Lucrezi de acasă? 5 soluții care te ajută să fii mai eficient și să nu-ți pierzi concentrarea
Lucratul de acasă are câteva avantaje solide care sunt tot mai populare și printre angajați, și printre angajatori. Dacă biroul tău este în pat sau pe canapeaua din living, chiar și pentru o zi pe săptămână, înseamnă că nu mai pierzi câteva ore în trafic în drum spre birou.
Lucratul de acasă are câteva avantaje solide care sunt tot mai populare și printre angajați, și printre angajatori. Dacă biroul tău este în pat sau pe canapeaua din living, chiar și pentru o zi pe săptămână, înseamnă că nu mai pierzi câteva ore în trafic în drum spre birou, nu mai ai colegi care să te sâcâie cu lucruri care nu te interesează, iar angajatorul poate să taie niște cheltuieli - e drept, mici, dar care se adună.
În același timp poate fi greu să te concentrezi atunci când muncești dintr-un mediu în care ești obișnuit să te relaxezi. Cum poți să îți separi viața personală de muncă? Cum să creezi un spațiu propice pentru lucrat? Mai jos vei găsi câteva sfaturi te vor ajuta să fii productiv de fiecare dată când lucrezi de acasă, indiferent dacă este o dată pe săptămână, în caz de boală sau ai un job de freelancer.
1. Stabilește-ți ore fixe de lucru
Dacă ai tendința să lenevești și nu te afli într-un mediu care să te constrângă, vei amâna treburile și nu vei reuși să duci la timp ce ți-ai propus. Este important să alegi un interval orar pe care să îl dedici doar activităților legate de job.
Pentru că ești acasă, nu trebuie să fie neapărat de la 9 la 17. Alege un program în care știi că ești mai productiv, fie el seara sau la primele ore ale dimineții. Nu uita să îți schimbi și hainele. Atunci când treci de la pijamale la haine de lucru, creierul tău va ști să se pregătească de muncă.
2. Elimină factorii care te pot distrage de la muncă
Când lucrezi de acasă pentru prima oară, telecomanda televizorului este unul dintre principalii factori perturbatori. Scoate-i bateriile, pune-o într-un loc unde ajungi greu - important e să nu fii tentat să dai drumul la un serial preferat doar pentru că „ce mare lucru, merge pe fundal acolo, nici nu mă uit la el”.
Pentru a evita astfel de probleme, trebuie să îți creezi un spațiu în casă special pentru muncă, unde să nu ai elemente care te pot distrage. Spre exemplu, dacă ești fumător, cel mai probabil te vei ridica de la birou de multe ori doar pentru a ieși pe balcon la fumat. Dacă optezi pentru dispozitivul heat-not-burn IQOS, vei putea fuma chiar în camera unde lucrezi fără să te îngrijorezi că va mirosi în casă a fum sau că scapi scrum pe tastatură.
3. Păstrează legătura cu oamenii
Perioadele lungi de izolare pot scădea nivelul de productivitate și nivelul de motivație. În plus, pentru că nu ești în birou cu restul echipei, poți pierzi informații extrem de importante care altfel te-ar ajuta în munca ta. Fă eforturi suplimentare pentru a păstra legătura cu cei care lucrezi, fie ei colegi, clienți sau parteneri.
Stabilește întâlniri cu potențialii clienți în alte zile, când nu lucrezi la domiciliu. Dacă pleci de acasă la un meeting, ai pierdut unul dintre principalele avantaje ale lucrului remote timpul câștigat departe de trafic. Abia după ce termini munca, pentru că ai stat închis singur în casă toată ziua, poți să ieși la o bere cu prietenii, să mergi la sală sau să faci cumpărături.
4. Fă-ți o listă cu taskuri urgente
Înainte să te apuci de muncă, alcătuiește o listă cu toate lucrurile pe care ți-ai propus - sau e obligatoriu - să le termini în ziua respectivă. Poți folosi o tablă magnetică ca să le ai mereu sub ochi. Dacă le vei pune într-o agendă sau pe telefon, sunt șanse să uiți de ele sau, cel mai probabil, să le amâni atunci când sună alarma.
Starea de leneveală e principalul tău dușman în lupta cu termenele-limită, însă poți să-ți învingi impulsul de a te arunca în pat pentru „un pui mic de somn, doar zece minute” dacă îți pui la punct un plan detaliat, împărțit pe ore. Astfel, dacă până la ora x termini de rezolvat un anumit raport sau de scris un anumit text, poți să-ți oferi și cele zece minute de relaxare la orizontală.
5. Ia pauze regulat
Nu degeaba se spune despre creier că este mușchiul gândirii: are nevoie de odihnă pentru a se recupera. Acordă-ți pauze scurte la intervale regulate - două soluții deja verificate și testate sunt metoda Pomodoro și metoda 52-17. Prima stabilește că la fiecare 25 de minute de muncă trebuie să îți iei 5 minute pauză, iar după patru perioade de muncă poți lua o pauză mai mare, de 15-20 de minute.
A doua metodă constă în reprize de lucru de câte 52 de minute de muncă, urmate de 17 minute de pauză, în care trebuie să faci orice ca să-ți iei gândul de la muncă. Aceste metode funcționează pentru că în minutele în care muncești, te vei concentra doar pe asta fără să verifici Facebook-ul sau să citești un articol care nu are treabă cu munca ta.
Pentru mulți, lucratul de acasă este un privilegiu, pentru că își pot face munca dintr-un mediu prietenos și confortabil. Este însă important să încerci diferite metode care să te ajute să te concentrezi și să devii eficient.
Sursă foto: Shutterstock
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰