De Ziua Mării Negre, scafandrii scot din apă saci întregi cu gunoaie. Căluţii de mare şi delfinii, în pericol, din cauza deşeurilor
Este Ziua Mării Negre! Ziua în care ar trebui să ne bucurăm de un loc unic ce ne oferă în fiecare vacanţă amintiri unice. Sărbătoarea este însă umbrită de avertismentul speciliştilor care spun că marea aşa cum o ştim este în pericol. Din cauza poluării, căluţii de mare, peştii şi delfinii sunt pe cale de dispariţie. În plus, comerțul pe mare a explodat după invazia Rusiei în Ucraina, iar asta contribuie la dezastru.
De Andreea Filip la 31.10.2023, 21:29La câţiva metri sub apă, în golful Cazinoului din Constanţa, căluţii de mare sunt prinşi într o capcană de plastic. Marea Neagră a devenit ţărmul deşeurilor.
Scafandrii scot din apa mării saci întregi de gunoaie
Telefoane mobile, doze de aluminiu, saltele gonflabile şi pungi de plastic sunt deja acoperite de alge. Semn că natura nu poate ţine pasul gunoaiele turiştilor
În fiecare an, în preajma zilei Internaţionale a Mării Negre, scafandrii scot din apa mării saci întregi de gunoi.
- Sute de ore de pregătire, disciplină şi multă dragoste. Cum sunt antrenaţi caii şi călăreţii cavaleriei...
- Primele nemulțumiri după limitarea plăților cash. Probleme pentru angajații din HoReCa: "Nu mi-ar conveni să-mi...
- Cine este francezul găsit mort în Munţii Bucegi. Bărbatul şi-a pierdut viaţa pe cel mai periculos traseu montan...
Pascale Roibu, scafandru: Nu e ceva normal ca vietăţile marine să trăiască printre deşeurile menajere sau deşeurile din plastic. De obicei vin din zona de nord, din Mamaia, când bate vântul mai puternic sunt aduse de curenţi.
Voluntarii de mediu atrag atenţia că poluarea creşte de la un al la altul şi pe plajele româneşti, de unde resturile sunt duse de valuri în larg.
Angi Paiu, Mare Nostrum: Au fost inventariate 7 sectoare, iar pe acestea şapte au fost inventariate un număr de 1.000 până la 10.000 de elemente pe sector.
Ecosistemul Mării Negre, afectat, totodată, de traficul maritim intens
Un alt pericol pentru ecosistem îl reprezintă traficul maritim care a crescut o dată cu războiul din Ucraina.
Andreea Filip, reporter Observator: După invazia Rusiei, traficul de marfă din Porturile României de la malul mării a doborât toate recordurile. Anul 2022 a atins maximum istoric de 75,5 milioane de tone de marfă. Cu 30 de milioane de tone mai mult faţă de acum cinci ani.
Dacă cele 75,5 milioane de tone de marfă ar fi fost încărcate în tiruri, ar fi nevoie de trei milioane de autocamioane. În coloană, tirurile ar înconjura Pământul o dată și jumătate.
General Virgil Bălăceanu, expert în strategie militară: Marea Neagră, prin porturile româneşti, dar nu numai de ele trebuie să vorbim, trebuie să vorbim de teritoriul Dobrogei, pentru că este o zonă de interes strategic, reprezintă şi o vulnerabilitate. Dincolo de faptul că sunt activi ucrainenii şi au lovit şi lovesc în continuare, sunt performanţi, suprinzător, lovesc fără forţă navală, dar lovesc cu rachetă antinavă, lovesc cu drone maritime, totuşi, prezenţa forţelor navale ruseşti este destul de consistentă că permite această blocadă, mai ales asupra Portului Odesa.
Bombardamentele şi minele marine, factori nocivi pentru mediul acvatic
Marea Neagră e împărţită între şase state. Bulgaria, România, Turcia, Georgia, Ucraina şi Rusia. Doar în bazinul vestic al Mării Negre, au fost distruse aproape 70 de mine marine de la începutul invaziei ruseşti. Multe mine au ajuns şi în spaţiul maritim al României, care se întinde pe aproximativ 20.000 de kilometri pătrați.
Andreea Filip, reporter Observator: Până acum, Forțele Navale Române au distrus cinci mine marine care au ajuns în apele noastre teritoriale din nordul Mării Negre. Cea mai apropiată de ţărm a fost neutralizată în vara anului trecut, aici, la Eforie, la trei kilometri și jumătate de mal.
Ziua Internațională a Mării Negre este marcată din 1996, când toate statele riverane Mării Negre au semnat un plan strategic pentru ameliorarea și protejarea ecosistemului mării.