Animaţie grafică: Modul în care vom putea merge la plajă, respectând cele 22 de reguli anunţate de Guvern
Vara asta mergem la plajă doar cu rezervare! Şi va trebui să avem răbdare. Nu vom mai putea cumpăra băutură direct de la barurile de pe plajă, ci vom da comanda doar la chelner care ne va servi la şezlong. Cei care nu sunt din aceeaşi familie, vor păstra distanţa de doi metri între şezlonguri.
De Laurenţiu Rădulescu la 02.06.2021, 19:44Anul trecut, după două luni de stat în case, plajele din cele mai populare staţiuni de pe litoral s-au umplut. Turiştii n-au mai ţinut cont de pandemie şi s-au înghesuit pe nisip, în apă şi la restaurante. Ca să nu mai vedem asemenea aglomeraţie, trei ministere, al Sănătăţii, Economiei şi Mediului, au stabilit 22 de reguli care trebuie respectate cu sfinţenie, de turişti şi antreprenori deopotrivă.
Laurenţiu Rădulescu, reporter Observator: Ca să ajungem pe plajă ar trebui, cel puţin teoretic, să folosim câteva puncte clar delimitate şi nu oricum, ci rezervându-ne intrarea fiecare telefon fie online.
Paul Marin, patron bar: Am patru intrări, partea de nord, centru şi sudul. Două de intrare, două de ieşire.
Cum se va face accesul pe plajă
Odată rezervarea făcută, putem merge la plajă. Vom intra pe un culoar şi vom ieşi pe altul. Dacă se depăşeşte capacitatea, administratorii pot opri accesul turiştilor. Între şezlonguri trebuie păstrată distanţa de doi metri, dacă nu sunt ocupate de membri ai aceleiaşi familii. Înainte să ne aşezăm, dar şi după ce plecăm, scaunele, şezlongurile şi umbrele trebuie dezinfectate.
Paul Marin, patron bar: Vom avea un grad de ocupare de 60 la sută.
Nu mai putem merge la bar să ne luăm un cocktail, ci vom fi serviţi la şezlong de ospătari care sunt obligaţi să poarte măşti de protecţie.
Lucian Marcu, patron beach bar: Am făcut deja angajări de ospătari de plajă care să servească la şezlong.
Sunt interzise sporturile şi activităţile de agrement pe plajă, cu excepţia locurilor special amenajate.
Laurenţiu Rădulescu, reporter Observator: În cazul plajelor, care nu sunt concesionate toate aceste reguli vor trebuie să fie respectate, dar mai ales monitorizate de către autorităţile publice locale. Practic, primăria cu ajutorul jandarmilor şi poliţiştilor locali vor trebui cumva să se asigure că toate aceste norme sunt aplicate.
Deşi anul acesta hotelierii speră la un an cel puţin la fel de bun ca 2019, când în vârf de sezon au fost 150.000 de turişti la mare, şansele sunt mici. În urmă cu doi ani, foarte multe concedii au fost plătite cu tichetele de vacanţă. Voucherele nefolosite din 2019 şi 2020 sunt valabile şi anul acesta, dar Guvernul nu va mai da unele noi.
Cele 22 de reguli de respectat la plajă
Operatorii economici sau administratorii, după caz, au următoarele obligații privind protecția turiștilor în spațiile în care aceștia au acces:
1. Vor amplasa la loc vizibil regulamentele de acces și de comportament pe plajă;
2. Se asigură măsuri pentru respectarea unei distanțe de 2 m (stânga/dreapta, față/spate) între șezlongurile care sunt utilizate de persoane din familii diferite;
3. Pentru estimarea capacității plajei cu menținerea distanței fizice se pot folosi atât proiecții de date anterioare, cât și monitorizare activă;
4. Administratorii vor asigura accesul pe plajă în limitele de capacitate adoptate, cu menținerea distanței fizice, descurajarea aglomerării și limitarea adunărilor mari;
5. De asemenea, pentru atingerea obiectivelor de reducere a riscului de transmitere a infecției cu virusul SARS-CoV-2, administratorii plajelor trebuie să adopte măsuri pentru:
- restricționarea accesului la plajă dacă limitele de capacitate stabilite sunt depășite și distanța fizică nu poate fi menținută;
- asigurarea accesului prin puncte de intrare clar semnalizate;
- stabilirea de culoare unidirecționale, separate, de intrare și de ieșire;
- rezervarea utilizării plajei pe anumite perioade de timp se face prin intermediul unui sistem de rezervare online sau telefonic și/sau adoptarea de ore strategice de funcționare sau criterii de închidere flexibile;
- colaborare cu forțele de ordine pentru redirecționarea sau devierea vehiculelor/persoanelor, dacă este atinsă capacitatea maximă stabilită;
- limitarea numărului de angajați care interacționează cu turiștii;
6. Accesul în zonele adiacente interioare (de exemplu, zone de schimbare, vestiare, toalete) trebuie să respecte regulile de distanțare fizică;
7. Trebuie să se mențină o distanță de cel puțin 2 metri între persoane (inclusiv angajații) în orice moment; excepție: membri ai aceleiași familii sau dacă siguranța activității de bază necesită o distanță mai scurtă (de exemplu, ridicarea echipamentelor grele);
8. Se amenajează zonele de lucru (de exemplu, scaune pentru salvamari, turnuri) astfel încât cei care prestează servicii pe plajă să stea distanțați la cel puțin 1,5 metri;
9. Instalarea unor bariere fizice la punctele de plată, acestea fiind amplasate între spațiul rezervat personalului care își desfășoară activitatea în unitate și turiști;
10. Servirea clienților se va face de către personalul care își desfășoară activitatea pe plaja concesionată, fără deplasarea clienților în punctele de servire;
11. Se evită, pe cât posibil, servirea de produse neambalate;
12. În cazul plajelor neconcesionate, administrația publică locală va răspunde de menținerea regulilor de distanțare fizică și evitarea formării de aglomerări;
13. Semnalizarea distanțelor corespunzătoare cu delimitarea vizibilă a sensului pentru zonele de intrare și ieșire, pentru a controla prezența/densitatea utilizatorilor;
14. Echipamentul de plajă (de exemplu, scaune, șezlonguri, umbrele) trebuie folosit individual, fără ca aceste echipamente să fie partajate între persoane care nu sunt membri de familie;
15. Înainte și după fiecare utilizare, echipamentele de plajă (de exemplu, scaune, șezlonguri, umbrele) vor fi curățate și dezinfectate cu produse biocide avizate;
16. Toaletele de pe plajă trebuie asigurate cu consumabile adecvate pentru respectarea igienei: apă, săpun, dezinfectant cu cel puțin 60% alcool, prosoape de hârtie și coșuri de gunoi fără atingere. Se va asigura curățarea și dezinfecția frecventă a acestora;
17. Suprafețele atinse frecvent trebuie curățate și dezinfectate;
18. Nu sunt permise activități sportive sau de agreement decât în spații special amenajate cu acest scop, cu limitarea numărului de persoane care nu aparțin aceleiași familii;
19. Se asigură că normele de distanțare fizică sunt aplicate în mod eficient și că se evită pe cât posibil interacțiunea fizică cu și între clienți;
20. Se asigură că personalul care își desfășoară activitatea în unitate, după caz, va purta mască;
21. Asigură dispozitive și produse biocide avizate necesare dezinfectării mâinilor turiștilor și informarea acestora cu privire la modul de utilizare;
22. Asigură șezlonguri pentru fiecare persoană precum și dezinfectarea acestora după fiecare persoană.