Mai multe nave cu petrol, blocate în largul Turciei. Ce face Ankara după ce Occidentul a impuns un plafon de preț la țițeiul rusesc
La doar câteva ore după ce occidentalii au început să impună plafonul de 60 de dolari pe barilul de petrol din Rusia, primele efecte încep să fie resimțite. Momentan nu asupra veniturilor Moscovei, ci asupra traficului de petroliere din apele Turciei. Astfel, după cum cum au declarat surse din industria țițeiului, autoritățile de la Ankara au început să solicite mai multe documente, ceea ce a dus la un blocaj care afectează zeci de nave, notează Financial Times.
La doar câteva ore după ce occidentalii au început să impună plafonul de 60 de dolari pe barilul de petrol din Rusia, efectele încep să fie resimțite. Momentan nu asupra veniturilor Moscovei, ci asupra traficului de petroliere din apele Turciei. Astfel, după cum cum au declarat surse din industria țițeiului, autoritățile de la Ankara au început să solicite mai multe documente, ceea ce a dus la acest blocaj.
Conform sancțiunilor UE, care au intrat în vigoare luni, petrolierelor care încarcă țiței rusesc li se interzice accesul la asigurările maritime occidentale, cu excepția cazului în care petrolul este vândut sub plafonul de preț al G7 de 60 de dolari pe baril. Plafonarea a fost introdusă pentru a menține fluxul de petrol, dar și pentru a limita fondurile pe care le poate primi Moscova. Financial Times notează că odată cu aceste sancțiuni, autoritățile turce au început să solicite documente suplimentare.
Aproximativ 19 de petroliere așteaptă luni să traverseze apele turcești, potrivit brokerilor de nave, comercianților de petrol și serviciilor de urmărire prin satelit. Navele s-au oprit în apropiere de Bosfor și Dardanele, cele două strâmtori care leagă porturile rusești de la Marea Neagră de piețele internaționale. Primul petrolier a sosit pe 29 noiembrie și ar fi așteptat șase zile, susține o sursă.
Posibile probleme pe piața petrolului
- Prima zi în care UE renunţă la 90% din ţiţeiul rusesc şi plafonează barilul. Care vor fi efectele în România
- Flota din umbră a Rusiei contra Occidentului. Sancţiunile au aruncat în aer piaţa tancurilor petroliere vechi
- Ce se întâmplă cu prețul petrolului după ce a intrat în vigoare embargoul asupra țițeiului rusesc şi...
Petrolierele care așteaptă în apele turcești și în jurul acestora sunt primul semn că plafonarea prețului ar putea perturba fluxurile globale de petrol dincolo de exporturile Rusiei. O mare parte din petrolul de pe navele din largul Turciei este de origine kazahă, potrivit brokerilor de nave și TankerTrackers.com, care monitorizează transporturile globale de petrol. Petrolul din Kazahstan ajunge în porturile rusești prin conducte și nu este vizat de sancțiunile occidentale.
Ankara a cerut tuturor petrolierelor care trec prin strâmtorile turcești să furnizeze scrisori de la asiguratori prin care să confirme că polițele rămân în vigoare pentru a acoperi incidente precum deversările de petrol și coliziunile cu alte nave.
International Group of P&I Clubs, care reprezintă 13 de asigurători care oferă acoperire de răspundere pentru aproximativ 90% din transportul maritim global, a declarat luni că documentele cerute de partea turcă a depășit cu mult informațiile solicitate în mod normal. Nick Shaw, directorul executiv al grupului, a declarat pentru Financial Times că se poartă "discuții constructive cu autoritățile relevante pentru a încerca să rezolve situația".
Un oficial al Trezoreriei SUA a declarat că Statele Unite sunt "conștiente de modul în care noile politici ale guvernului ar putea complica circulația navelor prin strâmtorile turcești" și, împreună cu Regatul Unit, "au ridicat aceste preocupări în discuțiile recente cu oficialii turci".
Rusia a adunat în ultima perioadă o așa-numită "flotă din umbră" de peste 100 de petroliere pentru a încerca să evite restricțiile occidentale asupra exporturilor sale de petrol, care ar putea funcționa fie fără asigurare sau cu polițe de la asiguratorii din afara Occidentului.
O sursă familiară cu întreaga situație a declarat că societățile de asigurare rusești au furnizat autorităților documentele necesare pentru a asigura trecerea prin apele turcești. Transportatorii cu asigurare de la furnizorii occidentali au fost cei care au fost reținuți, a adăugat aceasta. Petrolierele care transportă produse rafinate, cum ar fi benzina și motorina au fost, de asemenea, lăsate să treacă de autoritățile turce, deoarece sancțiunile UE asupra acestor combustibili nu intră în vigoare până în februarie.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰