Industria textilă și piața de carte, grav afectate de pandemie
Cele două luni de izolare au îngenuncheat vânzările de haine şi cărţi. Industria textilă din România a fost cea mai afectată din întreaga Uniune Europeană, o arată datele oficiale ale Biroului european de statistică. Iar vânzările online n-au reuşit să salveze afacerile de la pierderi uriaşe.
- Creșterea vâzărilor din online nu a acoperit pierderile
- Micile afaceri se redeschid treptat
Steluta Ralita, director adjunct magazin de haine - La noi online-ul vine cu un suport de 20-30 la suta. Deci practic pe noi ne-a afectat in mare parte cam 70-80 la suta.
Steluţa Ralita este proprietarul unui magazin de haine româneşti, pe care le confecţionează într-un atelier din Capitală. 30% din angajaţii ei sunt acum în şomaj tehnic pentru ca afacerea să poată supravieţui în cele două luni de stare de urgenţă. Cu paşi mici, acum încearcă să revină la normal.
Steluta Ralita, director adjunct magazin de haine - Vor reveni din cei care sunt conform suportului in somaj tehnic. Si vom functiona cumva part time.
La textile, impactul negativ al crizei coronavirus a fost cel mai puternic în România: de la o creștere medie de 3% în martie 2010-2019, am ajuns la o scădere bruscă cu 54,3% în martie 2020, spun datele Biroului European de Statistică.
Izolaţi, oamenii şi-au cheluit banii pe stocuri de alimente şi au dat hainele noi pe măşti, mănuşi de protecţie sau dezinfectanţi.
Piața de carte, afectată pe perioada stării de urgență
Aceeaşi situaţie este şi în piaţa de carte. E adevărat că s-au cumpărat mai multe carţi online decât într-o perioadă obişnuită, dar în ansamblu vânzarea cărţilor a scăzut cu 8,3%. Cele mai afectate au fost librăriile cu clienţi obişnuiţi să facă cumpărături în mod tradiţional.
Ana Niculescu, PR librarie - Noi inainte sa inchidem librariile fizice aveam cam 10 la suta din vanzari in online, acum ne ducem undeva spre 30, dar ramane acel procent de 70 la suta care inca nu a fost acoperit de vanzarea online.
Doar librăriile online consacrate s-au bucurat de mai multe comenzi. Unul dintre cele mai mari astfel de site-uri din România a anunţat o creştere a vânzărilor, în perioadă stării de urgenţă, cu aproximativ 30% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Creşterea cea mai accentuată a fost pe segmentul 18-24 ani.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰