Ce înseamnă comisionul pentru o agenție imobiliară
Decizia de a cumpăra sau de a pune în vânzare o locuință reprezintă, poate, una dintre cele mai importante tranzacții făcute vreodată de o persoană, iar întreg procesul poate deveni extrem de anevoios pentru cei lipsiți de experiență în domeniu. Drumul către a deveni proprietarul locuinței visate nu e mereu unul simplu de parcurs, de aceea e bine să ai alături un agent imobiliar care să te ajute în procesul de achiziție.
Ca orice serviciu existent pe piață, și colaborarea cu o agenție imobiliară presupune existența unui comision care este plătit în momentul în care se încheie tranzacția. Comisionul agenției imobiliare se face, de regulă, numerar, la finalul încheierii tranzacției imobiliare.
Comisionul este achitat atât de vânzător, cât și de cumpărător, având în vedere că ambele părți din contract au beneficiat, în mod diferit desigur, de serviciile agenției imobiliare. Altfel spus, vânzătorul plătește serviciile de promovare online și offline a imobilului pus la vânzare, iar cumpărătorul plătește punerea la dispoziție a unui număr de oferte ce îndeplinesc solicitările sale și posibilitatea de a selecta proprietatea dorită dintr-o gamă variată.
De asemenea, un agent imobiliar pregătit poate oferi detalii prețioase despre imobilul scos la vânzare și va ști să facă o evaluare onestă a proprietății în funcție de piață.
Cum se calculează comisionul agenției imobiliare
Comisioanele variază în funcție de serviciile prestate, de valoarea proprietăți și de bugetul de marketing alocat de agenție, însă de regulă se situează între 2% și 6% din prețul de vânzare, plus TVA, în cazul tranzacțiilor de vânzare-cumpărare, respectiv între 50%-100% din prima chirie lunară, plus TVA, în cazul contractelor de închiriere.
Totodată, există agenții imobiliare care percep comision doar de la cumpărător, de la ambele părți, sau doar de la vânzător, acolo unde există contract de exclusivitate iar agenția reprezintă, evident, interesele vânzătorului.
Orice agenție imobiliară are obligația de a informa clientul, fie el cumpărător sau vânzător, în legătură cu tipul de comision practicat, precum și valoarea lui. Documentează-te înainte să închei orice tip de tranzacție și adresează întrebări cu privire la comisioanele practicate de agenție.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰