Antena Meniu Search
x

UE renunță la planul de a bloca navele să transporte petrol rusesc către alți cumpărători - Bloomberg

UE renunță la planul de a bloca navele cargo să transporte petrol rusesc către alți cumpărători, scrie Bloomberg, însă nu și la sancționarea serviciilor de asigurare pentru aceste transporturi. Interzicerea navelor maritime necesită coordonare internațională, potrivit documentelor consultate de Bloomberg.

de Redactia Observator

la 09.05.2022, 17:42

UE renunță la planul de a bloca navele să transporte petrol rusesc către alți cumpărători - Bloomberg
UE renunță la planul de a bloca navele să transporte petrol rusesc către alți cumpărători - Bloomberg - Profimedia

Uniunea Europeană va slăbi pachetul de sancțiuni ce vizează petrolul rusesc după un weekend de certuri și neînțelegeri. Cu toate astea oficialii UE vor să păstreze o prevedere cheie referitoare la transportul maritim din cel de-al șaselea pachet de sancțiuni, care va împiedica Moscova să exporte țiței la nivel global.

La ce renunță concret Bruxelles-ul? La propunerea de a interzice ca navele-cargo ale UE să transporte petrol rusesc în țări terțe. Însă păstrează în plan interdicția de asigurare pentru aceste transporturi, potrivit documentelor consultate de Bloomberg și unor surse familiare cu problema.

Grecia, unul dintre cei mai mari deținători de nave maritime din lume, se numără printre statele membre care au făcut presiuni pentru ca prevederea să fie eliminată invocând lipsa unui acord între națiunile G7, potrivit surselor citate de Bloomberg.

Navele care transportă petrol rusesc nu vor mai putea fi asigurate

Pe acelaşi subiect

Dacă navele cargo europene ar fi fost blocate să transporte petrol rusesc către orice destinație din lume, acest lucru ar fi afectat și mai mult exporturile Moscovei, o sursă vitală de valută. Chiar și așa, imposibilitatea de asigurare a acestor transporturi - și a altor servicii - ar fi un impediment major pentru exporturile de petrol rusești.

Companiile de transport maritim își asigură navele împotriva riscurilor, inclusiv a scurgerilor de petrol, prin așa-numitele cluburi de protecție și despăgubire. Aceste cluburi cumpără reasigurări de la 80 de furnizori, peste 20 dintre ei fiind cei mai mari din lume. Asta înseamnă că nu pot ignora legislația UE. 

Țările UE dezbat și în această săptămână cel de-al șaselea pachet de sancțiuni. Diplomații nu au putut ajunge la o înțelegere în weekend și încearcă să rezolve obiecțiile Ungariei față de un embargo asupra petrolului rusesc.

În prima sa variantă, UE plănuia să interzică transportul țițeiului și a produselor petroliere din Rusia către țări terțe, inclusiv prin transferuri de la navă la navă. Totodată CE a propus o interdicţie pentru companiile europene de a furniza servicii, cum ar fi cele de asigurări, necesare transportului petrolului rusesc în țări terțe.

Această prevedere ar putea să rămână în pachet în ciuda reticențelor unor state membre. Discuțiile sunt încă în derulare și măsurile s-ar putea schimba până când vor fi aprobate de toate cele 27 de țări. Conform propunerilor actuale, interdicția ar intra în vigoare la trei luni după ce va fi aprobată oficial.

Comerțul cu petrol rusesc s-ar putea muta pe piața neagră

În practică, acest lucru ar afecta probabil vânzările de petrol ale Rusiei. Jucătorii importanți din industrie nu se vor implica din cauza riscurilor. În schimb, comerțul s-ar putea muta mai mult în subteran, cu o implicare mai mare a jucătorilor mici. ”Petrolul se va tranzacţiona cu discount, iar navele la preţ premium, deoarece proprietarul navei care se angajează în această afacere va descoperi că navele sale nu sunt primite de nimeni pentru o perioadă de timp”,  a explicat Mike Muller, șeful pe Asia de la Vitol Group.

UE vrea să interzică țițeiul rusesc în următoarele șase luni și combustibilii rafinați până la începutul lunii ianuarie. De asemenea, companiilor europene li se va interzice să ofere ”asistență tehnică, servicii de brokeraj, finanțare sau asistență financiară sau orice alte servicii legate de aceste interdicții”.

UE le-a oferit Ungariei și Slovaciei o scutire de la aceste măsuri până în decembrie 2024 iar Cehiei până în iunie 2024, deoarece cele 3 ţări depind în mare măsură de țițeiul rusesc. Bulgaria vrea şi ea o perioadă de tranziție similară, dar UE nu ar fi dispusă să-i facă această concesie, potrivit Reuters. Bulgarii au amenințat că vor bloca pachetul de sancțiuni dacă nu vor fi scutiți și ei. 

Ți-a plăcut acest articol?

Like
Întrebarea zilei

Vi s-a întâmplat să fiţi hărţuiţi într-un teambuilding?

Observator » Stiri economice » UE renunță la planul de a bloca navele să transporte petrol rusesc către alți cumpărători - Bloomberg