depărtare de noi.
De Redactia Observator la 23.12.2022, 20:27Prima oară, românii au auzit de Coreea în urmă cu 10 ani, când melodia Gangnam Style a cucerit planeta. Azi, Bucureștiul e invadat la orice colț de valul corean: magazine, restaurante, bubble tea și tineri cu însemne coreene pe haine. E o cultură care a schimbat gusturile românilor.
Când s-au întors în țară acum 10 ani, Ștefania și Hoochan Lee au deschis un restaurant cu specific coreean. Azi e coadă la intrare înainte de deschidere.
Ștefania Lee: Toate vârstele sunt prezente, de la tineri la bătrâni. În perioada aceasta, oamenii deja încep să se sature de mâncărurile tradiționale, grele, greu de digerat și atunci caută și altceva.
Bucătăria coreeană e picantă, aromată și cu ingrediente considerate vindecătoare.
Comunitatea coreenilor din România numără doar câteva sute, astfel că principalii promotori ai culturii sunt tinerii consumatori de divertisment coreean.
Luisa Ene, blogger: Mâncarea face furori, kimchi, kimbab sunt cuvinte care au intrat în dicționarul Oxford acum un an, atât de populare au devenit.
Şi cosmeticele coreene i-au cucerit pe români.
Cosmeticele coreene i-au cucerit pe români
Maria Daud: Aș spune că e mai mult o filosofie și un mod de a trăi. Ele tot timpul au un ten perfect, un porțelan în loc de piele.
Produsele conțin ingrediente naturale, plante şi petale de flori. E un ritual de frumusețe transmis din generație în generație, de secole. Coreea de Sud e al doilea exportator de produse cosmetice, după Franța, iar un rol important în dezvoltarea acestui sector îl are statul, care investește în cercetare și inovație, dar și în fabrici centralizate.
Maria Daud: Piața din România este în continuă creștere. Am observat un trend de coming back to white, oamenii încep să nu își mai dorească să fie atât de bronzați. Sunt orașe foarte mari care se specializează pe producerea produselor cosmetice.
Luisa Ene a început în urmă cu doi ani un blog prin care promova cultura coreeană. Azi, are o echipă de 10 voluntari care scriu articole, iar vizitatorii pe site se dublează în fiecare lună.
Luisa Ene, blogger: Devine și la noi un fenomen ușor ușor de masă. Ne aliniem și noi unor trenduri internaționale.
A început să studieze fenomenul și a înțeles că e de fapt o strategie de țară bine pusă la punct.
Luisa Ene: La nivel național, au un minister dedicat exportului culturii. Un film din Coreea de Sud a făcut istorie, a luat Oscarul. Trupa BTS a fost invitată la Casa Albă și Joe Biden s-a declarat fan al muzicii k-pop.
Nimic nu e lăsat la voia întâmplării, nici măcar lansarea unor trupe care ajung apoi în topurile internaționale.
Luisa Ene, blogger: Acești artiști coreeni fac un training de 7-8 ani înainte de a debuta. Sunt mai cuminți, se erijează în a fi niște modele pentru public, pentru tinerii care îi urmăresc.
Fiecare film sau videoclip reprezintă o modalitate de a promova mâncarea, băuturile, cultura și produsele coreene, niciodată pe cele internaționale.
Anca Stan, manager lanț de magazine coreene: Totul a început de la cei mici, generația nouă de acum. Întrebau de soju, uitându-se la film.
Legume coreene, cultivate în Prahova
Pentru că e cerere mare, proprietarii unui lanț de magazine de k-food cultivă legume coreene în Prahova: le vând proaspete sau fac produse specifice în fabricile din ţară.
Anca Stan, manager lanț de magazine coreene: Kimchi este varza murată, un produs total tradițional coreean care se servește absolut la toate mesele, de dimineață și până seara. Cererea e surprinzător de mare, Braşov, Cluj, Piteşti, Craiova. Vom deschide un al treilea punct de lucru în București.
Semn că românii încep să prindă gustul culturilor lumii.
Maria Daud: Statul centralizează și giganți, iar fabricile lor nu produc doar produse electrocasnice, dar sunt fabrici care au scopul de a produce cosmetice.