Video Reparaţiile auto, mai scumpe şi cu 20%. La o lucrare de 15.000 de lei, 5.500-6.000 se duc doar pe manoperă
Şoferii plătesc mai mult ca să îşi repare maşinile. Într-un singur an, costurile cu ora de manoperă au crescut cu peste 20 la sută. De vină, spun patronii de service-uri, ar fi inflaţia care le-a tot adus scumpiri, dar şi creşterile salariale pe care le-au avut cu angajaţii. Pentru a ţine sub control preţurile, autorităţile se gândesc să introducă tarife de referinţă pentru lucrările auto.
Daniel Scărlătescu, reprezentant service auto: Am avut de reparat uşa din spate, am avut de înlocuit bara din spate şi bara de protecţie spate. Costurile acestei reparaţii sunt estimate undeva la 15 mii de lei, din care în jur de 5.500-6.000 sunt coturile de manoperă, diferenţa constând în materiale de vopsitorie şi costul de înlocuire al pieselor.
Reparaţiile auto, mai scumpe şi cu 20%
Costuri care sunt tot mai mari, de la un an la altul. În 2023, tariful orei de manoperă a crescut cu 21% în comparaţie cu 2022. Iar dacă ne raportăm la 2020, majorarea e de 36%.
Daniel Scărlătescu, reprezentant service auto: Ora de manoperă pentru un autovehicul Dacia este de 200 de lei fără TVA, iar pentru maşinile electrice sunt în jur de 320 de lei fără TVA.
- Șoferii își pot plăti polița RCA și în 6 sau 12 rate egale. Cât costă acum asigurarea pentru categoria B
- CALCUL: În ce an se vor termina despăgubirile pentru șoferii cu asigurări RCA la Euroins sau City Insurance
- Asigurările RCA se schimbă radical. Plata în rate, regim de franşiză şi fără reparaţii "în spatele blocului...
Tariful mediu pe ora de manoperă diferă în funcţie de marca maşinii, dar şi în funcţie de fiecare judeţ. Cele mai mari preţuri sunt în: Brăila - 226 lei, apoi în Tulcea şi Satu Mare. Bucureştenii sunt tarifaţi cu 179 lei.
Şoferi-reporter: Depinde de service. Dacă-i service mare, manopera e mare, service mai mic..se negociază.
- Au mai crescut preţurile, da. Sunt destul de scumpe pentru salariile din ziua de azi.
- Cât aţi plătit pentru reparaţie?
- Vreo 30 de milioane. Planetare, chestii de genul ăsta, mărunţişuri.
Service-uri cu preţuri abuzive
Care sunt justificările service-urilor?
Dan Barbu, Patronatului Operatorilor de Service Auto: E normală o creştere atâta timp cât costurile au crescut. Creşterile cu forţa de muncă, creşterile cu salariul minim e clar că pot genera şi creşteri ale tarifului orei de manoperă.
Daniel Scărlătescu, reprezentant service auto: Comportamentul asigurătorului când vine vorba de plata despăgubirilor. Au început să plătească despăgubiri cu întârziere şi să diminueze nejustificat. Unităţile reparatoare au fost nevoite să apeleze la creditele bancare.
Sergiu Costache, expert asigurări: Pe de-o parte, există service-uri serioase, care practică preţuri corecte, şi există altele, destule, care practică preţuri abuzive.
Problema e că toate aceste costuri se regăsesc, mai apoi, în preţul poliţei RCA care e şi el tot mai mare. Autorităţile se gândesc acum să introducă tarife de referinţă pentru costul orei de manoperă, asemănătoare celor de la poliţa obligatorie. Service-urile nu văd cu ochi buni măsura.
Dan Barbu, Patronatului Operatorilor de Service Auto: Care este motivul pentru care se doreşte acest lucru? Dacă ne uităm puţin pe cifrele declarate de asigurători, profiturile lor sunt de 3 ori mai mari faţă de acum 3 ani.
Sergiu Costache, expert asigurări: Ar putea apărea aceste preţuri de referinţă, de la care oamenii se abat plus minus 5-10%, dar nu se trece de la simplu la dublu, triplu, cum se întâmplă în unele locuri astăzi.
Tarifele de referinţă nu vor fi obligatorii, ci doar orientative.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰