Galerie foto Subiecte BAC 2025 română: Modele pentru proba orală
Luni, încep probele de evaluare a competențelor din cadrul examenului național de Bacalaureat 2025 - prima sesiune. Ministerul Educației a publicat modelele de subiecte pentru prima probă orală, cea la Limba română, care va fi susţinută de elevi în perioada 27 - 29 ianuarie. Probele scrise se vor desfășura între 10 și 16 iunie, iar afișarea primelor rezultate va avea loc pe 8 iulie.
Conform calendarului publicat de ministerul Educației, în perioada 27-29 ianuarie va avea loc evaluarea competenţelor lingvistice de comunicare orală în Limba română, urmată de cea la Limba maternă, între 29 și 31 ianuarie 2025. Între 3 şi 5 februarie se va desfăşura evaluarea competenţelor lingvistice într-o limbă de circulaţie internaţională, iar între 5 şi 7 februarie, elevii din clasa a 12-a vor susţine proba competenţelor digitale. Probele scrise vor avea loc câteva luni mai târziu, mai exact între 10 şi 16 iunie, iar afișarea primelor rezultate va avea loc pe 8 iulie 2025.
Modele subiecte Bac 2025, proba orală de limba română
Prima probă orală din cadrul examenului de Bacalaureat 2025 este cea la limba română. Ministrul Educației a publicat pe pagina web dedicată subiecte.edu.ro modelele de subiecte, însoțite de baremele de evaluare și notare corespunzătoare.
Model subiecte BAC 2025 - competențe lingvistice în limba română:
- Încep probele orale de la BAC 2025. Mesajul ministrului Educației pentru elevi, înainte de susținerea examenelor
- Cazul profesorului-preot de la cel mai bun liceu din Buzău, acuzat că a făcut propagandă legionară la ore....
- Femeie de 69 de ani, găsită ucisă în propria casă din Maramureş. Călău i-ar fi chiar iubitul, un bărbat de...
- Admitere Medicină 2025. Taxă uriaşă de şcolarizare pentru studenţii care visează să devină medici
- Daniel David, despre interdicţia elevilor din clasele primare de a participa la olimpiade: Nu s-au organizat nici...
Citește textul cu voce tare.
Cu imaginile, ca și cu textele, lucrurile stau cam așa: consumăm zilnic o cantitate imensă de informație vizuală și scrisă, care se derulează pe ecranul telefonului sau computerului. E o mișcare rapidă cu care ochii și creierul nostru s-au obișnuit în ultimul deceniu. Există o neliniște a "scrollului", care nu ne mai lasă să stăm doar cu gândurile noastre. De parcă am pierde timp și am rata ceva important. Evident, e o iluzie, ca toate cele în care ajungem să fim captivi. Degetele noastre nervoase caută obsesiv să atingă un ecran, să facă o fotografie, dar, dacă le iei obiectul dorinței, vor trece ca printr-un sevraj, dar la un moment dat se vor potoli. Trăim, de altfel, într-un mare paradox, cu cât suntem mai conectați, cu atât parcă devenim mai prost informați.
Încercați să convingeți pe cineva, care n-are obișnuința asta, că experiența cinematografului sau a cititului unui roman, care înseamnă și să lași telefonul deoparte, cel puțin o oră și jumătate, e importantă. "De ce?", te va întreba. Întrebarea asta simplă, pe care copiii o pun obsesiv. Nu poți să povestești, în cazul ăsta, decât ce ai trăit, cum a fost să intri într-o sală de cinema după câteva luni. Putem să ne ducem viețile, cum bine știm deja din timpul pandemiei, fără multe lucruri pe care le credeam indispensabile. Oricâte filme văzusem pe ecranul laptopului, seara, când dădeam play, visam cu ochii minții cum o să mă așez la un moment dat pe un scaun capitonat la cinema și o să aștept să se stingă lumina și să înceapă călătoria. [...]
Filmele și cărțile ne vorbesc de multe ori chiar despre viețile noastre, în asta stă puterea lor. Despre oameni dragi, despre ce am trăit sau ne-am imaginat la un moment dat. Și ăsta ar putea fi unul dintre răspunsurile posibile la întrebarea atât de firească, în fond, "de ce să merg să văd un film care nu e amuzant?", de exemplu. Și nu e deloc "divertisment". Din contră. (Ana Maria Sandu, Privirea ei pierdută, de copil neajutorat, www.dilemaveche.ro, 17 dec. 2022)
1. Formulează răspunsuri la întrebările de mai jos, referitoare la situația de comunicare din textul citat.
a. Cine ar putea fi receptorul textului dat, având în vedere scopul comunicării?
b. Cărui stil funcțional îi aparține textul de mai sus? Menționează două caracteristici formale/de conținut.
c. Ce elemente importante de conținut (idei, argumente, fapte, opinii) identifici în textul dat?
2. Care este opinia ta despre rolul filmului în lumea actuală? Motivează-ți răspunsul.
Modele subiecte BAC 2025 – evaluarea competentețelor lingvistice în limba română pentru pentru școlile și secțiile cu predare în limba maghiară - Tehnologic:
Modele subiecte BAC 2025 – evaluarea competentețelor lingvistice în limba română pentru pentru școlile și secțiile cu predare în limba maghiară - Teoretic:
Alte modele de subiecte sunt disponibile ► aici
Vezi modele subiecte pentru probele scrise ► aici
Ministrul Educaţiei, mesaj pentru elevi înaintea probelor orale de la Bacalaureat: Nu vă temeți de propriile emoții
Într-un mesaj postat pe Facebook, ministrul Educaţiei, Daniel David, le-a transmis elevilor, înainte de începerea probelor de evaluare a competenţelor din cadrul Bacalaureatului 2025, că metodologia a fost elaborată anul trecut şi, din respect pentru elevi şi pentru procesul început, nu a fost modificată. "Să nu vă temeţi de propriile emoţii, dar nici nu vă îngrijoraţi mai mult decât este cazul, deoarece asta nu ajută, doar fiţi curajoşi şi încrezători şi daţi toţi ce aveţi mai bun", le-a transmis el elevilor. Totodată, el i-a îndemnat pe părinţi să nu pună presiune pe elevi, "doar să-i responsabilizeze şi să-i susţină empatic înainte şi după examen (indiferent de rezultat)", iar cadrelor didactice le-a transmis că, deşi metodologia este una nouă şi "nu este uşor să-ţi schimbi rutinele", acest lucru trebuie făcut, de dragul elevilor.
"Dragi elevi, în zilele următoare veţi participa la probele de evaluare a competenţelor (probele A, B, C, D) din cadrul examenului naţional de bacalaureat 2025 - prima sesiune. Metodologia este una elaborată în anul 2024, pe care, din respect pentru voi şi pentru procesul început, nu am modificat-o. Dar am monitorizat mereu lucrurile, mai ales că metodologia este una nouă, iar pe baza feedback-urilor din şcoli, fără să schimb metodologia, am încercat să facilitez implementarea acesteia prin diverse decizii administrative care să eficientizeze lucrurile. Şi o voi mai face când este cazul, de dragul de a crea contextul cel mai bun pe care îl putem avea în condiţiile sistemului nostru educaţional pentru a vă putea exprima cât mai bine competenţele dobândite", a transmis, joi, ministrul Daniel David. El le-a spus elevilor să nu se teamă de propriile emoţii, dar nici să nu se îngrijoreze mai mult decât este cazul. "Ca psiholog, vă spun că hipermotivarea/stresul negativ intens (distresul) nu vă ajută, dar o motivare adecvată, în condiţii de echilibru psihologic şi chiar de o doză rezonabilă de stres (eustres), vă poate mobiliza la examinări. Aşadar, să nu vă temeţi de propriile emoţii, dar nici nu vă îngrijoraţi mai mult decât este cazul, deoarece asta nu ajută, doar fiţi curajoşi şi încrezători şi daţi toţi ce aveţi mai bun la momentul examinărilor! Celor care veţi obţine performanţa aşteptată vă spun de pe acum felicitări! Celor care nu veţi atinge performanta aşteptată vă reamintesc că, deşi este o evaluare importantă, aceasta nu vă defineşte valoarea personală, ci doar performanţa punctuală; să învăţăm din rezultat şi să încercăm să-l folosim cât mai înţelept! Aşadar, doriţi-vă să reuşiţi şi daţi tot ce puteţi, acceptând însă că, dacă nu se întâmplă să obţineţi performanţa dorită, poate exista totuşi un câştig personal, în spiritul vorbelor înţelepte ale lui Nelson Mandela: Eu nu pierd niciodată. Fie câştig, fie învăţ!", a adăugat Daniel David.
Ministrul a mulţumit cadrelor didactice şi personalului administrativ pentru eforturile făcute pentru pregătirea în bune condiţii a acestei etape a Bacalaureatului, conform acestei noi metodologii, arătând: "Nu este uşor să-ţi schimbi rutinele, dar trebuie să o facem de dragul elevilor!". "Nu în ultimul rând, părinţilor le spun să nu pună presiune pe elevi, doar să-i responsabilizeze şi să-i susţină empatic înainte şi după examen (indiferent de rezultat), învăţând din proces (inclusiv prin discuţii cu elevii şi profesorii) şi încercând să-l utilizeze cât mai bine în educaţia copiilor lor", a conchis ministrul Educaţiei.
Calendar Bacalaureat sesiunea iunie-iulie 2025
Ordinul ministrului Educaţiei privind organizarea şi desfăşurarea examenului naţional de Bacalaureat 2025 a fost publicat în Monitorul Oficial. Noutatea acestei sesiuni este că, după afişarea rezultatelor iniţiale, candidatul poate solicita vizualizarea lucrării/lucrărilor proprii.
Conform calendarului, probele orale încep pe 27 ianuarie, cu Limba română, iar cele scrise au loc între 10 și 16 iunie, cu o zi liberă între Matematică/Istorie și proba la alegere.
- 27 - 29 ianuarie 2025: Evaluarea competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba română - proba A
- 29 - 31 ianuarie 2025: Evaluarea competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă - proba B
- 3 - 5 februarie 2025: Evaluarea competenţelor lingvistice într-o limbă de circulaţie internaţională - proba C
- 5 - 7 februarie 2025: Evaluarea competenţelor digitale - proba D
- 30 mai - 4 iunie 2025: Susţinerea probelor A, B, C, D de către elevii beneficiari ai unor burse de studiu în străinătate, care nu pot participa la Bacalaureat în perioada 27 ianuarie - 7 februarie
- 2 - 6 iunie 2025: Înscrierea candidaţilor la probele scrise ale primei sesiuni de examen
- 6 iunie 2025: Încheierea cursurilor pentru clasa a XII-a/a XIII-a
- 10 iunie 2025: Limba şi literatura română - proba E.a) - proba scrisă
- 11 iunie 2025: Proba obligatorie a profilului - proba E.c) - proba scrisă
- 13 iunie 2025: Proba la alegere a profilului şi specializării - proba E.d) - proba scrisă
- 16 iunie 2025: Limba şi literatura maternă - proba E.b) - proba scrisă
- 20 iunie 2025: Afişarea rezultatelor la probele scrise (până la ora 12,00), vizualizarea lucrărilor scrise şi depunerea contestaţiilor (în intervalul orar 14,00 - 18,00)
- 23 - 24 iunie 2025: Vizualizarea lucrărilor scrise şi depunerea contestaţiilor
- 30 iunie 2025: Afişarea rezultatelor finale
Calendarul Bacalaureat sesiunea august 2025
- 14 - 21 iulie 2025: Înscrierea candidaţilor la a doua sesiune de examen, inclusiv a candidaţilor care au promovat examenele de corigenţe
- 4 - 5 august 2025: Evaluarea competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba română - proba A
- 5 august 2025: Evaluarea competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă - proba B
- 6 august 2025: Evaluarea competenţelor digitale - proba D
- 7 - 8 august 2025: Evaluarea competenţelor lingvistice într-o limbă de circulaţie internaţională - proba C
- 11 august 2025: Limba şi literatura română - proba E.a) - proba scrisă
- 12 august 2025: Proba obligatorie a profilului - proba E.c) - proba scrisă
- 13 august 2025: Proba la alegere a profilului şi specializării - proba E.d) - proba scrisă
- 14 august 2025: Limba şi literatura maternă - proba E.b) - proba scrisă
- 18 august 2025: Afişarea rezultatelor la probele scrise (până la ora 12,00), vizualizarea lucrărilor scrise şi depunerea contestaţiilor (în intervalul orar 14,00 - 18,00)
- 19 - 20 august 2025: Vizualizarea lucrărilor scrise şi depunerea contestaţiilor
- 26 august 2025: Afişarea rezultatelor finale.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰