Antena Meniu Search
x

Curs valutar

Video Industria auto, zguduită de o anchetă uriaşă. Cei mai mari importatori din România ar fi restricționat ilegal dreptul șoferilor de a-și repara mașinile oriunde

O anchetă fără precedent zdruncină industria auto. Cei mai mari importatori din România sunt verificați de Consiliul Concurenței, care suspectează că ar fi restricționat ilegal dreptul șoferilor de a-și repara mașinile oriunde. Este vorba despre reparaţii care nu sunt incluse în garanţie, plătite din banii proprietarilor. Cine refuza oferta, pierdea automat garanţia maşinii. 

de Cristi Popovici

la 21.05.2025 , 19:46

Ancheta deschisă de Consiliul Concurenței vizează un posibil abuz din partea celor mai mari 6 jucători de pe piața auto. Aceşti dealeri livrează în România 70% din maşinile noi, adică 15 mărci cunoscute, cu zeci de modele. S-ar fi înţeles să le ceară clienţilor să facă toate reparaţiile în service-uri agreate, sub amenințarea pierderii garanției.

"Posesorii de automobile sunt obligaţi să efectueze reparaţii în service-urile autorizate de importatori, folosind piesele autorizate de importatori, chiar şi atunci când e vorba de reparaţii care nu au legătură cu garanţia. Chiar şi atunci când sunt reparaţii care sunt la libera alegere a proprietarilor de automobile şi sunt plătite de proprietarii de automobile", a declarat Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei. 

Industria auto, zguduită de o anchetă uriaşă

Articolul continuă după reclamă

Legea permite intervenții în afara rețelei, atâta timp cât sunt respectate standardele tehnice. Dar în practică, mulți şoferi spun că au fost condiționați să-şi facă reparaţiile şi întreţinerea maşinii în service-uri recomandate.

"Nu mi se pare o practică corectă. Sunt societăti are sunt avizate să repare". "Pai de ce sa ma oblige, imi fac unde vreau eu, adica unde gasesc mai ieftin, nu e normal?" "Mi se pare o condiţie normală să îţi pierzi garanţia daca nu iti faci reparatia masinii la producator nu neapărat din pct de vedere economic, din pct de vedere tehnic vorbesc", spun şoferii.

În această situaţie, pentru şoferi apare inca o altă cheltuială suplimentară - poliţa CASCO se scumpeşte.

"Dacă aleg reţea de service reprezentanţă, automat poliţa este mai scumpă, având în vedere că reprezentanţele sunt obligate să achiziţioneze piese de la anumiţi furnizor şi să ia piese originale. O poliţă cu clauze de service partener non reprezentanţă este mai ieftină", a declarat Marius Constantinescu, broker asigurări.

Investigația este în desfășurare, iar șoferii pot trimite sesizări direct către Consiliul Concurenţei.

"Genul ăsta de comportament îi obligă, îi ţine cumva prizonieri pe posesorii de autoturisme, îi obligă să recurgă numai la anumite service-uri, folosind anumite piese mai scumpe, vor plăti servicii mai scumpe, piese mai scumpe decât ar fi normal. E o suspiciune momentan, puternică aş spune eu", a declarat Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei.

Dacă ancheta confirmă neregulile, companiile vizate riscă amenzi de până la 10% din cifra de afaceri – adică zeci de milioane de euro pentru fiecare dealer auto.

În 2022, o altă ancheta scotea la iveală cum companiile din domeniul auto  s au inteles să ţină un nivel minim al salariilor din industrie. 

Cristi Popovici Like

Nu poți să fii jurnalist dacă nu iubești adrenalina, provocările și, mai ales, oamenii. Este una dintre cele mai palpitante meserii din lume.

Înapoi la Homepage
Comentarii


Întrebarea zilei
V-aţi încuraja copiii spre o carieră în gaming?
Observator » Ştiri economice » Industria auto, zguduită de o anchetă uriaşă. Cei mai mari importatori din România ar fi restricționat ilegal dreptul șoferilor de a-și repara mașinile oriunde