Video EXCLUSIV. Avion întârziat sau zbor anulat? Drepturile pasagerilor explicate de un reprezentant al Comisiei Europene pentru Observator
Pandemia a dat peste cap planurile de călătorie a milioane de oameni din întreaga lume. Companiile aeriene au anulat mii de zboruri şi în multe cazuri nu au rambursat banii, ci au oferit vouchere. Incorect, spune Comisia Europeană în exclusivitate pentru Observator. Suma trebuie dată rapid înapoi clientului.
Am depăşit perioada în care ţările îşi schimbau săptămânal condiţiile de călătorie, dar cu toate acestea multe companii aeriene încă anulează curse de pe o zi pe alta. De multe ori, pasagerii sunt puşi în faţa unor alegeri neplăcute.
''Am avut două opţiuni: să mă întorc două zile mai devreme sau două zile mai târziu.''
Drepturile pasagerilor explicate de un reprezentant al Comisiei Europene
Doamnei nu i s-a spus însă că poate cere banii integral înapoi. O situaţie des întâlnită în toată Uniunea Europeană. Purtătorul de cuvânt al Comisiei a explicat pentru Observator ce trebuie să ştiţi dacă treceţi printr-o astfel de experienţă.
- A fost găsită epava avionului din Rusia care s-a prăbuşit cu 28 de pasageri la bord. Aeronava s-a izbit de un munte
- Modurile inedite prin care cei doi piloţi ai avionului prăbuşit în Hawaii au reuşit să se salveze
- Un aeroport gigant a fost inaugurat în China. Constructia de 10 miliarde de dolari poate găzdui anual 60 de...
Stefan De Keersmaecker, purt. de cuv. Comisia Europeană: Noi am adoptat anul trecut o recomandare de utilizare a voucherelor, permiţând operatorilor să acorde vouchere, dar desigur că pasagerul trebuie să accepte asta. Pasagerul are dreptul să spună "Nu".
În cazul în care vi se anulează zborul şi optaţi pentru rambursarea banilor, trebuie să ştiţi că suma trebuie să vă intre în cont în termen de cel mult 7 zile de la cerere. În cazul întârzierilor, lucrurile sunt puţin mai complicate.
În timpul stării de urgenţă, peste 95% dintre zboruri au fost anulate din cauza restricţiilor de călătorie. Doar o singură agenţie de turism spune că a trebuit să returneze banii a peste 40.000 de clienţi. Deşi a trecut mai bine de un an de atunci, nici până astazi, unii pasageri nu au primit vreo compensaţie.
''Companiile aeriene încearcă să te reprogrameze, te prelungesc cu anii cu diferite formaşităţi de nu îţi mai vine să ceri nimic.''
La aceeaşi concluzie au ajuns şi autorităţile europene după ce au analizat modul în care procedează 16 companii. Pentru că nu toţi pasagerii îşi cunosc drepturile, operatorii aerieni încearcă toate metodele să nu ramburseze banii.
''Trebuie să fie mai clare şi mai uşor de obţinut. Nu toată lumea se pricepe să caute pe internet.''
''Legislaţie este, probabil noi trebuie să ne interesăm, nu ştiu ce să zic.''
De altfel, compensaţii se primesc nu doar când sunt anulate zborurile, ci şi când sunt amânate sau bagajele sunt pierdute sau deteriorate.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰