Video CAMERA ASCUNSĂ: Vatmanii cu experiență din București se plâng de noii colegi: "După 3-4 zile i-au scos pe traseu. Nu știu ce să facă"
Graba a cam stricat treaba la Societatea de Transport Bucureşti. Şoferii şi vatmanii abia angajaţi au devenit un pericol în trafic şi produc accidente pe bandă rulantă. O recunosc chiar colegii lor, dar doar sub protecţia anonimatului. Se întâmplă pentru că cei noi nu s-au pregătit suficient. În ultimele trei luni s-au înregistrat aproape 700 de accidente cu autobuze, tramvaie şi troleibuze.
În spatele camerei de filmat, angajaţii vechi se plâng că cei noi se pregătesc prea puţin.
Vatman: I-au scos după 3, 4 zile.
Reporter: 3, 4 zile?
Vatman: Da. Au fost şi cu 3 zile. După 3 zile au ieşit în traseu.
- Explicația halucinantă a șoferiței care a blocat linia tramvaiului 5. Vatman: "O bătrânică a rămas cu mine...
- "Se uită la babe şi le dă follow". Reacţia colegilor, după ce au văzut imaginile cu vatmanul care stă pe...
- Ce a pățit vatmanul care a intrat cu tramvaiul în mai multe maşini care aşteptau la semafor, în sectorul 6
Reporter: Şi au făcut accident?
Vatman: Au făcut accident. De prima dată când au ieşit singuri au avut tamponare, au avut evenimente.
Reporter: Ce nu stăpânesc?
Vatman: Tramvaiul. Nu cunosc comenzile, se intimidează, nu ştiu ce să facă, se crispează.
În pericol sunt inclusiv călătorii.
Vatman: Acum am înţeles că după 3-4 zile i-au scos pe traseu. Păi, după 3, 4 zile fac şi evenimente. Accidente. Cand eşti la început eşti cu frică, emoţii. Nu e chiar aşa de simplu.
Frica, emoţiile, dar şi lipsa de pregătire a vatmanilor se reflectă în numărul de accidente
În ultimele 3 luni, numărul de accidente uşoare în care au fost implicate mijloacele de transport ale STB a ajuns la aproape 700. Alte 56 de accidente au avut urmări grave: 59 de călători răniţi.
Vatman: E riscul lui în primul rand. Poate să facă o minune pentru care să plătească toată viaţa sau pot să fie foarte afectaţi călătorii.
În locul celor peste 200 de oameni daţi afară după greva de la începutul anului, conducerea STB a angajat alţi 127 de şoferi de autobuz şi troleibuz, plus vatmani. Deficitul de personal a dus la reducerea masivă a perioadei de probă. În mod normal.
Pregătirea vatmanilor s-a redus de la trei luni la trei zile
Andreea Milea, reporter Observator: Pregătirea pentru un şofer de autobuz sau un vatman durează până la 3 luni, dacă au făcut deja şcoala de şoferi. În caz contrar, la această perioadă se mai adaugă şi şcoala de şoferi care durează 6 luni.
Reporter: La dumneavoastră cât a durat pregătirea să deveniţi vatman?
Vatman: Cel puţin jumătate de an. Erau alte vremuri, înainte stăteau şi în depou două, trei săptămâni, apoi ieşeau în traseu. Acum dacă e totul pe repede înainte.
Vatman: La tramvai e mai greu, deci ar trebui neapărat 3 luni de zile.
Pe de altă parte, mulţi nici nu apucă să ajungă pe traseu.
Valer Ciobănescu, lider de sindicat: Noii angajaţi nu pot trece acest test, testul psihotehnic. E vorba de răbdare, de atenţie, de anumite situaţii în care să nu fie recalcitranţi cu călătorii.
Conform reprezentanţilor sindicatului, 50% dintre şoferi nu au trecut acest test.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰