Antena Meniu Search
x

Curs valutar

Filmul unei doborâri reușite: avionul A-50. Ucrainenii au întins capcana perfectă iar rușii au luat o decizie stupidă

Război în Ucraina. Duminică seară, apărarea antiaeriană ucraineană a doborât unul dintre cele mai scumpe și mai rare avioane ale Rusiei. Ucrainenii au întins o capcană complexă în care a căzut o aeronavă radar A-50 iar în atac au murit toți cei 15 oameni de la bord, inclusiv ofițeri de rang înalt. Un avion de comandă Ilyushin Il-22 care-l însoțea a fost avariat în aceeași ambuscadă, dezvăluie Forbes.

de Redactia Observator

la 11.03.2024 , 12:57

Filmul unei doborâri reușite: avionul A-50. Ucrainenii au întins capcana perfectă iar rușii au luat o decizie stupidă Filmul unei doborâri reușite: avionul A-50. Ucrainenii au întins capcana perfectă iar rușii au luat o decizie stupidă

"Cine a făcut asta?" au întrebat în glumă forțele aeriene ucrainene. Potrivit Forbes, aeronava de detecţie radar cu rază lungă de acţiune a fost lovită cel mai probabil cu rachete de apărare antiaeriană Patriot PAC-2 care au o rază de aproape 150 de km. Un alt scenariu mai puțin probabil: rachete Patriot PAC-3 sau S-300 cu rază mai scurtă.

Nu se știe exact cum au doborât ucrainenii aeronava A-50 care are patru motoare și un radar montat deasupra, dar analistul Tom Cooper, care a scris multe cărți despre avioanele de război sovietice și rusești, are o teorie. Rușii au fost atrași într-o capcană întinsă încă de sâmbătă, când avioane ucrainene - probabil bombardiere Sukhoi Su-24 - au lovit instalații rusești din Peninsula Crimeea ocupată de ruși.

Ambuscada complexă

Articolul continuă după reclamă

În atac, ar fi fost eliminate mai multe sisteme radar de la sol iar bateriile de rachetă care au supraviețuit au rămas oarbe, în special în nordul peninsulei, unde terenul poate masca sosirea avioanelor, dronelor sau rachetelor ucrainene.  Prin urmare, comandanții ruși au făcut un lucru evident, dar stupid.

Pe acelaşi subiect

Au ordonat unuia dintre puținele lor avioane radar A-50 rămase, care în mod normal are misiuni mai departe spre sud, deasupra Mării Azov, să împingă mai spre nord pentru a extinde acoperirea radar peste cea mai mare parte a Crimeei. Radarul rotativ al unui A-50 poate vedea ținte de dimensiunea unui avion aflate la peste 300 de km distanță.

Avionul era însoțit de un post de comandă aeropurtat, o aeronavă Ilyushin Il-22M cu patru motoare și cu aproximativ 10 membri ai echipajului la bord. Il-22 este o platformă cu relee radio. Echipajul său ajută echipajul de pe A-50 prin gestionarea comunicațiilor și transferului de date pentru care A-50 nu are putere și capacitate de procesare.

Imaginile din satelit și datele radar par să indice traseul de zbor cel mai nordic al lui A-50 peste orașul Berdiansk ocupat de ruși, la doar 125 de km de linia frontului. Adică în raza de acțiune a singurei baterii de rachete sol-aer Patriot, din cele trei aflate în arsenal, pe care forțele aeriene ucrainene au trimis-o pe frontul de sud.

Sistem rusesc S-300 și rachete americane Patriot

Trucul a fost ca ucrainenii să țintească cele două avioane A-50 și Il-22 fără a alerta echipajele ruse cu prea mult timp înainte și fără a sacrifica prețiosul lor sistem Patriot.

"Tot ce au trebuit să facă ucrainenii a fost să desfășoare în secret un sistem SAM potrivit pentru a ținti cele două aeronave de la distanță lungă", a scris Cooper. "Poate că a fost unul dintre sistemele SAM S-300 S. Sau unul dintre sistemele SAM PAC-2/3 (Patriot)."

"Este, de asemenea, posibil ca ucrainenii să fi instalat un lansator și un radar, plus echipamente de alimentare, de la unul dintre cele trei sisteme SAM PAC-2/3 ale lor... în combinație cu unul dintre radarele lor S-300."

Există și câteva dovezi ale existenței unei echipe S-300-Patriot. Un avion de luptă-bombardier Sukhoi Su-34 al forțelor aeriene ruse a detectat o baterie S-300 ucraineană necunoscută, pornindu-și radarul, cu câteva minute înainte ca A-50 și Il-22 să fie lovite.

Dacă bateria S-300 a făcut detectarea inițială, a trimis datele către o baterie Patriot ascunsă în apropiere. "Acesta din urmă și-a pornit radarul doar pentru câteva secunde: suficient  pentru a obține propriile date de țintire, dar fără ca rușii să detecteze urmele și să le evalueze ca o amenințare" a presupus Cooper.  "Apoi ucrainenii au început să tragă cu rachete sol-aer."

Un minut mai târziu, rachetele au explodat distrugând A-50 și avariand Il-22. "Odată ce acțiunea de foc a fost încheiată, echipajele ucrainene S-300 și PAC-2/3 au încetat imediat să emită și au început să-și pregătească sistemele pentru a le muta și pentru a evita astfel eventuale represalii rusești."

Avionul A-50 (număr de serie RF-50601) a fost lovit, a luat foc și s-a prăbușit în mlaștinile de la sud de localitatea Preslav. Întregul echipaj cel mai probabi a murit. Racheta care vizat avionul Il-20M a detonat în apropierea țintei, găurind-o cu schije. Potrivit datelor de pe rețelele de socializare rusești, cel puțin doi membri ai echipajului au fost uciși, alți doi răniți (unul dintre ei este încă în stare critică). Dar, echipajul a reușit să zboare cu avionul grav avariat și să aterizeze înapoi pe aeroportul Anapa.

Rușii se pot consola cu ideea că forțele aeriene ucrainene nu au un număr mare de rachete PAC-2. Dacă ajutorul de 61 de miliarde de dolari propus președintele american Joe Biden nu va fi aprobat de Congres în viitorul apropiat, ucrainenii vor fi nevoiți să-și raționalizeze rachetele.

Redactia Observator Like

Observator  - Despre oameni, știrile așa cum trebuie să fie.

Comentarii


Întrebarea zilei
Dacă aţi putea alege din nou, aţi opta pentru acelaşi loc de muncă?
Observator » Ştiri externe » Filmul unei doborâri reușite: avionul A-50. Ucrainenii au întins capcana perfectă iar rușii au luat o decizie stupidă