Economic

(P) CSALB recomandă băncilor să accepte mai multe cereri de negociere trimise de consumatori

De Redactia Observator. Publicat pe 27.08.2020 la 16:24 Actualizat pe 27.08.2020 la 16:50

Până în acest moment peste 1.500 de oameni s-au împăcat cu băncile în urma concilierilor derulate în cadrul Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB). Practic, în aceste cazuri cele două părți nu au mai ajuns în instanță, ci s-au înțeles amiabil. În urma acestor înțelegeri consumatorii au obținut beneficii de aproximativ 3,5 milioane de euro din 2016 până acum. Alexandru Păunescu, Președintele Colegiului de Coordonare al CSALB vorbește despre avantajele unei înțelegeri amiabile cu banca sau IFN-ul și face câteva recomandări băncilor comerciale pentru rezolvarea mai eficientă a cererilor trimise de consumatori.

Preşedintele CSALB, Alexandru Păunescu

Anul acesta pare a fi anul recordurilor în materie de valoare a beneficiilor obținute de consumatori, spune preşedintele Colegiului de Coordonare al CSALB

CSALB

Ce pot obține consumatorii

Beneficiile obținute de consumatori sunt reprezentate de scăderea sau ștergerea unor comisioane, reducerea dobânzii sau a soldului. În unele cazuri, băncile au acceptat chiar ștergerea totală a datoriei pe care consumatorul o avea de achitat către bancă, în special în situațiile sociale sau medicale în care se aflau consumatorii. Anul acesta pare a fi anul recordurilor în materie de valoare a beneficiilor obținute de consumatori: recordul valoric în lei (298.000 Lei șterși din datoria unui bucureștean) și recordul în CHF (52.000 CHF șterși din datoria unui consumator din Oradea) – ambele obținute în luna ianuarie. În luna iunie, o familie din capitală a primit în cadrul CSALB decizia de ștergere a întregii datorii pe care o mai avea de achitat către o bancă: 43.000 de CHF. Trebuie amintit că pentru serviciile de conciliere din cadrul CSALB consumatorii nu plătesc nimic, serviciul fiind gratuit pentru ei.

În 2019, CSALB a înregistrat cel mai mare număr de cereri din primii 4 ani de activitate: 2.117 de cereri. Anul acesta, până spre finalul lunii iulie, am înregistrat 1.563 de cereri, ceea ce înseamnă că estimăm o depășire a nivelului de anul trecut. De exemplu, în lunile de stare de urgență am avut un număr record de cereri înregistrate săptămânal, de aproape trei ori mai multe decât media săptămânală a anului trecut.

Cum se pot adresa consumatorii CSALB

Procedura este simplă, se completeză o cerere online, direct pe site-ul www.csalb.ro, ori se poate transmite cererea via email (office@csalb.ro), precum și prin poștă. Există și consumatori care aduc cererile direct la sediul Centrului, însă, în actualele condiții de criză sanitară, recomandarea noastră este să apeleze la celelalte modalități de sesizare (mai simple și mai sigure pentru sănătate). CSALB analizează cererea, dacă este conformă, o transmite băncii, iar instituția financiar-bancară are la dispoziție 15 zile să spună dacă acceptă sau nu intrarea în negociere cu consumatorul. Dacă negocierea este acceptată, atunci va fi desemnat aleatoriu un conciliator dintre cei 19 specialisti cu care CSALB colaborează. Conciliatorii sunt cei care intermediază negocierile și, la final, propun o soluție de rezolvare a problemei pe care a semnalat-o consumatorul. Printre conciliatori sunt avocați renumiți, profesori universitari sau foști judecători. Cu toate acestea, soluția dată de aceștia poate fi refuzată sau renegociată în cadrul concilierii. Până acum, aproximativ 85% dintre soluțiile rezultate în urma concilierilor au fost acceptate de părți, iar puterea acestora este similară cu a hotărârilor date de instanță. Adică au valoare de titlu executoriu. Trebuie spus că întreaga procedură este voluntară, ceea ce înseamnă că băncile nu sunt obligate să accepte toate cererile de intrare în negociere. Anul acesta, până la finalul primului semestru, 29% dintre cereri au fost refuzate de către bănci în mod nejustificat, iar IFN-urile au refuzat 70% dintre cererile care le erau adresate. Ne dorim ca, până la finalul acestui an, băncile să claseze fără un motiv întemeiat cel mult 20% dintre cererile care li se adresează, acest nivel urmând a fi diminuat în anii ce urmează. Speranțele sunt mari în această privință, dacă ținem cont de faptul că unele bănci (din top 10) refuză nejustificat mai puțin de 10 procente dintre cererile care le sunt adresate.

În cazul IFN-urilor, apetitul spre conciliere este mult mai scăzut, iar cei care vor penaliza acest lucru vor fi, în primul rând, consumatorii. Deși majoritatea cererilor se referă la credite, rate și comisioane, Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) soluționează o gamă variată de probleme pe care consumatorii le-ar putea întâmpina în relația cu instituțiile financiar-bancare.

7 recomandări ale CSALB către băncile comerciale

  1. Când CSALB înaintează către bancă o cerere primită de la un consumator, această cerere să fie analizată de instituția de credit cu disponibilitatea de a fi soluționată și cu flexibilitatea necesară unei împăcări. Practic, între cererile clasate, să existe o pondere mai mare a celor clasate din motive obiective decât a celor clasate nejustificat. Deși cererile clasate sunt mult mai puține decât în primii ani, CSALB primește în continuare refuzuri nejustificate din partea băncilor, iar acest fapt trebuie categoric îmbunătățit.

  2. Tot în faza de analiză a cererii, recomandăm băncii să trateze cererile prin prisma avantajelor pe care le are ca urmare a concilierii. În consecință este în avantajul băncii să accepte mai multe cereri transmise de CSALB și să intre în cât mai multe dosare de conciliere, deoarece costul pe care o bancă îl are în instanță este de peste zece ori mai mare decât în cazul unei înțelegeri amiabile.

  3. În faza de negociere sunt două condiții importante: banca să iși dorească împăcarea cu consumatorul, iar soluția să fie echitabilă. Cu alte cuvinte, să se păstreze un echilibru între cererea consumatorului și concesiile făcute de bancă.

  4. Plecând de la principiile menționate anterior, recomandăm băncilor să rezolve amiabil, cât mai multe dintre cererile pe care, altfel, le-ar respinge nejustificat. Așadar, dacă au de ales între a refuza concilierea și a negocia direct cu consumatorul, la sediul băncii, recomandăm dea de a doua variantă. În acest sens, recomandăm ca numărul cererilor clasate din motive nejustificate să nu depășească 20% dintre cererile adresate băncii, până la finalul acestui an.

  5. Si un alt aspect important: Recomandăm băncilor să accepte și cererile venite de la persoanele juridice pentru probleme legate de serviciile de plată. Începând cu 2020 CSALB poate concilia și aceste spețe semnalate de persoanele juridice.

  6. Din activitatea ultimilor ani am constatat că implicarea exclusivă cu prioritate a departamentelor juridice din băncile comerciale în soluționarea alternativă a litigiilor conduce la o abordare tipică instanțelor de judecată. Recomandăm o implicare mai mare a responsabililor din departamentele Reclamații, Customer Service, Risc și Comercial. Motivul este acela că, în cadrul concilierii, contractele nu trebuie analizate în primul rând din perspectiva legalității lor, pentru că nu este ceea ce contestă consumatorii. Contractele trebuie reanalizate din perspectiva capacității consumatorilor de a le duce mai departe, cu dorința ca, prin reechilibrare, să le fie îmbunătățită capacitatea de plată. În acest sens, CSALB recomandă un accent în plus pe latura umană a cererii sau a dosarului analizat.

  7. Nu în ultimul rând, odată intrată în conciliere, banca trebuie să acorde reprezentanților săi mandate de negociere cu limite flexibile, în interiorul cărora să aibă putere de decizie. Premisa de la care banca trebuie să plece din momentul în care a acceptat intrarea în conciliere și a fost deschis un dosar este aceea că dorește să răspundă pozitiv doleanțelor, nemulțumirilor și cerințelor consumatorului.

În articolul

(P) CSALB recomandă băncilor să accepte mai multe cereri de negociere trimise de consumatori

:
Share pe Facebook Share pe Whatsapp

Trending

Loredana Groza, topless la primele ore ale dimineții. Cum s-a pozat în patpe a1.ro
De ce nu trebuie să omori păianjenii din casă, potrivit entomologilorpe a1.ro
Fiica Andreei Marin a crescut și s-a transformat într-o domnișoară în toată regula. Cum arată Violeta acumpe a1.ro
Mama Roxanei Dobre vrea să țină pasul cu fiica sa! A apelat la medicii esteticieni pentru un aspect mai tânăr! Imagini spectaculoase cu soacra lui Florin Salam / PAPARAZZIpe spynews.ro
Ilie Năstase are grijă și de copii, și de prieteni... în același timp! Așa își face loc în program fostul mare tenismen / PAPARAZZIpe spynews.ro
Drama bărbatului care cerșește pe stradă. La 37 de ani, a ajuns om al străzii după ce și-a pierdut toată avereape antenasport.ro
Mai mulţi copii din Bucureşti nu sunt primiţi la şcoală de teama Covid-19! Directorul şcolii: "Le-am transmis să facă doar cursuri online"pe antenasport.ro
X Factor | Sezonul 9pe antenaplay.ro
Daniela Crudu este istorie! Mihai Costea, într-o nouă relație cu o altă bombă sexy din lumea mondenă!pe antenastars.ro
Are sau nu are coronavirus? Horia Moculescu, primele declarații după ce a fost testat: „Am avut toate simptomele specifice”pe antenastars.ro
17 artiști care au pretenții exagerate de la staff-ul lorpe zutv.ro
Uite ce artiști au fugit din țara lor pentru o carieră de succes!pe zutv.ro
10 lucruri pe care nu le vedem în filme despre Batmanpe tvhappy.ro
Ce a apărut la mormântul lui Emi Pian, la aproape o lună de la moartea sape antena3.ro
Dana Budeanu, verdict politic cu Gabriela Firea: "Nu am greșit o secundă. Am sprijinit o femeie cât o sută de bărbați"pe antena3.ro
Zeci de masini scoase la vanzare de ANAF. Multe costa mai putin decat un smartphone!pe cars.ro
Ce fac părinții iresponsabili din SUA: Își trimit la școală, deliberat, copiii confirmați cu noul coronaviruspe jurnalul.ro
Horoscop octombrie 2020. Luna octombrie este despre schimbări și energie pozitivăpe jurnalul.ro

urmează pe observator

Social • la 18:07

Sentință grea pentru gorjeanul care și-a ucis cel mai bun prieten, pentru a fi cu fosta lui nevastă

  • Cazul complex a fost elucidat cu ajutorul specialiștilor bucureșteni
  • Bărbatul va petrece ani grei în închisoare, la 10 ani după crimă
  • Cele mai importante știri ale zilei sunt la Observatorul orei 19
Extern • la 17:45

Român prins cu kilograme de droguri în portbagajul mașinii, în Spania

  • Românul ar fi trebuit să ajungă cu drogurile în Portugalia.
  • Polițiștii spanioli l-au supravegheat pe român, înainte de a interveni.
  • Cele mai importante știri ale zilei sunt la Observator 19, Antena 1.
Social • la 17:07

Momente cumplite pentru o tânără din Cluj și fetița ei, internate la Boli Infecțioase: "Sigur nu știi nici senzația și durerea pe care eu am trăit-o"

  • Într-un moment dificil pentru familia ei, tânăra face un apel la reponsabilitate
  • Cele mai importante știri ale zilei, la Observator 19
Extern • la 17:05

Român reținut la mai mult de un an de când a batjocorit o minoră în Italia

  • Românul a fost prins în țara natală.
  • Românul are 23 de ani.
  • Cele mai importante știri ale zilei sunt la Observator 19, Antena 1.
Eveniment • la 16:40

Șofer grec care aducea fructe, prins cu șapte vietnamezi în microbuz

  • Șoferul grec prins cu migranți în microbuz are 42 de ani.
  • Migranții intenționau să ajungă în Germania.
Economic • la 16:13

Curs valutar, 25 septembrie 2020. Euro a depășit recordul istoric pentru a treia zi consecutiv

  • Euro, cotat la 4,8750 lei
  • Dolarul, 4,1874 lei pe unitate
Vezi toate știrile noi