Galerie foto Subiectele la română, simulare Bacalaureat 2025. Ce au avut de rezolvat elevii de clasa a 12-a, profilul uman şi real
Astăzi, 24 martie, elevii de clasa a XII-a au susţinut simularea probei de limba și literatura română la Bacalaureat 2025. Conform calendarului simulărilor, publicat de ministerul Educației, marți, 25 martie, urmează proba obligatorie a profilului, miercuri este proba la alegere a profilului și specializării, iar joi cea la literatura maternă. Rezultatele vor fi comunicate pe 8 aprilie.
Subiectele la română, simulare Bacalaureat 2025 - profilul real:


Subiectele la română, simulare Bacalaureat 2025 - profilul uman:
- Simulare română BAC 2025. Ce subiect le-a pus probleme elevilor de clasa a 12-a
- Subiecte la Istorie, simulare Bacalaureat 2025. Ce eseu au avut de scris elevii la punctul al III-lea
- Subiectele la matematică, simulare Bacalaureat 2025. Ce au avut de rezolvat elevii de clasa a 12-a
- Reacția unui elev ieșit de la simularea la română, întrebat despre Camil Petrescu: "E la noi în liceu?"
- Barem simulare Bacalaureat la Limba Română 2025. Cum trebuiau rezolvate subiectele


UPDATE 9.00 - Proba scrisă la limba română din cadrul simulării examenului de Bacalaureat 2025 a început. Circa 123.000 de elevi susţin testarea în 1.318 unități de învățământ.
Simularea la Bacalaureat pentru elevii clasei a XII-a reprezintă un exercițiu important în pregătirea pentru examenul final, oferindu-le oportunitatea de a se familiariza cu structura subiectelor și cu regulamentul de desfășurare a probelor. Pentru anul 2025, ministerul Educației a stabilit un calendar și o serie de proceduri menite să asigure desfășurarea optimă a acestei evaluări. Vezi aici ► ghidul informativ privind evaluarea digitalizată a lucrărilor
Disciplinele la care se organizează Simularea la Bacalaureat pentru absolvenții clasei a XII-a, în anul școlar 2024 - 2025, sunt: limba și literatura română - proba E)a), limba și literatura maternă (pentru elevii de la toate filierele, profilurile şi specializările, care au urmat studiile liceale într-o limbă a minorităților naționale) - proba E)b), matematică, istorie - proba E)c), fizică, chimie, biologie, informatică, geografie, logică, argumentare și comunicare, psihologie, economie, sociologie și filosofie - proba E)d).
Vezi aici ► programele valabile pentru simularea Bacalaureatului 2025
Elevii de clasa a XII-a încep simularea examenului de Bacalaureat 2025 pe 24 martie cu proba la limba și literatura română. Testările vor continua cu proba obligatorie a profilului, pe 25 martie, iar pe 26 martie se va desfășura proba la alegere a profilului și specializării. Joi, 27 martie, va avea loc proba scrisă la limba și literatura maternă. Rezultatele vor fi comunicate doar elevilor, pe 8 aprilie, și vor fi analizate la nivelul fiecărei unități de învățământ liceal prin discuții cu elevii, ședințe cu părinții, precum și în cadrul consiliilor profesorale. Obiectivul urmărit: adoptarea celor mai potrivite măsuri pentru îmbunătățirea performanțelor școlare în perspectiva examenului din sesiunile iunie și iulie - august 2025. Notele nu vor fi trecute în catalog, însă, prin excepție, la solicitarea scrisă a elevului/a părintelui, acestea pot fi consemnate în catalog. La această simulare, care se va desfășura în 1.318 unități de învățământ liceal, sunt așteptați să participe circa 123.000 de elevi.
Subiecte la limba română de la simulare Bacalaureat 2025
Proba la limba și literatura română începe la ora 9:00, moment în care, în fiecare sală, vor fi distribuite subiectele. Accesul elevilor în săli este permis până la ora 8:30. Timpul destinat elaborării unei lucrări este de trei ore din momentul în care s-a încheiat distribuirea subiectelor fiecărui candidat. Lucrările vor fi evaluate folosindu-se platforma de evaluare digitalizată.
Ministrul Educației a anunțat că subiectele la română sunt elaborate pe baza conţinuturilor şi competenţelor asociate acestora, conform programelor.
Programele pentru simularea probelor scrise ale examenului de Bacalaureat în anul școlar 2024 - 2025 sunt disponibile ► aici
Subiectele și baremele de evaluare pentru probele scrise din cadrul simulării examenelor naționale din acest an şcolar sunt publicate zilnic, la ora 15:00 (după încheierea fiecărei probe) ► aici
Subiectele pentru proba scrisă la română se elaborează de către Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare şi se stabilesc ţinându-se seama de următoarele criteri:
a) să fie în concordanţă cu programele şcolare şi cu programele de bacalaureat, aprobate şi publicate de MECTS;
b) să fie proiectate astfel încât tratarea lor să valorifice capacitatea candidaţilor de analiză, de sinteză, de generalizare şi abstractizare din partea candidaţilor;
c) să asigure o cuprindere echilibrată a materiei studiate, să aibă grad de complexitate corespunzător conţinutului programelor de bacalaureat, pentru a fi tratate în timpul stabilit, să solicite demonstrarea competenţelor prevăzute în aceste programe;
d) să permită tratarea lor în timpul acordat candidaţilor pentru rezolvare la probele scrise: 3 ore.
Conținuturi română, simulare Bacalaureat 2025
PROFIL REAL
1. Utilizarea corectă si adecvată a limbii române în diferite situaţii de comunicare
1.1. Utilizarea adecvată, a strategiilor si a regulilor de exprimare orală în monolog si în dialog, în vederea realizării unei comunicări corecte, eficiente si personalizate, adaptate unor situaţii de comunicare diverse
– reguli ale monologului (contactul vizual cu auditoriul; raportarea la reacţiile auditoriului si în condiţii de examinare), tehnici de construire a monologului; tipuri de monolog: povestire/relatare orală, descriere orală, monolog informativ, monolog argumentativ, exprimarea orală a reacţiilor si a opiniilor privind texte literare si nonliterare, filme artistice si documentare, spectacole de teatru, expoziţii de pictură etc.; adecvarea la situaţia de comunicare (auditoriu, context) si la scopul comunicării (informare, argumentare/persuasiune etc.)
– reguli si tehnici de construire a dialogului (atenţia acordată partenerului, preluarea/redarea cuvântului la momentul oportun, dozarea participării la dialog etc.); tipuri: conversaţia, discuţia argumentativă, interviul (interviul publicistic, interviul de angajare); adecvarea la situaţia de comunicare (partener, context etc.) si la scopul comunicării (informare, argumentare/persuasiune etc.); argumentare si contraargumentare în dialog
– stilurile funcţionale adecvate situaţiei de comunicare
– rolul elementelor verbale, paraverbale si nonverbale în comunicarea orală: privire, gestică, mimică, spaţiul dintre persoanele care comunică, tonalitate, ritmul vorbirii etc.
1.2. Utilizarea adecvată a tehnicilor de redactare si a formelor exprimării scrise compatibile cu
situaţia de comunicare în elaborarea unor texte diverse
- reguli generale în redactare (structurarea textului, adecvarea la cerinţa de redactare, adecvare stilistică, așezare în pagină, lizibilitate)
– relatarea unei experienţe personale, descriere, povestire, argumentare, știri, anunţuri publicitare, corespondenţă privată și oficială; cerere, proces verbal, curriculum vitae, scrisoare de intenţie, scrisoarea în format electronic (e-mail)
– exprimarea reacţiilor și a opiniilor faţă de texte literare (studiate sau la prima vedere) și nonliterare, argumentare, rezumat, caracterizare de personaj, analiză, comentariu, sinteză, paralelă, eseu structurat, eseu liber/nestructurat
– normele citării
– normele limbii literare la nivelurile: ortografic și de punctuaţie, morfosintactic, lexico-semantic, stilistico-textual
1.3. Identificarea particularităţilor și a funcţiilor stilistice ale limbii în receptarea diferitelor tipuri de mesaje/texte
– limbaj standard, limbaj literar, limbaj colocvial, limbaj popular, limbaj regional, limbaj arhaic; argou, jargon
– expresivitatea în limbajul comun și în limbajul poetic
1.4. Receptarea adecvată a sensului/sensurilor unui mesaj transmis prin diferite tipuri de texte orale sau scrise
– texte literare (proză, poezie, dramaturgie); texte nonliterare,
– memorialistice, epistolare, jurnalistice, juridic-administrative, știinţifice, argumentative, mesaje din domeniul audio-vizualului
– sens denotativ și sensuri conotative
– elemente care înlesnesc sau perturbă receptarea: canalul, codul, contextul
– ficţiune, imaginaţie, invenţie; realitate, adevăr
– scopul comunicării: informare, delectare, divertisment etc.
– reacţiile receptorului: cititor, ascultător
1.5. Utilizarea adecvată a achiziţiilor lingvistice în producerea și în receptarea diverselor texte orale și scrise, cu explicarea rolului acestora în construirea mesajului
– componentele și funcţiile actului de comunicare
– niveluri ale receptării și producerii textelor orale și scrise: fonetic, ortografic și de punctuaţie, morfosintactic, lexico-semantic, stilistico-textual, nonverbal și paraverbal
– normele limbii literare la toate nivelurile: fonetic, ortoepic, ortografic și de punctuaţie, morfosintactic, lexico-semantic, stilistico-textual
– tipuri textuale și structura acestora: narativ, descriptiv, informativ, argumentativ
– discursul politic, discursul publicistic
– rolul verbelor în naraţiune; rolul adjectivelor în descriere
– rolul formulelor de adresare, de iniţiere, de menţinere și de închidere a contactului verbal în monolog și în dialog
2. Utilizarea adecvată a strategiilor de comprehensiune și de interpretare, a modalităţilor de analiză tematică, structurală și stilistică în receptarea textelor literare și nonliterare
2.1. Identificarea temei și a modului de reflectare a acesteia în textele studiate sau în texte la prima vedere
– temă, motiv/motive identificat(e) în texte, viziune despre lume
– genuri literare: epic, liric, dramatic
– modul de reflectare a unei idei sau a unei teme în mai multe opere literare, aparţinând unor genuri sau epoci diferite
2.2. Identificarea și analiza principalelor componente de structură, de compoziţie și de limbaj specifice textului narativ
– particularităţi ale construcţiei subiectului în textele narative
– particularităţi ale compoziţiei în textele narative: incipit, final, episoade/secvenţe narative, tehnici narative
– instanţele comunicării în textul narativ
– construcţia personajelor; modalităţi de caracterizare a personajului; tipuri de personaje
– tipuri de perspectivă narativă
– specii epice: basm cult, nuvelă, roman
– registre stilistice, limbajul personajelor, limbajul naratorului
– stilul direct, stilul indirect, stilul indirect liber
2.3. Identificarea și analiza principalelor componente de structură și de limbaj specifice textului dramatic
– particularităţi ale construcţiei subiectului în textul dramatic
– particularităţi ale compoziţiei textului dramatic
– modalităţi de caracterizare a personajelor
– registre stilistice, limbajul personajelor, notaţiile autorului
– specii dramatice: comedia
– creaţie dramatică și spectacol
– cronica de spectacol
2.4. Identificarea și analiza elementelor de compoziţie și de limbaj în textul poetic
– titlu, incipit, relaţii de opoziţie și de simetrie, elemente de recurenţă: motiv poetic, laitmotiv, simbol central, idee poetică
– sugestie și ambiguitate
– imaginar poetic, figuri semantice (tropi); elemente de prozodie
– poezie epică, poezie lirică
– instanţele comunicării în textul poetic
2.5. Compararea unor viziuni despre lume, despre condiţia umană sau despre artă reflectate în texte literare, nonliterare sau în alte arte
– viziune despre lume, teme și motive, concepţii despre artă, sensuri multiple ale textelor literare
– limbajul literaturii, limbajul cinematografic, limbajul picturii; limbajul muzicii (pentru proba orală)
2.6. Interpretarea textelor studiate sau la prima vedere prin prisma propriilor valori și a propriei experienţe de lectură
– lectură critică: elevii evaluează ceea ce au citit; lectură creativă: elevii extrapolează, caută interpretări personale, prin raportări la propria sensibilitate, experienţă de viaţă și de lectură
3. Punerea în context a textelor studiate prin raportare la epocă sau la curente culturale/literare
3.1. Identificarea și explicarea relaţiilor dintre operele literare și contextul cultural în care au apărut acestea
– trăsături ale curentelor culturale/literare reflectate în textele literare studiate sau în texte la prima vedere
3.2. Construirea unei viziuni de ansamblu asupra fenomenului cultural românesc, prin integrarea și relaţionarea cunoștințelor asimilate
a. secolul al XIX-lea – începutul secolului al XX-lea (perioada pașoptistă; criticismul junimist)
b. curente culturale/literare în secolul al XIX-lea –începutul secolului al XX-lea (romantismul, realismul, simbolismul)
c. perioada interbelică (orientări tematice în romanul interbelic, tipuri de roman: psihologic și al experienţei; poezia interbelică, diversitate tematică, stilistică și de viziune; curente culturale/literare în perioada interbelică: modernism, tradiţionalism; identitate culturală în context european)
4. Argumentarea în scris și oral a unor opinii în diverse situaţii de comunicare
4.1. Identificarea structurilor argumentative în texte literare și nonliterare studiate sau la prima vedere
– construcţia textului argumentativ; rolul conectorilor în argumentare, structuri și tehnici argumentative în texte literare și nonliterare, scrise sau orale
– logica și coerenţa mesajului argumentativ
4.2. Argumentarea unui punct de vedere faţă de o problematică pusă în discuţie
– verbe evaluative, adverbe de mod/predicative ca mărci ale subiectivităţii evaluative, cuvinte cu rol argumentativ, structuri sintactice în argumentare
– construcţia discursului argumentativ: structuri specifice, conectori, tehnici argumentative, eseul argumentativ
4.3. Compararea și evaluarea unor argumente diferite, pentru formularea unor judecăţi proprii
– interpretări și judecăţi de valoare exprimate în critica și în istoria literară
– eseul structurat, eseul liber
PRECIZĂRI PRIVIND COŢINUTURILE PROGRAMEI
a. LITERATURĂ
Autori canonici:
• Mihai Eminescu
• Ion Creangă
• I.L. Caragiale
• Ioan Slavici
• G. Bacovia
• Lucian Blaga
• Tudor Arghezi
• Ion Barbu
• Mihail Sadoveanu
• Liviu Rebreanu
• Camil Petrescu
• G. Călinescu
Notă: Conform programei școlare în vigoare, examenul de bacalaureat nu implică studiul monografic al scriitorilor canonici, ci studierea a cel puţin unui text din opera acestora. Textele literare la prima vedere pot aparţine atât autorilor canonici, cât și altor autori studiaţi. Pentru proba scrisă, elevii trebuie să studieze în mod aprofundat cel puţin numărul minim de texte prevăzute în programa școlară, aparţinând autorilor canonici sau prozei narative, poeziei sau dramaturgiei românești despre care să poată redacta un eseu structurat, un eseu liber sau un eseu argumentativ, în care să aplice conceptele de istorie și teorie literară (perioade, curente literare/culturale, elemente de analiză tematică, structurală și stilistică) menţionate în programă.
Tematica studiilor de caz și a dezbaterilor din programele școlare, regăsită în programa de examen, poate fi valorificată în cadrul probelor orale și scrise, prin solicitarea argumentării unor opinii sau judecăţi de valoare pe marginea acestora.
b. LIMBĂ ȘI COMUNICARE
Conţinuturile de mai jos vizează:
- aplicarea, în diverse situaţii de comunicare, a normelor ortografice, ortoepice, de punctuaţie, morfosintactice și folosirea adecvată a unităţilor lexico-semantice;
- aplicarea cunoștinţelor de limbă, inclusiv a celor dobândite în ciclul gimnazial, în exprimarea corectă și în receptarea textelor studiate sau la prima vedere.
Niveluri de constituire a mesajului ivelul fonetic
- pronunţii corecte/incorecte ale neologismelor; hiat, diftong, triftong; accentul
- cacofonia; hipercorectitudinea
- pronunţare/lectura nuanţată a enunţurilor (ton, pauză, intonaţie)
Nivelul lexico-semantic
- variante lexicale; câmpuri semantice
- erori semantice: pleonasmul, tautologia, confuzia paronimică
- derivate si compuse (prefixe, sufixe, prefixoide, sufixoide), schimbarea categoriei gramaticale
- relaţii semantice (polisemie; sinonimie, antonimie, omonimie)
- sensul corect al cuvintelor (în special al neologismelor)
- unităţi frazeologice (locuţiuni si expresii)
- câmpuri semantice si rolul acestora în interpretarea mesajelor scrise si orale
- sensul cuvintelor în context; sens denotativ si sens conotativ
Nivelul morfosintactic
- forme flexionare ale părţilor de vorbire (pluralul substantivelor, articularea substantivelor, forme cazuale; forme flexionare ale verbului; adjective fără grade de comparaţie; numerale etc.); valori expresive ale părţilor de vorbire; mijloace lingvistice de realizare a subiectivităţii vorbitorului
- elemente de acord gramatical (între predicat si subiect – acordul logic, acordul prin atracţie; acordul atributului cu partea de vorbire determinată)
- elemente de relaţie (prepoziţii, conjuncţii, pronume/adjective pronominale relative, adverbe relative)
Nivelul ortografic si de punctuaţie
- norme ortografice si de punctuaţie în constituirea mesajului scris (scrierea corectă a cuvintelor, scrierea cu majusculă, despărţirea cuvintelor în silabe, folosirea corectă a semnelor de ortografie si de punctuaţie)
- rolul semnelor ortografice si de punctuaţie în înţelegerea mesajelor scrise
Nivelul stilistico-textual
- registre stilistice (standard, colocvial, specializat etc.) adecvate situaţiei de comunicare
- coerenţă si coeziune în exprimarea orală si scrisă
- tipuri de texte si structura acestora: narativ, descriptiv, informativ, argumentativ
- stiluri funcţionale adecvate situaţiei de comunicare
- limbaj standard, limbaj literar, limbaj colocvial, limbaj popular, limbaj regional, limbaj arhaic; argou, jargon
- stil direct, stil indirect, stil indirect liber
- rolul figurilor de stil si al procedeelor artistice în constituirea sensului
- rolul elementelor arhaice si regionale în receptarea mesajelor.
Lista conținuturilor la limba română, simulare Bacalaureat 2025 - PROFIL UMAN poate fi consultată ► aici
Vezi aici ► MODELE DE SUBIECTE Bacalaureat 2025
PROFILUL REAL

MODELE DE SUBIECTE Bacalaureat 2025

MODELE DE SUBIECTE Bacalaureat 2025
Simulare Bacalaureat 2025. Desfășurarea probei la română
Accesul elevilor în săli este permis pe baza actului de identitate, cel mai târziu cu 30 de minute înainte de începerea probei. Fiecare candidat primeşte o coală de hârtie tipizată, pe care îşi scrie cu majuscule numele, prenumele tatălui, toate prenumele personale, în ordinea în care sunt trecute în actul de identitate şi completează citeţ celelalte date de pe colţul ce urmează a fi lipit. Colţul colii tipizate va fi lipit, după distribuirea subiectelor în săli, numai după ce asistenţi din săli au verificat identitatea candidaţilor, după completarea corectă a tuturor datelor prevăzute şi după ce aceştia semnează în interiorul porţiuni care urmează a fi sigilată. Colţurile lucrărilor vor fi lipite numai după ce candidaţi au început să scrie pe foaia de concurs rezolvarea subiectelor. Procedura anterioară se repetă pentru toate colile tipizate utilizate de candidat pentru a redacta lucrarea. Candidaţii vor primi atâtea coli tipizate şi ciorne marcate cu ştampila "Bacalaureat 2011 - CE." câte le sunt necesare. Pentru lipirea colţului lucrări se va folosi lipici sau acelaşi tip de etichete autocolante, pentru toate centrele de examen dintr-un judeţ.
Înscrierea numelui candidatului pe foile tipizate în afara rubricii care se sigilează, precum şi orice alte semne distinctive, care ar permite identificarea lucrării, atrag după sine anularea lucrări scrise respective. După anunţarea variantei de subiect extrasă de Comisia Naţională de Bacalaureat, se multiplică subiectele în număr egal cu numărul candidaţilor, urmând ca acestea să fie distribuite în săli. Asistenţi primesc subiectele multiplicate, în plicuri sigilate, de la preşedinte, vicepreşedinte, secretar sau un membru al comisiei şi le distribuie fiecărui candidat. La încheierea acestor operaţiuni, începe rezolvarea subiectelor.
Timpul destinat elaborării lucrării scrise la română este de 3 ore, calculat din momentul în care s-a încheiat distribuirea subiectelor fotocopiate pentru fiecare candidat. Pentru elaborarea lucrării scrise, candidaţii folosesc numai cerneală sau pastă de culoare albastră, iar pentru executarea schemelor şi a desenelor folosesc numai creion negru. Candidaţii care doresc să corecteze o greşeală taie fiecare rând din pasajul greşit cu o linie orizontală. În cazul în care unii elevi, din diferite motive, doresc să-şi transcrie lucrarea, fără să depăşească timpul stabilit, primesc alte coli tipizate. Cei care doresc să predea lucrările înainte de expirarea celor 3 ore, pot părăsi centrul de examen cel mai devreme după o oră şi jumătate de la distribuirea subiectelor în săli.
Ce le este interzis elevilor în timpul probei scrise la română
Se interzice candidaţilor la simularea examenului de Bacalaureat să introducă în sălile de examen ghiozdane, rucsacuri, sacoşe, poşete şi altele asemenea, candidaţii având obligaţia de a lăsa obiectele menţionate în sala de depozitare a obiectelor personale stabilită de comisia de bacalaureat în acest scop. Elevii care refuză depozitarea acestor obiecte în sala stabilită de comisia de bacalaureat în acest scop nu sunt primiţi în examen. Se interzice candidaţilor să aibă, în sălile de examen, asupra lor, în obiectele de îmbrăcăminte sau încălţăminte, în penare şi în alte obiecte de depozitare personale sau în băncile în care sunt aşezaţi în sălile de examen, orice fel de lucrări: manuale, cărţi, dicţionare, culegeri, formulare, memoratoare, notiţe, însemnări, rezumate, ciorne sau lucrări ale altor candidaţi etc., care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor. Se interzice candidaţilor să aibă, în sălile de examen, asupra lor, în obiectele de îmbrăcăminte sau încălţăminte, în penare şi în alte obiecte de depozitare personale sau în băncile în care sunt aşezaţi în sălile de examen, telefoane mobile, căşti audio, dispozitive tip IoT, precum şi orice alte mijloace electronice de calcul sau de comunicare/care permit conectarea la internet/la reţele de socializare, ce ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor, pentru efectuarea calculelor, pentru comunicarea cu alţi candidaţi/asistenţi din centrul/centrele de examen sau cu exteriorul. Se interzice candidaţilor la examenul naţional de bacalaureat să comunice între ei sau cu exteriorul, să copieze, să transmită materiale care permit copiatul sau să schimbe între ei foi din lucrare, ciorne, notiţe sau alte materiale care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor.
Candidaţii care încalcă aceste reguli sunt eliminaţi din examen, indiferent dacă materialele/obiectele interzise au fost folosite sau nu, dacă au fost introduse de aceştia sau de alţi candidaţi, de către cadrele didactice din comisie sau de alte persoane şi indiferent dacă ei au primit sau au transmis materialele interzise. Aceşti candidaţi nu mai au dreptul de a participa la următoarele două sesiuni ale examenului naţional de bacalaureat. Calculul celor două sesiuni la care candidaţii "eliminaţi din examen" nu mai au dreptul de a participa se face fără luarea în considerare a sesiunii speciale a examenului naţional de bacalaureat.
Baremul de corectare
Conform Ordinului privind organizarea şi desfăşurarea examenului de bacalaureat național, baremele de evaluare şi de notare se elaborează de către Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare astfel încât să se asigure unitatea de evaluare la nivel naţional. După finalizarea probelor, ministerul Educației publică baremele de corectare, care detaliază modul de acordare a punctajelor pentru fiecare cerință.
Acestea asigură transparența și obiectivitatea procesului de evaluare. Elevii și profesorii pot accesa baremele pe platforma oficială a subiectelor de examene naționale.
Baremul de corectare pentru testarea la română, din cadrul simulării Bacalaureatului 2025, va fi publicat la ora 15:00 (după încheierea probei) ► aici
Urmează simularea probei obligatorii a profilului: matematică sau istorie
După proba de limba și literatura română, simularea la Bacalaureat continuă cu proba obligatorie a profilului - matematică sau istorie -, programată pentru 25 martie 2025.
Rezultatele vor fi comunicate individual în data de 8 aprilie și vor fi analizate la nivelul fiecărei unități de învățământ prin discuții cu elevii, ședințe cu părinții, precum și în consiliile profesorale, în vederea adoptării unor măsuri punctuale adecvate pentru îmbunătățirea performanțelor școlare. Dat fiind că rezultatele se comunică individual, nu prin afișare, nu se vor înmâna elevilor coduri individuale pentru anonimizare.
Notele obținute nu se trec în catalog. Prin excepție, la solicitarea scrisă a elevului/a părintelui, acestea pot fi trecute în catalog.
Calendarul simulării Bacalaureat 2025
- 24 martie 2025: Limba și literatura română – probă scrisă
- 25 martie 2025: Proba obligatorie a profilului – probă scrisă
- 26 martie 2025: Proba la alegere a profilului și specializării – probă scrisă
- 27 martie 2025: Limba și literatura maternă – probă scrisă
- 8 aprilie 2025: Comunicarea rezultatelor
Calendar Bacalaureat 2025 – sesiunea iunie-iulie
- 16 - 20 decembrie 2024: Înscrierea candidaţilor pentru susţinerea probelor A, B, C, D
- 27 - 29 ianuarie 2025: Evaluarea competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba română - proba A
- 29 - 31 ianuarie 2025: Evaluarea competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă - proba B
- 3 - 5 februarie 2025: Evaluarea competenţelor lingvistice într-o limbă de circulaţie internaţională - proba C
- 5 - 7 februarie 2025: Evaluarea competenţelor digitale - proba D
- 30 mai - 4 iunie 2025: Susţinerea probelor A, B, C, D de către elevii beneficiari ai unor burse de studiu în străinătate, care nu pot participa la Bacalaureat în perioada 27 ianuarie - 7 februarie
- 2 - 6 iunie 2025: Înscrierea candidaţilor la probele scrise ale primei sesiuni de examen
- 6 iunie 2025: Încheierea cursurilor pentru clasa a XII-a/a XIII-a
- 10 iunie 2025: Limba şi literatura română - proba E.a) - proba scrisă
- 11 iunie 2025: Proba obligatorie a profilului - proba E.c) - proba scrisă
- 13 iunie 2025: Proba la alegere a profilului şi specializării - proba E.d) - proba scrisă
- 16 iunie 2025: Limba şi literatura maternă - proba E.b) - proba scrisă
- 20 iunie 2025: Afişarea rezultatelor la probele scrise (până la ora 12,00), vizualizarea lucrărilor scrise şi depunerea contestaţiilor (în intervalul orar 14,00 - 18,00)
- 23 - 24 iunie 2025: Vizualizarea lucrărilor scrise şi depunerea contestaţiilor
- 30 iunie 2025: Afişarea rezultatelor finale
Calendar Bacalaureat 2025 – sesiunea august
- 14-21 iulie 2025: Înscrierea candidaților la a doua sesiune de examen, inclusiv a candidaților care au promovat examenele de corigențe
- 4-5 august 2025: Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română – proba A
- 5 august 2025: Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă – proba B
- 6 august 2025: Evaluarea competențelor digitale – proba D
- 7-8 august 2025: Evaluarea competențelor lingvistice într-o limbă de circulație internațională – proba C
- 11 august 2025: Limba și literatura română – proba E.a) – probă scrisă
- 12 august 2025: Proba obligatorie a profilului – proba E.c) – probă scrisă
- 13 august 2025: Proba la alegere a profilului și specializării – proba E.d) – probă scrisă
- 14 august 2025: Limba și literatura maternă – proba E.b) – probă scrisă
- 18 august 2025: Afișarea rezultatelor la probele scrise, vizualizarea lucrărilor scrise și depunerea contestațiilor
- 19-20 august 2025: Vizualizarea lucrărilor scrise și depunerea contestațiilor
- 26 august 2025: Afișarea rezultatelor finale.
Anul trecut, la simularea BAC 2024 - proba scrisă la Limba și literatura română - la subiectul I, candidații de la profilul real și cei de la tehnologic au avut un text la prima vedere de Liviu Rebreanu, "Metropole". Pe baza acestui text, elevii au rezolvat mai multe exerciții. Subiectul al II-lea a avut în prim-plan textul "Domnișoara Nastasia" de George Mihail-Zamfirescu. Cerința a fost să prezinte, în minimum 50 de cuvinte, rolul notațiilor autorului. Doar 10 puncte a avut acest subiect. Subiectul III a fost un eseu în care să prezinte particularitățile unui text poetic studiat, aparținând lui Lucian Blaga.
Rata de promovare la simularea examenului de Bacalaureat în 2024 a fost la limba română de 60,13%, la proba obligatorie a fost 64,12%, la proba la alegere a profilului a fost 64,75%, iar rata de promovare la limba maternă a fost 84,08%.
La limba română, aproape 40% dintre elevi au luat note mai mici de 5, iar 22,89% dintre cei care au susţinut proba au obţinut note cuprinse între 5 şi 5.99. La celelalte două probe - cea obligatorie a profilului şi cea la alegere - procentul celor care au luat note mai mici de 5 depăşea 35%. La limba maternă, 15,92% dintre elevi au luat note sub 5, alţi peste 15% obţinând note cuprinse între 5 şi 5.99. Numărul elevilor cu note de 10 a fost extrem de mic, fiind de 0,02% la limba română, 0,53% la proba obligatorie, 0,46% la proba la alegere şi 0,12% la limba maternă.
Vezi aici ► Rezultate simulare Bacalaureat 2024
Simularea Bacalaureatului este unul dintre cele mai importante teste pentru elevii de liceu, oferindu-le ocazia de a-și îmbunătăți performanțele școlare în perspectiva examenului din această vară.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰