Video Mai des la film, mai rar la bibliotecă. Ce arată Barometrul Cultural despre preferinţele românilor: "Nu citesc cărţi, mi se pare plictisitor"
E foame de cultură. Dar nu orice fel de cultură. Românii au cumpărat în ultimul an mai multe bilete la film, la teatru şi la muzeu. Iar aproape 70 la sută au vizitat cel puţin o dată un monument istoric. Sunt cele mai recente date din Barometrul Cultural. În schimb, nu prea citim, dar ne plac serialele, iar în topul preferinţelor muzicale e muzica populară.
La filme înainte, la cărţi mai mult înapoi. Doar 20 la sută dintre români au împrumutat o carte de la bibliotecă anul trecut, şi mai puţini au participat la un târg de carte. Bărbaţii au citit mai des şi mai multe cărţi decât femeile.
- Reporter: De citit, citeşti?
- Elev: Nu citesc cărţi, am citit maximum 2 cărţi la viaţa mea, şi am 18 ani.
- Reporter: De ce?
- Elev: Nu mă fascinează să citesc, nu îmi place, mi se pare plictisitor.
"Aproape 60 la sută dintre persoanele intervievate nu au citit nicio carte în ultimul an. Nu este conştientizat faptul că lectura îţi poate creşte capitalul cultural şi social", spune dr. Anda Becuț Marinescu, autor studiu.
Barometrul cultural arată însă creşteri semnificative la capitolul monumente istorice. 67 la sută dintre români au vizitat castele, mănăstiri, grădini sau clădiri vechi din România. La muzee sau galerii de artă procentul a urcat la 45 la sută. Iar la teatru, la 25 la sută.
"Creşterea este din motiv de dorinţă de socializare, acumulare de capital social. Şi evident ies din mimetism social, din dorinţa de a se relaxa, care din nou trece pe primele lucruri, spre suprinderea şi tristeţea noastră, oamenii consideră cultura un fel de divertisment. Dacă ne comparăm şi cu restul lumii, nu suntem chiar atât de departe", spune Carmen Croitoru, director general INCFC.
Noile filme au adus un număr mai mare de spectatori la cinematografe. Şi mai mulţi, însă, au plătit abonamente pentru platformele de streaming. 34 la sută dintre români au mers la cinematograf cel puţin o dată anul trecut. Doar 10 la sută însă pot fi consideraţi consumatori fideli. La modă sunt însă mai mult platformele de streaming de acasă. 53% sunt utilizatori, în principal bărbaţii cu vârsta cuprinsă între 18 şi 35 de ani. Aproape 30 la sută vizionează seriale, timp de mai multe ore într-o zi, aşa zisul fenomen de binging, adică un consum compulsiv de episoade. Cel mai mult ne plac comediile şi filmele de acţiune.
Tinerii de 18-35 de ani iubesc festivalurile de muzică, dar merg des şi la cele gastronomice. Principalele genuri de muzică ascultate la nivel naţional sunt populară şi etno, pop românească, rock, pop străină şi manele.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰