Video Magazinele online ar putea fi obligate să afişeze etichetele complete ale produselor. Măsura vine după un val uriaş de plângeri de la cumpărători
Magazinele online, o piaţă care tinde spre 10 miliarde de euro anul acesta, vor fi obligate să afişeze tot ambalajul produselor, inclusiv zona cu informaţii despre ingrediente şi ţara de provenienţă. Acum, multe arată doar o fotografie din care lipsesc date esenţiale despre produse. Protecţia Consumatorului vrea să reglementeze situaţia, după un val de sesizări de la cumpărători.
În România sunt acum în jur de 100 de magazine online care înregistrează peste 1.000 de comenzi pe zi. Facem cumpărăturile, însă, orbeşte.
Obişnuim să cumpărăm produse despre care nu ştim de unde provin sau ce conţin
Mădălina Chiţac - reporter Observator: Carne de porc despre care nu ştim dacă este românească sau din import. Fructe şi legume cu ţara de provenienţă necunoscută. Pe unt nu vedem câtă grăsime are, iar băuturile răcoritoare sunt o necunoscută - nu ştim cât zahăr conţin. Aşa că, de multe ori, facem cumpărături pe baza unei fotografii care nu oferă informaţiile importante şi descoperim, apoi, că am dat banii pe ceva care nu ne place.
Femeie: Pe orice aliment ar trebui să existe etichetă. Indiferent despre ce e vorba, fie că vorbim de produse alimentare, orice cumpărăm, trebuie să fim informaţi.
- Alimentele "minune" care menţin organismul în formă de nota 10. Sunt "elixirul" tinereţii
- Etichetele "semafor" dispar din magazine. Sistemul nutriscore "favoriza" doar produsele care aveau indicatorul verde
- Legea pe care comercianţii o respectă doar pe jumătate. Sănătatea consumatorilor, în pericol: "Nu poţi fi...
Asta vrea şi Autoritatea Pentru Protecţia Consumatorilor. Regulile din magazinele fizice să se aplice şi la cele online, adică site-urile şi aplicaţiile să ne arate întreg ambalajul ca să ştim ce conţin alimentele.
Piaţa de ecommerce a ajuns la aproape şase miliarde de lei în 2022, iar patru din 10 români fac cumpărături online. Estimările arată că numărul lor va creşte.
Unele platforme de vânzări online au început deja să încarce etichetele produselor din proprie iniţiativă
Horia Constantinescu, preşedinte ANPC: Atât timp cât mergem într-un magazin, avem şansa să putem citi corespunzător eticheta produsului, dar iată că în mediul online acest lucru pare facultativ. Nu cred că putem lăsa o astfel de discriminare să continue. Este nevoie să asigurăm informarea corectă şi completă a consumatorilor.
Fabius Antal, nutriţionist: Când comand în online, ar fi foarte corect să fie expuse toate informaţiile. Aceleaşi informaţii pe care le am pe ambalaj, aş vrea să le am şi aici puse. Şi produsele nealimentare. Aş vrea să văd aceeaşi listă pe un detergent.
Aşa ar trebui prezentate produsele pe site. Unele platforme au făcut deja asta din proprie iniţiativă.
Andrei Popescu, manager platformă livrări: Am pozat produsele din toate părţile, inclusiv eticheta, ambalajul, pentru a oferi informaţii relevante pentru consumatori. Sunt listate peste 18.000 de produse şi peste 95% dintre ele au afişate aceste etichete.
Proiectul etichetelor din magazinele online este în dezbatere publică acum. Ar putea fi aplicat peste câteva luni, după ce va fi adoptat şi publicat în Monitorul Oficial.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰