Video Au apărut noi înșelătorii pe internet. Hackerii pretind că sunt de la bancă, poștă sau chiar poliție | Soluții pentru cei care au fost păcăliți
După doi ani de pandemie, internetul s-a transformat în vestul sălbatic. O spun experţii, care atrag atenţia că numărul atacurilor prin care hackerii încearcă să ne păcălească să le dăm bani sau date personale s-a dublat. Atacatorii pretind că sunt de la bancă, de la poştă sau chiar de la... poliţie! Ne cer, sub diverse pretexte, să plătim o sumă de bani şi apoi... dispar.
Împrumuturi pe care nu trebuie să le dăm înapoi, cereri pentru actualizarea datelor personale sau notificări de livrare pentru colete pe care nu le-am comandat. Sunt doar câteva dintre modalităţile prin care hackerii încearcă să ne păcălească să le dăm de bună-voie banii din cont. Pretextele sunt fictive, dar argumentele din ce în ce mai convingătoare. În ultima perioadă tentativele s-au înmulţit, spun experţii.
Mădălin Dumitru, expert în securitate cibernetică: Phishing vine din engleză de la a pescui. Asta înseamnă că atacatorii, hackerii, trimit aceste mail-uri cu scopul de a păcăli şi de cele mai multe ori reuşesc să păcălească utilizatorii. Cele mai mari şi cele mai eficiente astfel de atacuri sunt în zona aceasta de phising.
Tupeul hoţilor e atât de mare, încât se fac înşelătorii chiar în numele Poliţiei Române
Zilele acestea, mulţi români au primit mail-uri prin care erau anunţaţi că au primit o amendă de circulaţie şi că pot să o plătească rapid, online, la jumătate din valoare.
- ANAF, atacat de hackeri: Mesaje false în numele instituţiei. Nu le deschideţi!
- Descinderi la o "fermă" Bitcoin din Timiș. Un italian și-a înșelat partenerii și a fugit cu echipamentele de...
- "Harul divin" al unor escroci a lăsat 17 prahoveni fără 200.000 de lei. Indivizii pretindeau că le pot rezolva...
Octavian Dan, purtător de cuvânt IGPR: În acest sens am trimis o informare inclusiv pe pagina noastră de Facebook prin care anunţam că noi nu transmitem astfel de mail-uri.
Escrocii se folosesc şi de bănci pentru a face rost d ebani. Se dau on-line drept reprezentanţi ai acestora şi ne cer să facem plăţi urgente sau să ne actualizăm datele.
Ce soluții au cei care au fost înșelați pe internet
Andre Rotaru, reporter Observator: Dacă ne-am dat seama că am fost păcăliţi după ce deja am făcut plata sau am introdus datele cardului primul lucru pe care trebuie să îl facem este să anunţăm banca la care avem cardul sau contul. În anumite circumstanţe, angajaţii de acolo fie ne pot închide cardul, fie ne pot bloca plata făcută.
Doar că adesea este prea târziu şi banii ajung până la urmă în buzunarul atacatorilor. Iar singura speranţă de a îi recupera este să cerem ajutor poliţiei.
Octavian Dan, purtător de cuvânt IGPR: De fiecare dată când avem sesizări facem cercetări şi în funcţie de datele din anchetă se colaborează la nivel internaţional. De aceea e şi important ca cetăţenii să ne sesizeze ori de câte ori au căzut victima unor astfel de fapte.
Prevenţia este extrem de importantă, spun experţii în fraude cibernetice
Nu trebuie să facem plăţi de care nu suntem siguri pe internet şi nici să furnizăm date personale prin e-mail. Iar dacă vedem oferte de împrumuturi rapide care par prea bune pentru a fi adevărate, este bine să ne ferim.
Adesea, escrocii ne promit un împrumut substanţial şi tot ce trebuie să facem este să plătim un avans de câteva sute de lei. Doar că odată plătit avansul, hackerii dispar cu banii.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰