Video Un ciot abandonat de autostradă poate costa statul român 400 de milioane de euro. Lucrarea trebuia să fie gata în 2016
"Autostrada Urșilor", aşa cum a fost numită bucata de aproape 10 kilometri lipsă dintre Lugoj şi Deva, a fost astăzi inspectată de autorităţi pentru prima dată în ultimul deceniu. Lucrările pe ciotul din vestul ţării, care ar fi trebuit să fie gata încă din 2016, au fost blocate pentru că nu existau tuneluri pentru animalele sălbatice. Se caută si acum soluţii. Dacă nu le va găsi nimeni, iar lucrările nu vor fi gata în 2026, România va pierde aproape 400 de milioane de euro.
Încă de la începutul vizitei pe șantier, mesajul premierului a fost tranșant. "Cred că este una dintre cele mai mari ruşini ale României", a comentat premiul României, Marcel Ciolacu.
Aproape 10 kilometri are porţiunea de autostradă dintre Margina și Holdea, care trebuia terminată în urmă cu 8 ani. Însă proiectul a fost ţinut pe loc... de urşi.
Tunelurile pentru urşi
Pentru prima dată în ultimii 10 ani, îmbrăcaţi la costum, oficialii au venit să bată palma cu urşii de pe A1. Au găsit o grămada de utilaje pregătite pentru străpungerea dealului, animalele mormăie fericite. Lucrările încep în următoarele 3 săptămâni.
- Un tânăr de 30 de ani a adormit la volan şi s-a înfipt într-un TIR pe autostrada A3, în Cluj. A fost găsit...
- Opt localităţi din Vrancea, fără apă potabilă mai multe ore. Un muncitor a spart magistrala de apă în timpul...
- Încă un tronson din A3, aprobat de Guvern. Noua bucată din şoseaua de mare viteză va fi extinsă cu 5...
Este termenul până la care trebuie să fie gata toată documentaţia. Până acum, locul unde vor fi construite celebrele tuneluri pentru urși au creat o grămadă de probleme birocratice, dar şi cele mai mari dispute.
Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor: Toate lucrurile care ţin de acte pentru tuneluri vor fi rezolvate. E haz de necaz pentru că din 2013 am ajuns în situaţia de acum, asta e, dar e un exemplu tipic de blocaj ce s-a întâmplat de 10 ani în această zonă. Nu ştiu dacă există în România un exemplu mai bun, pe infrastructură, de aşa nu.
România poate pierde finanţarea
Șantierul trebuie închis până în 2026, deşi durata de execuţie, potrivit contractului, este de 34 de luni. Matematic, e imposibil, însă oficialii dau asigurări că lucrările vor lua viteză. În caz contrar, România pierde 365 de milioane de euro, finanțarea care a fost asigurată prin PNRR.
Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor: Acest termen va fi devansat. În niciun caz nu se va trece peste acest termen limită. Urmând ca odată finalizată această lucrare, să se circule de la Boița până la Nădlac fără întrerupere.
Înainte să plece de pe șantier, ministrul Transporturilor a avut şi o rugăminte pentru cei care coordonează lucrarea: "Vreau şi eu o poză, dacă vedeţi în anii ăştia vreun urs pe aici. Să vedem dacă în anii ăştia, măcar un urs o să fie văzut", a spus ministrul.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰