26 iunie 1906: Primul GRAND PRIX din istorie!
1.230 de kilometri parcurşi în două zile, 2.000 de spectatori, bucăţi de smoală arsă în ochi şi schimburi de pneuri în 15 minute sunt câteva dintre cifrele primului Grand Prix din istorie
1.230 de kilometri parcurşi în două zile, 2.000 de spectatori, bucăţi de smoală arsă în ochi şi schimburi de pneuri în 15 minute sunt câteva dintre cifrele primului Grand Prix din istorie
Acesta s-a desfăşurat în 1906, în apropierea celebrei localităţi franceze Le Mans. De altfel, originea franceză a acestui tip de curse reprezintă şi explicaţia pentru care inclusiv cursele de Formula 1 au păstrat această denumire.
Cum s-a ajuns aici? Orgoliul franţuzesc
Cursele auto desfăşurate la nivel internaţional până atunci aveau o regulă potrivit căreia fiecare ţară putea trimite cel mult trei maşini. La vremea respectivă, Franţa beneficia de un număr ridicat de constructori, astfel că unii dintre aceştia nu puteau participa la curse, în timp ce rivalii tradiţionali germani de la Mercedes puteau avea chiar şi şase maşini, întrucât deţineau şi o uzină în Austria.
Nemulţumit de acest regulament, Clubul Auto din Franţa a decis să organizeze o cursă pe cont propriu care să nu aibă limitări în privinţa numărului de maşini dintr-o anumită ţară.
Le Mans, localitatea cu potenţial!
Conform tradiţiei de la momentul respectiv, cursele aveau loc prepoderent pe drumuri publice care făceau legătura între mai multe localităţi. Autorităţile locale şi hotelurile din Le Mans au simţit potenţialul unei astfel de curse şi au decis să sprijine financiar organizarea, astfel că circuitul a avut ca punct de plecare celebra localitate franceză.
Cifre impresionante pentru prima ediţie...
Aşadar, Clubul Auto din Franţa a decis că circuitul să fie reprezentat de drumurile publice care legau Le Mans de localităţile Saint-Calais şi La Ferte-Bernard, plus o secţiune de drum care le lega pe ultimele două. În acest fel a rezultat un circuit în formă de triunghi cu o lungime de puţin peste 103 kilometri, cu o linie dreaptă de start-sosire amplasată în apropiere de Le Mans, acolo unde a fost construită şi o tribună cu 2.000 de locuri.
Cursa urma să se desfăşoare pe parcursul a 12 tururi care însumau nu mai puţin de 1238,16 kilometri, astfel că a fost împărţită în două: primele şase tururi în 26 iunie, iar ultimele şase tururi în 27 iunie, iar organizatorii au impus o singură regulă de natură tehnică: masa unei maşini să nu depăşească 1.000 de kilograme.
Britanicii boicotează cursa!
Asa cum era de asteptat, francezii au dominat lista de înscrieri cu 10 constructori, printre care şi Renault, în timp ce Germania a fost reprezentată de Mercedes, iar Italia de Fiat şi Itala. Britanicii au boicotat cursa, pe care au catalogat-o ulterior drept o simplă propagandă pentru constructorii auto francezi, lucru deloc surprinzător în contextul textelor apărute în presa locală.
Ferenc Szisz, pilotul Renault, a câştigat prima ediţie!
Startul în primul Grand Prix din istorie s-a desfăşurat după regulile care în prezent se aplică doar în lumea raliurilor. Organizatorii au efectuat o tragere la sorţi pentru a stabili ordinea piloţilor, iar aceştia au plecat pe traseu începând cu ora 06:00 dimineaţa la intervale de 90 de secunde. Câştigătorul nu era cel care trecea primul linia de sosire, ci pilotul cu cel mai bun timp cumulat pe parcursul celor 12 tururi, la fel ca în cazul unui raliu.
În mod ironic, Fernand Gabriel, care trebuia să plece primul, nu a reuşit să ia startul din cauza unor probleme tehnice, astfel că această onoare i-a revenit lui Vincenzo Lancia (Fiat), iar din spatele său a plecat Ferenc Szisz.
Născut în 1873 în partea maghiară a Imperiului Austro-Ungar şi pasionat de maşini, acesta a emigrat în Franţa în 1900, acolo unde a fost inclus în departamentul de teste al constructorului Renault. În 1903, a început să concureze în diverse curse, iar în 1906 a fost desemnat pilotul principal al celor de la Renault în primul Grand Prix de la Le Mans.
El se afla la volanul unui Renault AK dotat cu un motor în linie de 13 litri capabil să genereze aproximativ 105 cai putere.
În ciuda victoriei obţinute de Renault, organizatorii nu au fost deloc impresionaţi de cursă...
...a fost prea lungă, piloţii au început la o distanţă prea mare unul de altul, iar pneurile cu jante detaşabile au influenţat rezultatele finale. Cu toate acestea, cursa a fost organizată şi în 1907, an în care vecinii germani au găzduit Kaiserpreis, cursă care mai târziu avea să se transforme în Marele Premiu al Germaniei.
La rândul lor, cei de la Renault au înregistrat o creştere semnificativă a vânzărilor de maşini de serie: de la 1.600 în 1906 la peste 3.000 în 1907 şi peste 4.600 în 1908.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰