Antena Meniu Search
x

Video Prima zi în care UE renunţă la 90% din ţiţeiul rusesc şi plafonează barilul. Care vor fi efectele în România

Uniunea Europeană a renunţat la 90 la sută din ţiţeiul rusesc. Tot acum a intrat în vigoare şi plafonarea, la 60 de dolari, a barilului de petrol extras de Moscova. Autorităţile de la noi dau asigurări că embargoul nu va aduce raţionalizări la pompă. Carburanţii s-ar putea scumpi însă cu 50 de bani pe litru, în perioada următoare, estimează specialiştii.

Laurenţiu Rădulescu
de Laurenţiu Rădulescu

la 05.12.2022, 21:23

Vezi și

Până ieri, Europa importa din Rusia 25 la sută din necesarul de petrol. De azi, a intrat în vigoare embargoul pentru ţiţeiul adus pe mare. Cu o derogare, însă: navele care au fost încărcate înainte de 5 decembrie nu vor fi întoarse din drum. Au timp 45 de zile să ajungă la destinaţie.

Ţiţeiul rusesc ajungea în Europa pe trei rute principale: Marea Baltică, Marea Neagră şi conducta Drujba, adică "Prietenia". Embargoul care a intrat de azi în vigoare se referă doar la petrolul transportat pe mare şi pe calea ferată. Conducta Drujba rămâne, deocamdată, deschisă. Prin această magistrală, de 5.000 de kilometri, petrolul continuă să ajungă la rafinăriile din Ungaria, Slovacia, Cehia şi Bulgaria. A fost condiţia impusă de unguri pentru a vota embargoul.

Ţările Uniunii Europene, G7 şi Australia au impus şi un preţ maximal de 60 de dolari pentru petrolul pe care Rusia îl va livra pe cale maritimă statelor terţe.

Răspunsul Moscovei e tranşant: războiul va continua, indiferent de sancţiuni

Pe acelaşi subiect

Frans Timmermans, comisar european pentru Energie Verde: Vrem să reducem venitul pe care Putin îl obține din petrolul său, pentru că își finanțează războiul barbar. 

Dmitri Peskov, purtătorul de cuvânt al Kremlinului: Economia Federației Ruse are potențialul necesar pentru a susţine pe deplin toate nevoile și cerințele operațiunii militare speciale, iar astfel de măsuri nu vor afecta acest lucru.

Nici în rafinăriile din România nu se mai prelucrează petrol din Rusia. Până de curând, aproximativ 20% din consumul de petrol al României era asigurat de Rusia, iar livrările se faceau exclusiv cu vaporul, prin Marea Neagră. Ţiţeiul ajungea la rafinăria Petrotel, a celor de la Lukoil, dar şi la Petrobrazi, deţinută de OMV Petrom. Austriecii au renunţat la importurile din Rusia încă din vară. Iar Lukoil se orientează acum spre alte pieţe.

Virgil Popescu, ministrul Energiei: Toate rafinăriile din România vor procesa ţitei non-rusesc, s-au stabilit deja rute alternative, surse alternative de aprovizionare cu petrol. Carburanţii în Romania sunt în stoc suficient. Nu avem probleme cu aprovizionarea. 

De la intrarea în vigoare a embargoului, cotaţia ţiţeiului a crescut la 87 de dolari barilul, față de 85 de dolari, în ziua precedentă. O majorare sub prognozele specialiştilor.

Corneliu Bodea, expert în energie: Mă aştept la o creştere, dar nu mă aştept ca această creștere să fie catastrofală. Este posibil ca în perioada următoare să ajungă din nou în zona de 100 de dolari barilul.

Asta înseamnă o creştere de aproximativ 50 de bani pe litru. Adevărata furtună a preţurilor va începe peste două luni, când Uniunea Europeană va interzice şi carburanţii din Rusia.

Dumitru Chisăliţă, expert în energie: Situaţia încă nu este îngrijorătoare, până în 5 februarie există posibilitatea de a se importa produse petroliere din Federaţia Rusă.

În Bucureşti, preţul benzinei porneşte de la 6 lei şi 71 de bani, iar cel al motorinei de la 7 lei şi 91 de bani, cu tot cu compensare. Pentru comparaţie, la începutul anului, litrul de carburant costa în jur de 6 lei.

Ți-a plăcut acest articol?

Like
Întrebarea zilei

Ce alegeți de 1 Mai, grătar la pădure sau grătar la terasă?

Observator » Stiri externe » Prima zi în care UE renunţă la 90% din ţiţeiul rusesc şi plafonează barilul. Care vor fi efectele în România