Antena Meniu Search
x

Video "Sincer, îmi pare rău!" Mărturiile piloților de MiG-21, la zborul de adio. De ce regretă retragerea aparatelor sovietice

Final de eră pentru MiG-21 în România. Aeronava sovietică care vreme de 62 de ani a apărat cerul României a fost retrasă azi definitiv din dotarea Forțelor Aeriene. Piloţii care au trăit senzaţii tari la manşa bătrânelor MiG-uri îşi amintesc cu nostalgie zborurile.

Alex Prunean
de Alex Prunean

la 15.05.2023, 20:16

Vezi și

E zborul de adio. După mai bine de jumătate de secol de serviciu, aeronavele au luat în această dimineață drumul Bacăului, unde vor intra în conservare. 

Mikoyan-Gurevici 21, prescurtat MiG-21, după numele biroului sovietic care le-a proiectat și construit, a intrat în producție în 1959 și a ajuns în dotarea Forțelor Aeriene Române în februare 1962. 300 de aeronave MiG-21, în 14 variante, a deținut România în ultimele șase decenii. La jumătatea anilor '90, am modernizat, cu ajutor israelian, la Aerostar Bacău, nu mai puțin de 110 aparate MiG 21. 

Alex Prunean, reporter Observator: Cea mai mare modernizare a MiG-urilor românești s-a produs în 2002, când s-a trecut de la tehnologia analog la cea digitală. S-a mărit semnificativ spațiul de manevră și în sfârșit avioanele românești au trecut, și din punct de vedere tehnic, la standardele NATO.

Lancer A a fost echipat pentru misiuni aer-sol. Lancer B era aeronava-școală pe care se antrenau piloții. Lancer C era optimizat pentru misiuni aer-aer.

Pe acelaşi subiect

Nu de puține ori, doar priceperea piloților a făcut diferența între o aterizare reușită și o tragedie. Căpitan comandorul Silviu Pauleti a fost 20 de ani la manșa unui MiG-21. 

Silviu Pauleti, fost pilot MiG-21 Lancer: Un avion extraordinar, pentru noi, cei care l-am zburat. Multe cazuri speciale, greu, dar frumos. 

Reporter: Peripeţii, momente între viaţă şi moarte aţi avut?

Silviu Pauleti, fost pilot MiG-21 Lancer: Da. Şi din alea. Era să catapultăm dar, deci numai s-au tras manetele de catapultare, s-au strâns, nu s-au ridicat. După care am ieşit undeva la 10 metri, dar a fost bine.

Reporter: Cum vă simţiţi astăzi, când ştiţi că o să fie retras…

Silviu Pauleti, fost pilot MiG-21 Lancer: Sincer, îmi pare rău. Îmi pare rău, a fost unul dintre cele mai longevive avioane.

Din păcate, de prea multe ori, MiG-ul a devenit sicriu pentru cei aflați la manșă

Din 1990 și până în martie anul trecut, 11 oameni și-au pierdut viața în cele 26 de incidente aviatice în care au fost implicate avioanele de luptă românești. 

Primul avion sovietic care a depășit Mach 2 – putea atinge 2175 de kilometri pe oră și era capabil să zboare la altitudini de peste 18.000 de metri, Mig-ul 21 și-a trăit epoca de glorie în timpul Războiului din Vietnam. Depășit moral încă din anii '70 de F-15 Eagle-ul american, MiG-urile au rămas, totuși, vârf de lance al aviației multor țări sărace. Rusia l-a retras din serviciu în anii '90 – ultimul MiG-21 a fost produs în 1985. 

Alex Prunean, reporter Observator: Considerate nesigure de unii piloți, bătrânele MiG-uri românești s-au bucurat din plin de încrederea aliaților NATO. În anul 2007 avioanele românești au asigurat, în premieră, poliția aeriană pentru Letonia, Lituania și Estonia.

La puțin timp după accidentul aviatic de la Cogealac, din martie anul trecut, și România a decis să pensioneze bătrânul MiG. Îi iau locul cele 17 aparate F16 pe care le-am achiziționat din Portugalia, mai așteptăm încă 32 din Norvegia. Din 2030, ne-am putea apăra cu F-35-uri americane, de generația a cincea. 

Ți-a plăcut acest articol?

Like
Întrebarea zilei

Aţi găsit produse alterate printre cumpărăturile pentru 1 Mai?

Observator » Evenimente » "Sincer, îmi pare rău!" Mărturiile piloților de MiG-21, la zborul de adio. De ce regretă retragerea aparatelor sovietice