Video Louis Vuitton, acuzat că a "furat" ia din Mărginimea Sibiului şi vinde hainele cu 5.150 de euro. Petiţie pentru ca brandul să elimine colecţia
Scandal în jurul colecţiei lansate de unul dintre cei mai mari jucători de pe piaţa de fashion! O asociaţie culturală acuză brandul Louis Vuitton că foloseşte ia specifică Mărginimii Sibiului fără să menţioneze acest lucru. Piesele vestimentare cu influenţe româneşti se vând cu până la 5 mii de euro. Nu este prima dată când marile case de modă ale lumii copiază modele populare şi nu specifică sursa de inspiraţie.
Campania de promovare a fost făcută pentru cea mai recentă colecţie lansată de brandul de lux - By the pool. Sunt topuri, maiouri şi pantaloni, în culorile alb şi negru, cu motive geometrice pe care le regăsim în arta populară românească. Dar piesa vestimentară care copiază 100% îmbrăcămintea purtată de fetele şi femeile din Mărginimea Sibiului este o cămaşă. Modelele sunt identice şi poziţionate în acelaşi loc pe mâneci şi la guler.
Pe site-ul brandului, cămaşa costă nu mai puţin de 5.150 de dolari
Casa de modă nu a făcut însă nicio referire la modelul original, lucru care i-a supărat pe cei care vor să păstreze vie tradiţia vestimentară populară românească.
"Au preluat un element în integralitatea lui. Nu au luat o bucăţică. Se numeşte LV by the pool, probabil că e o colecţie resort aşa pentru sezonul estival şi sunt lucruri de discutat pentru că de exemplu cămaşa este asortată cu bikini. Şi ca să faci asta trebuie să treci printr-un proces în primul rând printr-un acord cu comunităţile păstrătoare", spune Andreea Tănăsescu, fondator al comunităţii "La Blouse Roumanie"
Vestea a ajuns şi la meşteşugarii din zona Sibiului care au reacţionat rapid, inclusiv pe reţelele de socializare.
"Oriunde şi pe stradă nu numai pe podium. După o rochie cu paiete nu întoarce nimeni capul, dar după o ţinută de costum naţional toată lumea stă să te aplaude", spun şi localnicii.
O asociaţie culturală cere brandului printr-o petiţie să scoată piesele din colecţie până la obţinerea acordului cu creditarea originii.
"Îi aşteptăm să interacţioneze şi să cunoască meşterii locali. Cine ştie, doamne ajută, poate vor reuşi să colaboreze. Şi să le fie recunoscut meşteşugul. Încă mai avem meşteşugari şi ce bine ar fi să fie recunoscuţi şi peste hotare", menţionează Andreea Ciorta, copreşedinte Comunitatea IA Sibiu.
Ia, cea mai importantă piesă a costumului popular românesc, a fost preluată de mulţi designeri internaţionali de-a lungul timpului. Primul a fost Yves Saint Laurent care în 1999 a creat o întreagă colecţie intitulată La Blouse Romaine. Au urmat Oscar de la Renta, Tom Ford sau Carolina Herrera.
În 2017, un cojoc din Ţara Beiuşului a devenit sursă de inspiraţie pentru celebra casă franceză Dior. Şi designerul Tory Burch ne-a copiat portul popular, însă în ambele cazuri numele României nu a fost menţionat.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰